4 fouten die je moet vermijden op Facebook

Iedereen wil meedoen, niet iedereen doet het goed.

Facebook is het bekendste en meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Logisch dus dat bedrijven willen ‘meedoen’ met deze hype. Ze maken snel een Facebook-pagina en vervolgens spammen ze het vol met promoties. Herkenbaar? Wij lijsten 4 fouten op die je zeker moet vermijden.

Zelf een post liken

Een (grote) fout die wij steeds zien terugkomen. Pagina’s die hun eigen posts liken (…) Het ziet er niet alleen belachelijk uit, het is het ook Je eigen post liken kan je vergelijken met jezelf een high-five geven in het openbaar. Niet doen dus! ? Het tegenargument luidt dat meer mensen je status zien als je je eigen post gaat liken. Dat is waar, maar dat is miniem. Hoe dan ook: wij raden het ten zeerste af.

 

Je pagina is geen megafoon

Het ultieme doel van een bedrijf op sociale media is om zo hun omzet te verhogen. Facebook is echter geen megafoon waar je continu commerciële berichten kan roepen. Je moet de balans vinden tussen informatieve, leuke en commerciële content. Wijzelf voorzien een combinatie van storytelling, blogs, company culture en nieuwe projecten. Wij verkopen zelden iets via onze pagina, wij laten ons werk spreken. Zorg er dus voor dat je je fans niet verstikt met promoties, deals en/of saaie content. Bouw een verhaal op, geef duidelijke informatie, leer je fans iets bij. Daar haal je finaal veel meer uit.

 

Negeren is not-done

Geen grotere frustratie dan een Facebook-pagina die niet antwoordt op je vragen, opmerkingen of klachten. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig kijkt of iemand een gesprek wil aangaan. Dit kan in de comment-section zijn, op je wall of in je privé-berichten. Hoe sneller je een antwoord kan geven, hoe meer tevreden de fan in kwestie is. Je kan best de Pages-app van Facebook zelf downloaden en notificaties aanzetten. Zo mis je geen bericht.

 

Vertel niet teveel, maar ook niet te weinig

Een pagina moet je deftig onderhouden. Je kan het niet maken om slechts eenmaal  per maand iets te publiceren. Voor kleine pagina’s raden wij twee tot drie publicaties per week aan. Een grotere pagina kan dagelijkse post verdragen. Don’t overdo it! Als je een kleine pagina hebt, post dan geen vijf nieuwe producten per dag, maar bundel ze in een compilatie en publiceer het eenmalig. Niemand krijgt graag spam. Niemand vindt het leuk als iemand continu aan het woord is, probeer het dus te vermijden.

 

Wij zijn er van overtuigd dat deze 4 tips je pagina zullen verbeteren. Meer hulp nodig, of heb je liever dat specialisten je pagina overnemen? Neem gerust contact met ons op.