5 redenen waarom Content Marketing belangrijk is

Je hebt vast en zeker het volgende zinnetje al eens gehoord: “content is king”. Content is echter niet altijd king geweest: vroeger was het een extraatje waardoor je jezelf als bedrijf kon onderscheiden van de concurrentie. Nu is het een basisbehoefte geworden voor moderne bedrijven. Content Marketing ligt aan de basis van succesvolle digitale marketingcampagnes. Achter elk groot merk schuilt een waaier aan relevante content, wat zorgt voor een connectie tussen bedrijf en doelgroep. Je vraagt jezelf misschien nog steeds af, waarom is content marketing zo belangrijk?

Wij lossen deze vraag met plezier op voor jou. Daarom hebben we een lijst samengesteld met de 5 belangrijkste redenen waarom content marketing een aanwinst is voor elk bedrijf:

1. Goede content zorgt voor meer conversies

Eén van de belangrijkste redenen waarom content marketing zo waardevol is, zijn het aantal conversies die je eruit haalt. Kijk maar eens naar de volgende statistieken:

  • Content marketing zorgt voor 6 keer meer conversies dan andere digital marketing channels. (ABG Essentials)

  • 74% van ondervraagde bedrijven zegt dat content marketing leidde tot een verhoging van marketing leads, zowel in kwantiteit als kwaliteit. (Curata)

  • Video content kan een grote invloed hebben op je ROI en verhoogt aanzienlijk het aantal conversies, zo zeggen 72% van de bedrijven die ondervraagd zijn. (CrazyEgg)

  • Volgens HubSpot verdubbelen inbound marketeers de gemiddelde conversion rate van 6% naar 12% dankzij de investering in content marketing.

 

Hoe komt het nu dat content marketing zo’n grote impact heeft op conversies? Dit heeft allemaal te maken met de connectie die je opbouwt met je bezoekers. Naast het feit dat je een vertrouwensband met ze opbouwt, geef je jouw leads ook waardevolle informatie die ze helpen om beslissingen te maken bij hun aankoopproces.

 

Om je content te optimaliseren voor conversies is het belangrijk dat je duidelijke calls-to-action toevoegt. CTA’s vertellen lezers wat ze moeten doen: ze begeleiden de lezers naar de volgende stap in het conversieproces. Of een conversie nu een aankoop is, het invullen van een formulier, of contact opnemen met het sales team, het is belangrijk dat je met jouw content duidelijk maakt wat je wilt dat de lezer doet.

 

 

2. Geoptimaliseerde content verbetert je SEO

Content marketing heeft niet alleen invloed op het aantal conversies maar verbetert tegelijkertijd ook jouw SEO. SEO is een belangrijke speler in het verbeteren van je online zichtbaarheid. Als je dit wil verbeteren is geoptimaliseerde content een minimum vereiste.

Content creatie is één van de meest effectieve technieken om je SEO te optimaliseren. Bedrijven die consistent blog posts schrijven hebben gemiddeld 434% meer pagina’s die geïndexeerd worden door zoekmachines (vergeleken met bedrijven die niet bloggen). Hoe meer content je kan publiceren, hoe meer pagina’s die zoekmachines kunnen aanbieden aan potentiële bezoekers.

Begrijp ons niet verkeerd, meer content betekent niet noodzakelijk meer bezoekers. Het geeft je merk wel een grotere kans om voor bepaalde zoekwoorden gevonden te worden. Mensen zijn nu meer dan ooit op zoek naar informatie online. Grijp deze kans dus met beide handen en schrijf blogs met keywords waarop jij gevonden wilt worden.

Hoe meer content op je website, des te meer doorklikmogelijkheden je jouw bezoekers geeft om op je website te blijven. Dit kan leiden tot een langer websitebezoek wat ook een positieve invloed heeft op je SEO. Voor Google is dit een belangrijk aspect om hoger te scoren in de zoekresultatenpagina.

 

 

3. Het creëren van goede content is een kosteneffectieve manier om nieuwe leads binnen te halen

Content Marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en bovendien brengt het ook nog eens 3 keer zo veel leads binnen.

 

Deze strategie is dus zeer betaalbaar voor kleinere bedrijven met een beperkt budget.

Het is wel belangrijk om weten dat content marketing tijdsintensief kan zijn en het een tijdje kan duren vooraleer je de vruchten ervan plukt, vooral op het SEO-gedeelte. Toch kan de creatie van kwaliteitsvolle content ook meteen een impact hebben. Volgens Social Media Examiner zagen meer dan 81% van de marketeers een verhoging van bezoekers door slechts 6 uur per week te spenderen aan content voor sociale media.

De sleutel tot een gezonde ROI is content creatie met een doordachte marketing strategie waarin je doelgroep centraal staat. Je moet nooit content creëren om maar te creëren. Als je waar wilt voor je tijd en geld moet je voor content zorgen die aansluit bij de interesses van je doelgroep en het juiste type content aanbieden.

 

4. Met goede content bouw je een relatie op met je klant

Als je jezelf nog steeds afvraagt waarom content marketing zo belangrijk is, denk dan maar even aan de mogelijkheden om een relatie op te bouwen met je klanten.

Het aanbieden van sterke content stopt niet wanneer een lead geconverteerd is naar een klant. Content dat waardevol is voor je bezoekers zal leiden tot brand loyalty. Geef je bezoekers content waar ze iets mee zijn en de kans is groot dat ze opnieuw klant worden bij jou.

  • 60% van de klanten leest graag relevante content die bedrijven aanbieden

  • 82% van de klanten heeft een positiever gevoel over het bedrijf na het lezen van custom content

  • 70% van de klanten voelt zich dichter bij een bedrijf als gevolg van content marketing

Welk type content is nu het beste om een relatie op te bouwen met je klanten? How-to video’s en andere informatief visuele content kunnen je klant helpen om meer uit jouw diensten of producten te halen. Zo kunnen ze zaken ontdekken die ze zelf niet wisten. Hoe meer waardevolle content je aanbiedt aan de klant, hoe groter de kans dat ze terugkomen.

Content waarbij je producten of diensten gaat vergelijken, werkt altijd. Door bezoekers te helpen om slimmere beslissingen te nemen, bouw je een vertrouwensband op. Heb je hun vertrouwen gewonnen? Dan is de kans groot dat ze bij jou kopen of een nieuwe aankoop in de toekomst zullen maken.

 

5. Content is belangrijk tijdens de verschillende fases van de marketing funnel

Er zijn drie grote delen in de marketing funnel die je in het achterhoofd moet houden wanneer je content wil creëren voor je digitale marketing campagnes:

  1. Top-of-Funnel: Bovenaan de ‘trechter’ heb je de prospects. Dit zijn mensen die ontdekken dat ze een probleem hebben en gaan hierdoor op zoek naar de mogelijke oplossingen. Tijdens deze fase kan content helpen om hen te informeren over welke mogelijkheden er zijn om hun probleem op te lossen.
  2. Middle-of-Funnel: In het midden zijn er de leads die hun opties voor producten of oplossingen verder onderzoeken. Tijdens deze fase is het de bedoeling om je leads meer te leren over de verschillende opties die ze hebben, zodat ze hun keuzes kunnen verkleinen en dichter bij een definitieve aankoopbeslissing komen.
  3. Bottom-of-Funnel: Onderaan vinden we de leads die klaar zijn om te converteren naar klant. Hier is content bedoeld als laatste duwtje in de rug om de klant te motiveren tot een doordachte aankoop.

Om het een beetje te verduidelijken welke content nu past bij welke fase, kijk maar eens naar onderstaande afbeelding:

verschillende fases marketing funnel

Vooraleer je content gaat creëren is het dus belangrijk dat je weet in welke fase je doelgroep zich bevindt. Prospects hebben meer nood aan algemene informatie waardoor ze hun probleem beter begrijpen. Leads willen meer gedetailleerde info waarmee ze hun probleem beter kunnen evalueren. Als deze leads uiteindelijk onderaan de trechter geraken, willen ze content die specifiek gericht is op bepaalde producten of oplossingen zodat ze uiteindelijk een keuze kunnen maken.

 

Content marketing heeft dus enorm veel voordelen en is tegenwoordig niet meer weg te denken uit een digitale marketing strategie. Heb jij content marketing nog niet geïmplementeerd in jouw strategie? Dan helpen wij jou graag verder met het bedenken van een strategie op maat! Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy - Algemene voorwaarden