5 SEO tips die je meteen kan toepassen

Mensen leren graag bij over SEO, echter vergeet men snel de basis. Vandaag bespreek ik met jou 5 tips die je meteen kan toepassen voor je website.
seo

Wat is SEO?

Wat is SEO nu ook alweer? Het staat voor search engine optimization, of zoekmachineoptimalisatie. Het laat je toe om op die befaamde ‘pagina 1’ van Google te geraken. Gratis en voor niets. Helemaal kosteloos? Dat ook niet. SEO slorpt veel tijd op.

Het schrijven van steengoede content, het optimaliseren van je website door specifieke pagina’s aan te maken, blogcontent voorzien en je sitemap op orde zetten: ze dragen allemaal bij tot een goede SEO-strategie.


Praktisch toepasbaar

Daarom bespreek ik met jou graag enkele handige zaken die jij waarschijnlijk bent vergeten.

 

alt-tag

1. Hebben jouw afbeeldingen alt-tags?

Een alt-tag is een beschrijving voor je afbeeldingen of alternatieve tekst.

Waarom is dit belangrijk?
Google kan een afbeelding niet ‘lezen’. Het weet niet wat deze precies inhoudt. Daarom kan je via dit soort tag het element leesbaar maken.
Je geeft simpelweg een label mee aan de afbeelding, waarin je de omschrijving van die afbeelding plaatst. Zo laat je aan Google weten wat er op de afbeelding te zien is en bepaal je hoe relevant die voor jou is.

Zorg dat je de alt-tag juist gebruikt.
Hoe relevanter je beschrijving is, hoe meer waarde Google hecht aan je afbeelding. Zo scoor je hoger in de zoekresultaten.
Bijvoorbeeld: Je hebt een afbeelding van een stuk fruit. Zet dan niet in de alt-tag ‘fruit’, maar kies voor ‘groene appel’. Dit is een heel specifieke en relevante omschrijving waarvoor je beloond zal worden.

Wanneer je op een juiste manier gebruikmaakt van de alt-tag zal je niet enkel in de organische zoekresultaten gevonden worden, maar ook in Google Afbeeldingen. Door heel specifiek aan te geven wat er op je figuur staat, zal je score hoger zijn. Wanneer er veel op de afbeelding geklikt wordt is deze relevant voor Google en zal deze vervolgens goed aansluiten bij de zoekterm. Met het gebruik van de alt-tag kan je je belangrijkste zoekwoorden terug laten komen, wat de SEO ten goede komt.

meta-beschrijving2. Ben je geen meta-beschrijving vergeten?

De meta-description is de beschrijving waarover je pagina gaat. Let wel, deze is niet meteen zichtbaar voor gebruikers.

Belangrijk om te weten is dat het geen bepalende ranking-factor is.
Het is wél belangrijk omdat de meta-description het inleidend tekstje is dat bezoekers te zien krijgen in de Google-zoekresultaten.

De tekst die je hierin meegeeft bepaalt dus of een zoeker doorklikt naar jouw website of niet. Op die manier is dit element toch een onrechtstreekse SEO-factor.
Nog meer info over meta-beschrijvingen? Lees hier het artikel over meta-beschrijvingen op onze blog.

pagina omschrijving3. Is het duidelijk waarover je pagina gaat?

Relevantie is de belangrijkste waarde in je online aanwezigheid. Wees altijd zo kwalitatief mogelijk wat je inhoud op je webpagina’s betreft en gebruik voldoende keywords waarvoor jij staat (en dus ook gevonden wilt worden).

Bovenstaande zaken optimaliseren kunnen je helpen hoog te scoren in Google, maar als de inhoud niet relevant is, zal dit niets uithalen.
Je schrijft je content dus het best met oog voor detail. Zorg voor kwaliteit en interessante teksten bij blogartikelen. Doe je dit niet, gaan je lezers snel wegklikken en daalt je website snel in de zoekresultaten van Google.

Schrijfstijl
Pas je stijl van je teksten aan naar de sfeer die gepaard gaat met je bedrijf. De stijl waarin je schrijft moet je bezoeker overtuigen van je professionele aanpak en dat je met kennis van zaken spreekt.

Bijvoorbeeld: Een advocatenkantoor gaat zijn website opbouwen uit vaktermen en specifieke taal omdat die nu eenmaal bij de sector hoort. Een marketingbureau – zoals Kreatix – kiest er resoluut voor om steeds toegankelijke taal te gebruiken omdat wij zelf ook zo zijn. Pas je persoonlijkheid dus toe in je teksten.
Zorg er tot slot voor dat je te allen tijde toegankelijk bent naar je potentiële klant toe. Vermijd moeilijke woorden en leg dingen eventueel uit zodat iedereen het snapt.

Gebruik (sub)titels en verdeel in alinea’s.
Op deze manier breng je structuur in je pagina en leest dit veel aangenamer bij bijvoorbeeld een blogpost.

Dit is tevens één van de hoofdzaken waar de zoekmachine op let bij het indexeren van je website. Ze bevatten namelijk de belangrijkste informatie van de tekst op die pagina. Gebruik daarom zeker je zoekterm in je titels en tussentitels.

Deel je tekst daarnaast ook op in alinea’s. Dit heeft als voordeel dat je blogartikels en teksten toegankelijker zijn voor je websitebezoekers. Het leest veel vlotter en bijgevolg zorgt het ervoor dat je lezer niet afhaakt door een ellenlange tekst.

Tot slot kan je spelen met ‘stijlen’. Technisch gebruik je voor je hoofdtitels best de ‘h1-tag’. Deze tag bevat de belangrijke hoofdtitels op je website. Gebruik deze slechts 1 keer. Voor de subtitels een h2- of h3-tag. Zo krijgt je tekst een dynamische touch.

Zoekwoorden4. Heb je een duidelijke visie voor welke zoekwoorden je wil scoren?

Jij weet, als zaakvoerder van je bedrijf, als geen ander waar je voor staat. Het is een prioriteit om aan SEO te doen. Je moet achterhalen welke woorden je typeren, waarvoor je gevonden wilt worden en wat je doelgroep intikt wanneer hij naar jou op zoek is.

Keywords
De woorden die je typeren zijn je keywords.
Dit zijn enerzijds de woorden die jou kenmerken als bedrijf en je core business voorstellen. Anderzijds wil je ook inspelen op de zoekwoorden die een potentiële klant intikt in Google om op zoek te gaan naar een bedrijf (in jouw sector). Maar hoe zoek je deze nu precies?

Tip 1: Met de Google Keyword Planner, die eigenlijk bij Google AdWords hoort, kan je heel gemakkelijk gratis keywords rondom je zaak te weten komen.
Probeer heel gericht bepaalde keywords uit en zoek daarrond synoniemen.
Het is ook aangeraden om een groep zoektermen te gebruiken die uit meerdere woorden bestaat:

  1. Zoekterm ‘kaas’ is té breed en kan alles omvatten
  2. Zoekterm ‘Franse kaas’ zegt al iets meer
  3. Zoekterm ‘Franse kaas kopen’ is zeer specifiek

 

Zoals je hierboven ziet is specificeren van je zoekterm noodzakelijk. Waarom?

  • Sowieso gemakkelijk om hoger te scoren in de zoekresultaten
  • Het pure aantal bezoekers zal lager zijn omdat de mensen vaak te algemeen zoeken
  • Maar de bezoekers die wél bij jou terechtkomen zullen kwalitatiever zijn. Je lost de verwachtingen van de zoeker in met je pagina. Als iemand intikt ‘Franse kaas kopen’ en dat is ook de zoekterm van een pagina op jouw site, dan ben je relevant voor die bezoeker. Hij heeft perfect gevonden wat hij zoekt. Missie geslaagd!

 

Tip 2: Als je een zoekterm ingetikt hebt in de zoekbalk kan je onderaan naar de gerelateerde zoekresultaten gaan. Daar kan je vaak ook inspiratie opdoen.

Ik kan er niet genoeg op hameren: de termen die je kiest zijn uiterst belangrijk én kan je meermaals herhalen in o.a. titels en teksten doorheen je pagina.

Bloggen
Je hebt je zoektermen allemaal mooi verzameld. Nu kan je beginnen met die woorden te splitsen in bepaalde thema’s. Zo kan je per thema specifieke pagina’s en blogartikelen schrijven. Meer info over dit onderwerp lees je hier.

 

google search console5. Is je sitemap gelinkt aan je Google Search Console?

De sitemap is de gestructureerde versie van je website vertaald in paginalinks. Je kan het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek.

De Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten kan bij- en onderhouden. Op de Google-site vind je meer informatie over deze tool en hoe je deze kan linken met de sitemap.

Dit heeft als voordeel dat Google perfect weet wat je website inhoudt, welke pagina’s er over dat onderwerp bestaan en je dus ook met jouw website kan vertonen in de zoekresultaten.
Zo is het belangrijk dat de opbouw van sitelinks logisch in elkaar zit:

  • Gebruik geen langdradige URL’s met onnodige parameters
  • Vermijd algemene paginanamen zoals ‘/pagina1.html’
  • Buitensporige hoeveelheid zoekwoorden zijn uit den boze. Blijf steeds relevant.

 

seo belangrijk

Waarom is SEO zo belangrijk?

SEO is een langetermijn strategie. Het duurt even voor je site geïndexeerd wordt, maar daarna kan je de vruchten ervan plukken. Google heeft tijd nodig om de relevante pagina’s te onderscheiden van de rest en deze zo de kans geven om telkens hogerop te geraken. Zo sta je na enkele maanden hoogstwaarschijnlijk op de eerste pagina’s.

Het inzetten op SEO heeft als groot voordeel dat het gratis is (tegenover Google AdWords – de betalende versie). Je geeft hier geen geld uit om hoger te komen, dus het klikken op de links van jouw website is van cruciaal belang. Met goed uitgezochte keywords zet je via blogartikelen je reputatie neer. Overtuig de potentiële klant met je content om bij jou te kopen.

Conclusie

Het optimaliseren van de zoekresultaten in Google is jammer genoeg niet vanzelfsprekend. Het neemt heel wat tijd in beslag om de juiste strategie te vinden en correct toe te passen. Maar het is ook geen onmogelijke taak.

Met de vijf gegeven SEO-tips is het echt wel mogelijk om jouw website binnen enkele maanden hoger te laten scoren in de Google-zoekmachine. Als je bovenstaande tips goed aanpakt, kan je misschien al na enkele weken een verschil merken.

Geen zin om dit zelf te doen? Dat begrijpen we! Contacteer me vrijblijvend om je te assisteren.

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy