Adverteren op je eigen bedrijfsnaam: 6 redenen waarom wél (Google Adwords)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam: 6 redenen waarom wél (Google Adwords)

Wanneer je een Google Ads campagne opstelt, gieren er allerlei vragen doorheen je hoofd.

  • Welke producten of diensten wil je promoten?
  • Welke zoekwoorden neem je mee op?
  • Welke targeting-instellingen gebruik je?

Brand campagnes worden al snel achteruitgestoken. Onterecht, want brand campagnes zijn nochtans wel een belangrijke verkeersbron.

Maar waarom zou je nu exact adverteren op jouw eigen bedrijfsnaam? Heeft het wel zin om je geld hieraan te spenderen? Je kan toch ook teruggevonden worden via de organische zoekresultaten, niet?

Fout. In tegenstelling tot wat de meesten zouden denken, heeft het opzetten van een brand campagne wel degelijk zijn nut. Sterker nog: een branding campagne mag absoluut niet ontbreken.

In dit blogartikel leggen we je uit waarom door alle feiten voor jou op een rijtje te zetten.

1. Je blijft concurrenten een stap voor

Je hebt er ongetwijfeld al wel eens van gehoord:

de historische BMW versus Audi-reclameborden. Beide merken zetten elkaar voortdurend een hak tijdens het adverteren.

Ook bij Google Ads is dat mogelijk: je kan namelijk adverteren op de bedrijfsnaam van jouw concurrenten. Steeds meer en meer bedrijven maken gebruik van deze (ietwat controverse) tactiek.

Het spreekwoord onder iemands duiven schieten was nog nooit zo toepasselijk. Concurrerende bedrijven doen dit immers met het doel jouw verkeer en klanten te stelen.

Vergis je niet: consumenten zijn in deze stap van de buyer journey vaak nog niet loyaal aan jouw specifiek merk.

Om te voorkomen dat concurrenten boven het organische zoekresultaat van jouw merk komen te staan, adverteer je dus best op jouw eigen merknaam.

hubspot merknaam
Zowel HubSpot als intercom bieden op de merknaam van HubSpot

Google herkent ook jou als rechtmatige eigenaar van je merknaam. Je concurrenten zullen daardoor nog wel kunnen bieden op jouw merknaam, maar zullen in ruil een pak meer moeten betalen hiervoor.

2. De kwaliteit van je Google Ads account stijgt

De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.

Een hoge kwaliteitsscore betekent dat het systeem van Google Ads ervan uitgaat dat advertenties relevant & nuttig zijn voor gebruikers.

Advertenties van hogere kwaliteit worden daarom beloond met een hogere advertentiepositie en kunnen leiden tot lagere kosten.

Doordat brand campagnes extreem relevant zijn voor bezoekers, leidt dit al snel tot een hoge CTR en aldus in een hoge kwaliteitsscore.

kwaliteitsscores kreatix brand campagne

Indien je brand campagne een hogere kwaliteitsscore heeft dan je andere campagnes, zal dit een positieve invloed uitoefenen op het totale gemiddelde van je account.

Het gevolg? Je complete Google Ads account inclusief overige campagnes profiteert mee van het (eenvoudige) succes van je brand campagne.

3. Promoties of acties kunnen snel gecommuniceerd worden

In tegenstelling tot organische zoekresultaten, hoeven betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd te worden door de zoekmachine van Google.

Wat betekent dit concreet? Google heeft het ontzettend druk. Naast alle nieuwe websites die dagelijks geïndexeerd worden, moeten ook alle bestaande websites worden gecontroleerd op veranderingen en aldus opnieuw geïndexeerd worden.

Daarom kan het een tijdje duren voordat jouw website aan de beurt is. Uit ervaring weten we dat het soms maanden kan duren voordat je enig resultaat ziet in je organische zoekresultaten.

Je kan je dus al inbeelden dat het lastig is om snel – organisch – te schakelen. Heb je een actie lopen die slechts geldt tot eind het einde van de maand? Dan biedt een betaald zoekresultaat uitgebreidere mogelijkheden dan een onbetaald zoekresultaat.

Wil je dat mensen meteen op de hoogte zijn van jouw tijdelijke actie wanneer ze zoeken op jouw merknaam? Stem je brand campagne hier dan op af. Het is immers mogelijk om advertentieteksten, sitelinks & highlight extensies binnen enkele ogenblikken toe te voegen of aan te passen. Ook wanneer je een specifieke landingspagina hebt voorzien voor deze tijdelijke actie kan je makkelijk beroep doen op brand campagnes.

4. Een brand campagne is een goede maatstaf voor marktonderzoek

Door te adverteren op je eigen merknaam, kan je de prestaties van verschillende advertentieteksten of call-to-actions snel meten. Brand campagnes zijn bijgevolg een goede maatstaf voor marktonderzoek.

Concreet maak je verschillende advertentie varianties binnen dezelfde brand campagne aan. Wissel hierbij af tussen verschillende call-to-actions, USP’s & advertentieteksten.

Doordat betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd hoeven te worden door de zoekmachine van Google, zijn de resultaten ervan weliswaar meteen meetbaar.

Merk je dat bepaalde call-to-actions het beter doen dan anderen? Is het duidelijk dat bepaalde USP’s een positieve invloed hebben op het doorklikgedrag? Dan kan je op basis van deze resultaten overwegen om je organische tekst bij te werken.

Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de best presterende call-to-actions of advertentieteksten mee te verwerken in je – organische – metabeschrijving. 

5. Adverteren op je eigen bedrijfsnaam is goedkoop

Je bent je er misschien niet van bewust, maar de wereld van Google Ads is wel degelijk een gevecht op leven (show) & dood (no show).

Elke keer wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, veilt het Google Ads-systeem alle advertenties waarvan de zoekwoorden overeenkomen met die zoekopdracht. Des te meer adverteerders op dat specifieke zoekwoord bieden, des te groter de concurrentie.

De concurrentiestrijd om populaire zoekwoorden is immens. Zulke populaire zoekwoorden zijn bovendien geldrovend. Bieden op je eigen merknaam daarentegen is doorgaans – indien je concurrenten hier vanaf blijven – spotgoedkoop.

gemiddelde cpc brand campagnes

De gemiddelde CPC van een brand campagne ligt doorgaans tussen de €0,01 en €0,08 per klik. Je hebt uiteindelijk dus zo goed als niets te verliezen.

6. Het vergroot de betrouwbaarheid & zichtbaarheid van je merk

De Belgische e-commerce brak alle records in 2018: maar liefst 18% van de totale bestedingen gebeurde online. E-commerce zit in de lift. Dat is duidelijk.

Toch heerst er nog steeds wantrouwen. Een groot voordeel van adverteren op eigen merknaam is dat het de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van je bedrijf bevordert.

Doorgaans zorgt het tonen van merk advertenties voor een betrouwbare en professionele uitstraling. Zowel organisch als betalend aanwezig zijn kan elkaar versterken.

Bovendien levert adverteren op eigen merknaam ook een grotere zichtbaarheid op binnen de zoekresultaten. Een groot deel van de zoekresultaten wordt immers ingepalmd door jouw merk. Aan de hand van krachtige advertentie-extensies kan je je bedrijf bovendien nog eens extra in de kijker zetten.

kreatix brand campagne zoekresultaten

Negatieve of minder relevante zoekresultaten die verschijnen op jouw merknaam, worden gedomineerd door je betaalde merk advertentie. Op die manier heb je altijd controle over de positionering van je bedrijf in de bovenaan in de zoekresultaten.

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam via Google Ads: do or don’t?

Het opzetten van een brand campagne heeft absoluut meer voordelen dan nadelen. Je bent concurrenten een stap voor, profiteert van hogere kwaliteitsscores en aldus lagere kosten en het vergroot de betrouwbaarheid & zichtbaarheid van je merk.

Laat je dus niet leiden door vooroordelen. Adverteren op je eigen bedrijfsnaam is heus niet nutteloos en heeft wel degelijk zijn waarde. Het geeft je veel meer controle en flexibiliteit.

Hulp nodig met het opzetten van jouw branding-campagne? Als officiële Google Partner kunnen wij jou assisteren bij het opbouwen van campagnes! Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Meer bijleren? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Geen spam, wel enkele nieuwsbrieven per jaar vol tips, tricks en nieuws.