De 4 meest voorkomende fouten in Google AdWords

Google AdWords is een schitterend platform om zeer gericht traffic naar jouw website te genereren.

Jammer genoeg weet niet iedereen hoe je dit platform optimaal gebruikt. Veel marketeers beginnen vaak in het wilde weg hun campagnes op te bouwen en komen dan tot de vaststelling dat ze meer geld verspillen dan winnen uit hun advertenties. Daarom lijsten wij de 4 meest voorkomende fouten op zodat jij deze fouten niet meer hoeft te maken en meteen kunt starten met een sterke campagne.

 

1. Je keywords niet groeperen per advertentiegroep

De fout die het meeste voorkomt bij AdWords gebruikers. Ze maken een advertentiegroep aan en gooien er maar wat zoekwoorden in. Het grote probleem met deze methode is dat het moeilijk wordt om advertenties te schrijven die relevant zijn voor alle keywords in de advertentiegroep.

 

Het is daarom belangrijk om je keywords per thema te groeperen. Als er te veel diversiteit in keywords per advertentiegroep is, leidt dit tot irrelevante advertenties en zwakke resultaten.

Een goede structuur maakt of kraakt je AdWords campagnes

Stel je hebt een kledingwinkel en je wilt de verkoop van jassen een boost geven. Om dit op een juiste manier aan te pakken, maak je een aparte campagne ‘Jassen’ aan. In deze campagne kan je advertentiegroepen opdelen op bijvoorbeeld merk, kleur of type jas. Zo kan je gerichte advertenties maken die relevant zijn voor elk zoekwoord. Let op dat je niet dezelfde keywords in verschillende advertentiegroepen zet, op deze manier zal je concurreren met je eigen advertenties en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.

 

Hoe gerichter de zoekwoorden hoe specifieker de advertenties hoe hoger de relevantie. Dit zal zorgen voor een betere CTR waardoor de CPC ook lager ligt. Hoe relevanter je advertenties dus zijn voor je doelgroep, hoe lager de CPC zal liggen per advertentiegroep.

 

2. Geen gebruik maken van advertentie-extensies

Iets wat vele adverteerders vergeten zijn de advertentie-extensies. Ze komen in verschillende vormen en maten en zorgen voor een aanzienlijke verbetering van je advertenties. In totaal zijn er 11 verschillende extensies, meestal worden er 3 tot 4 tegelijk gebruikt. Deze extensies voegen meer relevantie toe waardoor ze voor een hogere CTR zorgen.

 

Deze 9 extensies worden het vaakst gebruikt:

  1. Extensies voor sitelinks
  2. Highlight-extensies
  3. Extensies voor website-informatie
  4. Oproepextensies
  5. Berichtenextensies
  6. Locatie-extensies
  7. Prijsextensies
  8. Review-extensies
  9. App-extensies

 

 

Het gebruik van deze extensies zorgt meestal voor een 10-20% verhoging van de CTR.

 

Ze zijn gemakkelijk toe te voegen zoals je kan zien in deze afbeelding.

Je kan deze extensies zelfs instellen zodat ze op bepaalde tijdstippen of dagen worden weergegeven. Dit kan op een effectieve manier gebruikt worden om zo op verschillende zaken in te spelen. Let wel op met het gebruik van deze extensies. Het principe is niet: hoe meer hoe beter. Bepaal welke extensies relevant zijn voor jouw advertentie. Als je alleen maar online verkoopt is een locatie-extensie duidelijk overbodig, maar past een review-extensie en sitelink-extensie beter bij jou. Experimenteer met de mogelijkheden en kijk wat werkt.

 

3. Niet bieden op je eigen merk

‘Als mensen op mijn merk zoeken, kom ik toch als eerste in de organische zoekresultaten dus ik hoef niet te bieden op mijn eigen merk.’ FOUT! Als jij niet gaat bieden op je eigen merk, zullen concurrenten dit wel doen. Zo zullen zij boven jouw organische zoekresultaten als eerste verschijnen en is de kans groot dat je heel wat potentiële klanten misloopt.

Google AdWords ad eigen merk

 

Maak daarom altijd een branded campagne waarbij je puur focust op keywords met jouw merknaam. Omdat je adverteert op je eigen naam zullen de advertenties uiterst relevant zijn waardoor de kosten zeer laag zullen zijn vergeleken met normale campagnes. Maak gebruik van sitelink-extensies om bezoekers meteen naar relevante pagina’s te sturen. Je zal zien, de conversies zullen een flinke boost krijgen.

 

4. Niet de juiste bestemmingspagina’s gebruiken

Advertenties worden geschreven om specifieke producten of diensten te promoten. Gebruik dan ook de juiste bestemmingspagina’s. Een fout die adverteerders vaak maken is mensen naar de homepagina leiden terwijl ze adverteren voor een specifiek product of dienst.

Ook al is de homepagina de mooiste pagina van heel je website, bezoekers willen in zo weinig mogelijk klikken bereiken waarvoor ze gekomen zijn. Stuur ze daarom meteen naar de juiste product- of categoriepagina zodat ze niet opzoek moeten gaan naar datgene waarvoor ze eigenlijk op jouw advertentie geklikt hebben.

 

Gerichte advertenties zorgen voor betere resultaten

 

Zo, nu ben je op de hoogte van de 4 meest voorkomende fouten in Google AdWords. Heb je zelf weinig kennis van AdWords of ben je opzoek naar iemand die sterke AdWords campagnes kan opbouwen? Wij helpen je graag verder. Contacteer ons hier en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy - Algemene voorwaarden