De basis van SEO: Gebruik de juiste zoekwoorden voor sterke resultaten

SEO gaat al een tijdje mee, maar tegenwoordig proberen meer en meer bedrijven zich hierin te verdiepen. Dat is een positieve evolutie, want de kracht van SEO mag je niet onderschatten.

Zoekmachine Optimalisatie of search engine optimization is een verzameling van een aantal acties die je kan ondernemen om beter te scoren in Google.

 

Wat valt er onder de noemer ‘SEO’?

  • Optimaliseren van je website
  • Toevoegen van meta-beschrijvingen
  • Juist gebruik van H1-titels of tags
  • Je afbeeldingen voorzien van alt-tags
  • Regelmatig jouw website voorzien van nieuwe blogs en landingspagina’s

 

Wat kan je precies bereiken met SEO?

Simpel: gratis verkeer naar je website. Dromen we niet allemaal van meer bezoekers op onze eigen webstek? Waarschijnlijk heb je al geëxperimenteerd met Google Ads, advertenties op Facebook of betaalde promoties op grote websites. Vaak zien bedrijven niet al te veel resultaat, omdat ze denken dat ‘wat geld steken in advertenties’ meteen voor meer bezoekers gaat zorgen.

Advertenties zijn heel goed, maar het is vaak een korte termijnstrategie.

De kracht zit in het combineren van een aantal factoren en zo jouw website meer in de kijker te zetten.

SEO is een lange termijnstrategie. Waarom?

Je gaat niet meteen op positie 1 staan, misschien zelfs nooit.

Het belangrijkste is dat je eerst gaat bepalen voor welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

 

Ik lijst even de 10 belangrijkste zoekwoorden voor Kreatix op:

 

  1. Marketingbureau
  2. Website laten maken
  3. Online marketing
  4. SEO
  5. SEA
  6. Google Ads
  7. Digitale marketing
  8. Website analyse
  9. Content marketing
  10. Marketingbureau Lier

 

Wij proberen te scoren voor deze zoekwoorden. Hoe doen we dat nu concreet? Ik leg het per zoekwoord uit.

 

Marketingbureau: Dit zoekwoord kan je terugvinden in de beschrijving van onze website. Ook komt het meermaals voor in onze teksten. Dit is wat we zijn, en daarom willen we hierop scoren. Een marketingbureau helpt jou met het opzetten van campagnes, het maken van een website die scoort en verleent consulting op vlak van strategie. Het is belangrijk dat mensen Kreatix hierop kunnen terugvinden.

marketingbureau voorbeeld

 

Website laten maken: Websites maken is de fundering waarop we uiteindelijk verder bouwen. Het is 100x makkelijker om online marketing toe te passen op een website die we zelf gemaakt hebben. Zo kunnen we onze eigen tools gebruiken en efficiënt werken. Hoe scoren we voor dit zoekwoord? We hebben een aparte landingspagina gemaakt met een lange tekst over websites. Zo worden we makkelijker geïndexeerd door Google. Op die pagina spreken we over een probleemstelling, de oplossing en onze eigen waarden. Door allesomvattend te schrijven, weet Google dat jouw pagina de moeite waard is om te indexeren. Je mag niet vergeten dat Google niet voor jou werkt. Belangrijk om te weten is dat internetsurfers informatie willen vergaren. Google beantwoordt hieraan door hen de beste artikels en pagina’s voor te schotelen. Zorg ervoor dat je dus veel informatie geeft, anders zal Google je afstraffen. Snelle trucjes of ‘hacks’ werken nooit op lange termijn.

Website laten maken voorbeeld

 

Online marketing: Onze tweede dienst. Hiervoor hebben we ook een landingspagina gemaakt in de stijl van ‘website laten maken’. Het bijkomende voordeel is dat we op die pagina ook spreken over nieuwsbrieven, sociale media en trainingen. Als Google beslist dat deze pagina het verdient om op pagina 1 te komen, zullen we ook beginnen indexeren voor de andere termen op de pagina. Het is dus een goed idee om te schrijven over een bepaald onderwerp, maar er wel een aantal andere belangrijke zoekwoorden in te verwerken.

Online marketing voorbeeld

 

SEO: Je bent deze blog aan het lezen. Die gaat over SEO, een andere dienst die we aanbieden. Doordat we veel schrijven over zoekmachine optimalisatie, zal Google hieruit afleiden dat wij er wat over weten en het bovendien aanbieden als dienst. Dit belonen ze met een hogere ranking. Als wij ons best doen om te bezoekers te informeren en ze iets bij te leren, maken we het onszelf makkelijker om te scoren in Google. Wij schreven reeds een aantal artikels over search engine optimization en er komen er regelmatig bij. Zo weten de zoekmachines dat we onze bezoekers blijven informeren. Dat krijgt een beloning. Het is dus niet alleen belangrijk om te investeren in een strategie, je moet ze ook blijven opvolgen.

SEO voorbeeld

 

SEA: Dit is de tegenhanger van SEO, en zeker even belangrijk. Het zijn de advertenties die je bovenaan een pagina ziet als je iets opzoekt. Op die manier kan je meteen op de eerste positie belanden. ‘Waarom zou ik dat dan niet doen?’ hoor ik je al denken. Wel, weet dat je betaalt voor elke klik die via SEA binnenkomt. Voor onpopulaire zoekwoorden kan dit een aantal eurocent zijn, maar voor woorden waar je concurrentie ook op zit, kan dit al snel enkele euro’s zijn. Het voordeel van SEO is dat alle kliks volledig gratis zijn. Het bespaart je dus budget op lange termijn. Omdat we Google Partner zijn en campagnes draaien voor onze klanten, vinden we het wel belangrijk om gevonden te worden voor dit zoekwoord. SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Concreet betreft dit voornamelijk Google Ads (voorheen Google Adwords). Je hebt ook Bing Ads en allerhande advertentie tools; wij verkiezen Google Ads omwille van de grote doelgroep en directe ondersteuning van Google bij campagnes.

SEA voorbeeld

 

Google Ads: Dit is vrijwel hetzelfde als SEA, maar nemen het ook op in onze strategie. Google herkent synoniemen, maar Google Ads is slechts 1 van de onderdelen van SEA. Daarom hebben we hiervoor ook een aparte landingspagina gemaakt op onze website. Zo indexeren we makkelijker en kunnen we deze pagina steeds updaten als dat nodig blijkt te zijn.

Google Ads voorbeeld

 

Digitale marketing: Een synoniem van online marketing. We proberen hier ook voor te ranken omdat mensen hier ook naar op zoek zijn. Online marketing is populairder, maar een moeilijker zoekwoord om de eerste pagina te halen. Daarom is het een goed idee om ook eens te kijken naar minder populaire zoekwoorden. Het is beter om bovenaan te staan bij een zoekterm met een maandelijks volume van 200 zoekopdrachten dan onderaan te staan bij een term die 1.000 zoekopdrachten heeft. Laat je dus niet misleiden door populaire termen en ga op zoek naar je eigen niche.

Digitale Marketing voorbeeld

 

Website analyse: Wij bieden gratis website analyses aan. Dit is een enorme lead generator voor ons. Het kost ons een werkuur, maar 85% van de leads vragen een offerte aan en daarvan wordt 70% geaccepteerd. Daarom proberen we te ranken voor de zoekterm ‘website analyse’. Wij willen er zo veel mogelijk maken. Dat houdt ons scherp, helpt mensen en zorgt voor meer omzet. Je moet niet bang zijn om eens iets gratis of vrijblijvend aan te bieden. Vaak zorgt dat voor de meeste omzet binnen je bedrijf.

Website analyse voorbeeld

 

Content marketing: Deze blog valt onder de term ‘content marketing’. Het is een strategie waarbij je teksten, blogs of e-books schrijft om zo beter te indexeren, je prospecten te informeren of ervoor te zorgen dat je een autoriteit binnen je sector wordt. Wij schrijven bijvoorbeeld e-books over sociale media. Zo weten onze prospecten dat wij kennis hebben over deze onderwerpen. Het bouwt onze reputatie op. Mensen delen dit ook onderling, zo kan iets viraal gaan. Onze blogs halen ook steeds veel hits omdat we ze bomvol meerwaarde steken. Content marketing is een grote investering, maar werkt ook op lange termijn. Het is hetzelfde als SEO. Je moet geduld hebben en je best doen. Daarna kan je de vruchten plukken.

Content marketing voorbeeld

Marketingbureau Lier: Uiteindelijk willen we natuurlijk het liefst onze lokale markt bereiken. Het is makkelijker om met mensen in de buurt te werken. Je kan sneller een meeting plannen, je werkt aan je brand en als je je klanten goed verzorgt, bouw je een lokale reputatie op. Zo hebben wij al met talrijke Lierse bedrijven samengewerkt en dit zorgt voor een sneeuwbaleffect. Hoe meer ze onze naam zien, hoe sneller ze ons zullen contacteren. Vaak is lokaal ook een ‘ons-kent-ons’ verhaal. Daarom willen we goed scoren op termen met het woord ‘Lier’ erin. Wij verwerken dit in onze biografie zodat Google oppikt dat we hier gevestigd zijn. Ook maken we gebruik van Google Mijn Bedrijf om een lokale pagina te hebben. Dat is de blok aan de rechterkant van de zoekresultaten. Zo kunnen prospecten je snel bellen, je website bezoeken of een routebeschrijving opvragen. Een enorm waardevolle en bovendien gratis tool!

 

Zoals je ziet zijn een aantal zoekwoorden enorm belangrijk voor ons. Via SEO proberen we hierop te scoren. Soms gaat dat makkelijker, voor andere termen heeft het wat extra tijd nodig.

 

Opdracht: Maak voor jezelf een lijstje met 10 zoektermen die belangrijk zijn. Probeer dan een manier te vinden om hiervoor te indexeren. Dit kan een extra pagina zijn, dit kunnen blogs zijn of een aanpassing in je teksten.

 

Extra hulp nodig? Contacteer ons vrijblijvend en wij ondersteunen je.

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy