Eerste pagina van Google in één week in 2020 (Handleiding)

Eerste pagina van Google in één week in 2020 (Handleiding)

Wil je van jouw website een marketing- en verkoopinstrument maken? Dan laat je Wix best achterwege. Waarom dat zo is, penden we in het verleden reeds neer in 1596 woorden.

In september schreven we namelijk een blog artikel over de 7 redenen waarom je best geen Wix website bouwt in 2020.

wix in google

In één week tijd veroverde dit blog artikel een plekje op de eerste pagina van Google. One lucky shot? Neen.

wix organische zoektermen

Op dit moment zijn we enkele maanden verder en merken we op dat het blogartikel nog steeds zijn plaats heeft weten te behouden op de eerste pagina van Google.

Sterker nog, afgelopen maanden steeg het artikel organisch op allerlei zoektermen die verwant zijn aan de zoekterm ‘Wix’.

Hoe we dit deden, schrijven we neer in deze SEO case study.

We schrijven over een onderwerp dat leeft

Alvorens je relevante content kan publiceren, is het noodzakelijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te kunnen omschrijven.

Een buyer persona kan hierbij helpen. Door in de huid te kruipen van je doelgroep, kun je relevante content creëren op maat van hun interesses.

Zo gezegd, zo gedaan. We gaan daarom steeds op zoek naar onderwerpen die leven bij onze doelgroep.

Meerdere keren kregen we van klanten dezelfde vraag te horen omtrent Wix websites.

Het is dan ook belangrijk om dergelijke vragen of opmerkingen van huidige klanten steeds in achting te nemen, zodat je dit kan vertalen naar je potentiële doelgroep.

Ten slotte werd ons vermoeden reeds bevestigd na slechts enkele minuten speurwerk op het internet.

De vele artikels en reviews die online te vinden zijn over het onderwerp, onderschrijven namelijk de veelgestelde vraag van onze huidige klanten.

wix blogartikels

We baseren ons op een zoekwoordonderzoek

Nadat je een potentieel onderwerp hebt gevonden dat leeft bij je doelpubliek, is het belangrijk om dit ook te staven met statistieken.

We baseren ons voor het schrijven van een blogartikel dan ook steeds op een uitvoerig zoekwoordonderzoek.

Dergelijk onderzoek omvat een analyse van zoektermen die gerelateerd zijn aan het potentiële onderwerp waarover je wil schrijven.

Je kunt dan wel weten welke problematiek er speelt bij je doelgroep, maar je weet daarom niet per se welke zoektermen ze gebruiken om hun vraag te formuleren.

Het is belangrijk om deze bal niet mis te slaan. Wanneer je inzet op de juiste zoektermen, zal je blog artikel namelijk hoger verschijnen in de zoekresultaten.

Om de juiste zoektermen te vinden, doen we bij Kreatix beroep op een aantal waardevolle keyword tools waaronder de MOZ Keyword Explorer of de Ahrefs Keywords Explorer.

zoekwoordonderzoek wix

Zulke keyword tools geven je een concreet beeld van zoekvolumes en adviseren suggesties waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht.

De zoektermen die je doelgroep gebruikt, zijn namelijk niet altijd dezelfde als diegene die jij oorspronkelijk in het hoofd had.

Onze focus ligt op long-form content

Steeds meer prikkels eisen onze aandacht op, zowel online als offline. Elke seconde worden we gebombardeerd door visuele, auditieve en andere zintuiglijke indrukken.

Om die reden zou je denken dat long-form content heeft afgedaan, maar dat is een denkwijze die te nuanceren valt.

Ja, er is een grote vraag naar korte – snackable – content. Dit wil echter niet noodzakelijk zeggen dat korte berichten daarom de beste manier zijn om een boodschap over te brengen.

Long-form content toont namelijk in eerste instantie aan dat je als merk je tijd hebt genomen om te schrijven over een onderwerp dat je doelpubliek aanbelangt.

Een uitgebreid blogartikel beantwoordt de vraag van je lezers en laat weinig ruimte voor onduidelijkheden.

Hierdoor toon je als merk een zekere autoriteit aan. Door je kennis binnen het vakgebied te delen, zien velen je na verloop van tijd namelijk als een betrouwbare expert.

long-form content blogartikel

Daarbovenop bevordert long-form content simpelweg je ranking in Google.

Enkele jaren geleden was het heel wat makkelijker om in te zetten op SEO aan de hand van content marketing.

Je koos een zoekterm om op te ranken en schreef een blogartikel van om en bij de 500 woorden. Een koud kunstje.

Hierdoor raakten zoekmachines gevuld met korte en dikwijls onvolledige blogberichten van bedrijven die wensten te ranken op elk zoekwoord dat relevant was voor hun sector.

Daarop besloot Google de contentkwaliteit mee op te nemen als rankingsfactor en zette daarmee een hoop bedrijven een hak.

De kwaliteit van een blogartikel wordt onder andere bepaald door de zogenaamde dwell time, wat staat voor de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen op je blogartikel.

Het spreekt voor zich dat long-form content bezoekers langer op je pagina houdt, daar het langer duurt om het artikel te lezen.

We delen de tekst op in korte alinea’s

Om long-form content aangenaam leesbaar te houden, is het belangrijk om je tekst op te delen in korte alinea’s.

Op die manier is je blogartikel makkelijk te scannen en blijft het steeds leesbaar op kleine schermen, zoals op mobiel.

paragrafen en alinea's blogartikel

Het resultaat? Een mobielvriendelijk blogartikel wordt door Google beloond met een hogere positie in het zoeknetwerk.

We maken gebruik van praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeelden versterken je verhaal. Het maakt wat je vertelt meer concreet en zorgt voor een houvast.

Tijdens het schrijven van een blogartikel proberen we niets aan het toeval over te laten en verduidelijken we onze bevindingen telkens met een voorbeeld.

Zo schreven we bijvoorbeeld dat je bij Wix rekening moet houden met verborgen kosten. We staafden dit vervolgens aan de hand van welomschreven voorbeelden.

We doen beroep op visuals

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het menselijk brein kan beelden namelijk tot 60.000 keer sneller verwerken dan woorden.

Door gebruik te maken van visuals beschik je over het vermogen om abstracte en complexe concepten over te brengen. Infographics zijn hier een goed voorbeeld van.

Het is ook een uitstekende manier om langere stukken tekst op te splitsen, waardoor je inhoud makkelijker te scannen en te begrijpen is.

visuals & afbeeldingen blogartikel

Persoonlijk zijn we bij Kreatix fan van screenshots. Aan de hand van een screenshot kun je namelijk exact laten zien wat er zich op je scherm afspeelt.

Je bespaart lezers een hoop opzoekwerk door wat je vertelt op beeld (scherm) vast te leggen en levert in feite een bewijs van wat je beweert.

Je lezers haken bijgevolg minder snel af, waardoor de dwell time van je blogartikel toeneemt en aldus de waarde die Google eraan hecht.

We verwerken een cijfer mee in de titel

Cijfers verhogen de click-through-rate (CTR) van je blogartikel. Door een cijfer mee te verwerken in de titel van je blogartikel trek je meteen de aandacht van surfers op het internet.

Hoe dat komt? Cijfers spelen in op ons onderbewustzijn. Je hersenen leggen onbewust het verband tussen cijfers en een belangrijke boodschap.

Daarnaast garandeer je lezers een bepaalde structuur, wanneer je de inhoud van je artikel volgens een genummerde lijst ordent.

titel blogartikel wix

De titel: 7 redenen waarom je best geen Wix website bouwt in 2020spreekt dus boekdelen.

Men weet door het lezen van de titel dat er exact 7 redenen aan bod zullen komen in dit artikel, niet meer en niet minder. Door het jaartal 2020 mee te verwerken in de titel, tonen we dan weer aan dat het artikel actueel is.

Bovendien bleek uit een studie van HubSpot en Outbrain dat 150.000 verschillende blogtitels onder de loep nam, dat het doorklikpercentage van je artikel 20% hoger ligt wanneer je een oneven getal erin hebt staan.

Wat is nu het verband tussen het doorklikpercentage van een artikel en je ranking in Google? Wel, het doorklikpercentage speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de positie.

Onze teksten zijn geoptimaliseerd voor SEO

Als je wilt dat Google je beloont met een positie op de eerste pagina, moet je er uiteraard wel iets voor in ruil doen.

Hoewel het belang van zoekwoorden een constante blijft in het ranking-algoritme van Google, is er veel meer nodig dan enkel zoekwoordoptimalisatie.

Heading tags (H1, H2)

Wanneer je een bepaalde zoekopdracht in Google ingeeft, indexeert de zoekmachine van Google alle webpagina’s die overeenkomen met je zoekopdracht.

Deze indexatie gebeurt aan de hand van spiders of webcrawlers. Deze zogenaamde crawlers analyseren en controleren de code van je website.

Om aan Google duidelijk te maken dat je titels en subtitels hebt gebruikt, is het noodzakelijk om heading tags aan je tekst toe te voegen.

heading tags

Op die manier toon je aan de trouwe crawlers van Google aan dat je wel degelijk rekening hebt gehouden met de leesbaarheid van je tekst.

De rangorde van heading tags gaat van H1 (grootste) naar H6 (kleinste). Je hoeft uiteraard niet elke tag te gebruiken. Een H1- en H2 tag volstaat.

Tenslotte is het voor SEO-doeleinden gunstig om het belangrijkste zoekwoord waarop je wilt ranken, mee te verwerken in je heading tags.

Korte URL

De URL van een pagina wordt steeds weergegeven onder de titel van een zoekresultaat in Google.

Internetsurfers kunnen geïntimideerd raken door extreem lange en cryptische URL’s die weinig herkenbare woorden bevatten, waardoor ze vervolgens beslissen om niet door te klikken.

Ook crawlers geven hun voorkeur aan een korte, beschrijvende URL. Google raadt daarom aan om je URL zo eenvoudig mogelijk te maken.

URl slug

Ook in dit geval probeer je de belangrijkste zoekwoorden mee te implementeren in de URL van je blogartikel.

Vermijd tenslotte underscores in je URL. Underscores maken je URL moeilijk leesbaar voor Google. Opteer in de plaats daarvan voor koppeltekens.

Meta titel

De meta-titel of paginatitel is wat internet surfers meteen te zien krijgen in de zoekresultaten en geeft een eerste indruk van je blogartikel.

meta titel

Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden van je blogartikel hierin terugkomen. De beste lengte voor de titel is tussen de 35 en 65 karakters.

meta titel met zoekwoorden

Meta omschrijving

De meta-beschrijving geeft, net zoals de meta-titel, meer vorm aan de webpagina in de zoekresultaten van Google en vertelt ons in één slagzin waarover de webpagina gaat.

Door de meta omschrijving van je blogartikel zo aantrekkelijk mogelijk te maken, verhoog je het doorklikpercentage.

meta beschrijving met zoekwoorden

Het doorklikpercentage is op zijn beurt dan weer een belangrijke ranking factor voor Google, waardoor je website dus beter zal scoren in de zoekresultaten.

We zorgen daarom steeds voor een beknopte, maar intrigerende beschrijving die ervoor zorgt dat surfers daadwerkelijk doorklikken.

met omschrijving

De beste lengte voor de beschrijving is tussen de 70 en 320 karakters.

Zoekwoordoptimalisatie

Gedurende ons zoekwoordonderzoek, kwamen we reeds te weten welke zoekwoorden gunstig zijn om op in te zetten.

De juiste zoekwoorden gebruiken is echter geen rechtstreekse garantie om te scoren in Google. Het is namelijk belangrijk om je zoekwoorden strategisch in het blogartikel te positioneren.

zoekwoordoptimalisatie blogartikel

Zorg er voor dat je belangrijkste zoekwoord terugkomt in je intro; bij voorkeur in de eerste alinea.

Ook titels en tussentitels spelen een belangrijke rol bij zoekwoordoptimalisatie.

Intern doorlinken

Links dragen enorm bij aan de waarde die Google aan jouw website toekent. Ze zorgen ervoor dat je site als betrouwbaar bestempeld wordt, wat zich uit in een hogere plaats in de ranking.

Een gekende SEO strategie die hieraan bijdraagt is link building. Hierbij draait het erom links te genereren vanaf externe webpagina’s naar je website.

Met intern doorlinken aan de andere hand, bedoelen we het verwijzen van hyperlinks naar een andere pagina, maar op dezelfde website. Het is een sterk onderschatte SEO strategie.

Door intern door te linken naar andere pagina’s op je website die een gelijkaardig onderwerp behandelen, help je Google beter de structuur van je website te begrijpen.

intern doorlinken hyperlinks

Intern doorlinken geldt bovendien in beide richtingen. Zo linken we in ons blogartikel door naar bepaalde wiki termen die meer duiding geven over het onderwerp.

Andersom linken we in onze verschillende wiki’s ook door naar een specifiek blogartikel, indien dit de volledige materie van het desbetreffende onderwerp behandelt.

Zit je nog met vragen?

Ziezo. Aan de hand van deze SEO case study weet je nu hoe we met ons blogartikel op één week tijd op de eerste pagina van Google terechtkwamen.

Zit je nog met vragen of heb je ondersteuning nodig bij het uitvoeren van je project? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder!

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!

Boeiende blog?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte als we weer iets publiceren

Scroll to Top