Facebook Pixel Installeren: stap per stap-handleiding (2022)

Facebook Pixel Installeren

Een groot voordeel van social advertising is dat je zeer specifiek kan targeten op een voor jou relevante doelgroep. Dit doe je met de Facebook Pixel, een tool waarmee je data kan verzamelen over je websitebezoekers. Op basis hiervan kan je dan (re)marketingcampagnes opstellen op Facebook en Instagram die specifiek op jouw doelgroep gericht zijn. In deze blogpost bespreken we waarom de Facebook Pixel een absolute must is en hoe je deze stap per stap installeert.

Wat is de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje code dat je toevoegt aan je website. Daarmee kan je dan conversiegebeurtenissen tracken die op je website plaatsvinden. Een conversiegebeurtenis (ook wel event genoemd) is een actie die een websitebezoeker kan ondernemen. Deze events worden dan opgevolgd door de Facebook Pixel. Er zijn 17 events, hieronder vind je de meest gebruikte:

  • Zoeken
  • Inhoud weergeven
  • Toevoegen aan winkelwagen
  • Toevoegen aan verlanglijst
  • Aankoop
  • Voltooide registratie
  • Ingeven van betalingsgegevens
  • Lead
  • Betaalproces starten
  • Paginaweergave

Welke conversiegebeurtenissen je wil instellen hangt volledig af van wat voor website je hebt, hoe deze werkt en je businessmodel eruit ziet. Voor een webshop is de ‘aankoop’-gebeurtenis bijvoorbeeld een no-brainer. Terwijl je voor een lead generation website eerder een belangrijk contactformulier ‘lead’ selecteert.

Hoe werkt de Facebook Pixel?

Op basis van deze events, gaat de Facebook Pixel data verzamelen over je websitebezoekers. Het gaat na welke acties je bezoekers hebben ondernomen. Wanneer je dan een advertentie wil aanmaken, kan je op basis van deze data doelgroepen aanmaken van personen die een bepaalde actie/event hebben ondernomen. Je richt je dus op mensen die al eens op je website zijn geweest. Dit noemen we retargetingcampagnes. Zo kan je dus de juiste boodschap meegeven aan de juiste persoon.

Een voorbeeldje: op een webshop haken mensen vaak af omdat ze tijdens het afrekenen merken dat er onverwachte verzendkosten zijn. Een goed idee is dan om een retargetingadvertentie te maken met een code voor gratis verzending. Dankzij de Facebook Pixel kan je dan de mensen gaan targeten die het betaalproces zijn begonnen, maar niet hebben afgemaakt. Zo geef je hen een tweede kans om hun bestelling af te ronden. 

Kort gezegd helpt de Facebook Pixel je om: 

  • Je advertenties te optimaliseren.
  • Websitebezoekers te retargeten.
  • Nieuwe en relevante doelgroepen aan te maken op basis van kenmerken van je websitebezoekers.

Voordelen van de Facebook Pixel

Bereik een relevante doelgroep

Door retargetingcampagnes bereik je sowieso mensen die interesse hebben in je product. Dit is een feit omdat ze je website al eens hebben bezocht, dus de interesse is er al. Echter heeft de klant ergens afgehaakt. De bedoeling is dat je met een retargetingcampagne deze potentiële klant toch overtuigt om je product aan te kopen, je e-book te downloaden of een afspraak te maken.

Lookalike audiences

De Facebook Pixel verzamelt data over je websitebezoekers. Daarna kan je een nieuwe doelgroep aanmaken die tot op 1% verschilt met een bestaande doelgroep (bijvoorbeeld je websitebezoekers of klanten). Hiermee bereik je nieuwe mensen die hoogstwaarschijnlijk ook zullen converteren op je website. Dit is dus een ideale manier om relevant verkeer aan te trekken. Voor deze mensen kan je dan nieuwe advertentiecampagnes opstellen om je merk of bedrijf te introduceren.

Verkoop stimuleren

Het spreekt voor zich dat je met een relevanter websiteverkeer de juiste mensen aantrekt die ook daadwerkelijk interesse hebben in je product. Een goede retargetingcampagne met mooie visuals, wervende copy en de juiste boodschap bij de juiste doelgroep is bijna een garantie op meer verkoop en conversies.

Hoe installeer je de Facebook Pixel?

Stap 1: de Pixel creëren

In je Facebook Events Manager klik je linksbovenaan op het groene plus-icoontje en kies je voor Gegevensbronnen Koppelen.

Je selecteert Web en Koppelen

Daarna selecteer je in het volgende venstertje Facebook Pixel en Koppelen

Geef je Facebook Pixel een naam en vul je website URL in. 

Stap 2: de Pixel integreren op je website

De volgende stap is om de Pixel op je website te plaatsen. Deze wordt geactiveerd in de <head> tag van je broncode. De header is de bovenste sectie van je website en komt op elke pagina voor. Hier plaats je de code zodat deze overal actief is. De beste en meest veilige manier om dit te doen is met een WordPress plugin. 

Facebook for WordPress Plugin

Facebook for WordPress is een zeer gebruiksvriendelijke plugin waarmee je de Pixel makkelijk kan connecteren met je website. De startup wizard begeleidt je stap voor stap om je account te koppelen aan je website.

Handmatig

Je hebt ook de mogelijkheid om de code handmatig op de website plaatsen. Dit doe je best als je website beheerd wordt door een developer. De instructies kan je gewoon doormailen via dit venster.

Stap 3: gebeurtenissen instellen

Facebook gaat je een aantal events aanraden om aan te zetten, op basis van jouw website. Deze kan je bekijken en accepteren of weigeren. Je events kan je later nog altijd aanpassen.

Stap 4: nakijken of de Pixel actief is met de Facebook Pixel helper extensie

Nadat je alles hebt ingesteld is het tijd om na te gaan of de Pixel daadwerkelijk actief is op je website. Dit doe je met de Facebook Pixel Helper, een gratis Chrome-extensie waarmee je kan zien of een Facebook Pixel aanwezig of actief is op een website.

Als de Pixel actief is en werkt, zal er een groene cirkel tevoorschijn komen en moet je verder niets doen. Als dit niet het geval is kan je best herbeginnen vanaf stap twee.

Download de ultieme handleiding om te adverteren op Facebook.

Bonus: de Facebook Pixel en iOS 14.5

26 april 2021 – Apple brengt de iOS 14.5 update uit waarmee iOS-gebruikers de mogelijkheid krijgen om apps en websites te weigeren die hun data en activiteit opvolgen. Dit heeft grote gevolgen voor adverteerders omdat de meeste Apple gebruikers dit niet toestemmen. Hierdoor waren er dus een heleboel websitegebruikers waarvan je geen activiteiten meer kon opvolgen.
Dit kan je omzeilen dankzij de Conversions API, een stukje code waarmee je activiteiten trackt op serverniveau in plaats van browserniveau.

Conclusie

De Facebook Pixel is een absolute must voor online succes. Zit jij nog met vragen over de mogelijkheden van de Facebook Pixel? Hulp nodig met het opzetten van een advertentiecampagne? 
Wij hebben jarenlange ervaring in social advertising en realiseren grote omzetstijgingen.

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze marketingexperts helpen je graag verder!

Inhoudstafel

Schrijf je in voor meer tips

Nieuw op de blog

Soortgelijke artikels

Conversieoptimalisatie

Een goede landingspagina vormt de ruggengraat van elke marketingcampagne. In dit artikel geven we enkele van onze beste tips mee voor een hoger conversieratio!

Wix

Wil je van jouw website een marketing- en verkoopinstrument maken? Dan laat je Wix best achterwege. In dit blog artikel vertellen we je waarom!

Google discovery ads

Ontdek de voordelen van de nieuwe Discovery Ads en hoe je er mee aan de slag kan gaan a.d.h.v. deze blog! Optimaliseer je Google Ads met onze tips.

Vervoeg 2000+ professionals die onze nieuwsbrief lezen

Schrijf je gratis in!

Sinds 2014 de digitale partner van KMO’s en groeiende bedrijven.

Marketing

Volg ons

Google Partner
Meta Business Partner
Leadinfo Badge
Mollie
Google reviews

© 2022 Kreatix - Alle rechten voorbehouden - Privacybeleid - Algemene voorwaarden