Google Ads: De ultieme handleiding om te adverteren in Google

Door het aanmaken van een Google Ads-account zet je een eerste stap naar gevonden worden op het internet. Dat staat als een paal boven water. Google Ads is een populair advertentiemedium, en wordt ook door menig adverteerder gebruikt. Wist je trouwens dat ongeveer 87% van Google’s totale omzet komt uit advertenties? Dit maakt Google Ads de grootste inkomstenbron van Google.

Bron: statista.com

Het lanceren en beheren van betaalde advertenties is echter geen koud kunstje. Het vergt kennis, en expertise. Zomaar wat adverteren kan je een hoop geld kosten. Benieuwd hoe je via Google Ads meer verkeersstromen kan leiden naar je site? Dan kan onderstaande handleiding misschien wel soelaas bieden!

Wat is SEA?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. Letterlijk: zoekmachine-adverteren. Wanneer je inzet op SEA, zet je in op betalende (gesponsorde) zoekresultaten in zoekmachines. 

Zoekresultaat van SEA

Zulke betalende advertenties worden steevast weergegeven in het gebied boven de organische zoekresultaten. In feite koop je dus als adverteerder advertentieruimte binnen zoekmachines, en ben je hierdoor in zekere zin verzekerd van een plekje bovenaan in Google. 

De rol van Google Ads 

De meest populaire zoekmachine is Google, dat staat als een paal boven water. De term ‘SEA’ wordt dan ook dikwijls rechtstreeks geassocieerd met Google Ads; het online advertentieprogramma van Google, en tevens ook de grootste inkomstenbron van het bedrijf achter de zoekmachine.

Adverteren op Google is een effectieve manier om je bedrijf te laten groeien, mits een juiste toepassing ervan. 

De formule is vrij simpel: ​heb je een aanzienlijk groot budget om te spenderen? Dan is de kans groot dat jouw ​advertentie snel bovenaan prijkt. Desondanks zul je ​tonnen geld uitgeven aan advertenties die in verhouding slechts weinig opbrengen.

Google ads website

Adverteren op Google is ​meer dan enkel een belachelijk hoog budget verkwisten​. Wat heb je tenslotte aan een plaats bovenaan in Google, wanneer die verlieslatend is? De kunst van adverteren bestaat erin om ​een eerlijke plaats te claimen die kosteneffectief is​. 

Het opzetten van een doeltreffende advertentiecampagne is dikwijls complexer dan het lijkt. Adverteren kost geld en wie zomaar wat experimenteert, kan veel geld verkwisten. Een goede kennis van hoe Google Ads werkt, is daarom een must voor wie voldoende omzet wil halen uit zijn of haar advertenties. 

Wat zijn de voordelen van online adverteren?

#1 Snelle en meetbare resultaten

In tegenstelling tot organische zoekresultaten, hoeven betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd te worden door de zoekmachine van Google. 

Adverteren via Google oefent dan ook vrijwel meteen een invloed uit. Zodra je begint te adverteren, zul je het verkeer op je website zien toenemen. Je kunt er dus vandaag mee aan de slag gaan, en morgen de vruchten ervan plukken.

Resultaten advertenties

Hiermee vang je de langetermijnresultaten van SEO voor een deel op. Het kan namelijk enkele weken tot maanden duren, vooraleer je de vruchten kan plukken van de tijd en moeite die je hebt geïnvesteerd in zoekmachineoptimalisatie.

#2 Doelgerichte communicatie

Dé grote troef van Google Ads is zijn doelgerichtheid. Met SEA kun je enorm ver gaan in het specificeren van jouw doelpubliek. Zo kun je onder andere adverteren op basis van locatie, taal, geslacht of leeftijd.

Bezorg je als online leverdienst enkel pizza’s in het Antwerpse? Dan kun je er perfect voor zorgen dat je advertenties uitsluitend getoond worden aan potentiële klanten uit de buurt.

Zoekresultaten SEA

Bovendien kies je ook op welke specifieke zoektermen je wilt gevonden worden. Hiermee elimineer je alvast een hoop irrelevante klikken en bezoekers.

#3 Gegarandeerde zichtbaarheid

Indien je beslist om te investeren in betaalde advertenties ben je gegarandeerd zeker van je plaatsje bovenaan in Google. 

Met een betaalde advertentie sta je namelijk altijd boven de organische zoekresultaten – mits je advertentie-rangschikking hoog genoeg is uiteraard. Hier gaan we later in deze handleiding nog dieper op in. 

SEO vs. SEA: wat is het verschil? 

SEO en SEA zijn tegenpolen, en vullen elkaar naadloos aan, net zoals Yin & Yang dat deden. Zowel organisch als betalend aanwezig zijn op het web versterkt elkaar. Het één hoeft het ander dus niet noodzakelijk uit te sluiten. Een goede mix van beiden is de sleutel tot succes. 

#1 Organisch vs. betalend

SEO richt zich op een hoge positie in het organische deel van de zoekresultaten, terwijl SEA zich richt op een zo rendabel mogelijke positie in de gesponsorde resultaten.

Het optimaliseren van je website met als doel organisch zoekverkeer te genereren is gratis. Reclame maken door advertentieruimte te kopen binnen zoekmachines is betalend.

#2 Lange termijn vs. korte termijn

In tegenstelling tot organische zoekresultaten, hoeven betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd te worden door de zoekmachine van Google.

Resultaat van organisch verkeer

Uit ervaring weten we dat het soms maanden kan duren voordat je enig resultaat ziet in je organische zoekresultaten. Je kan je dus inbeelden dat het lastig is om snel – organisch – te schakelen.

#3 Betrouwbaarheid vs. zichtbaarheid

Zichtbaarheid kun je kopen, maar geloofwaardigheid niet. Een website dat zijn plek bovenaan in Google organisch heeft veroverd, wordt sneller als betrouwbaar beschouwd

Rond deze overtuiging is inbound marketing gebaseerd. Deze marketingfilosofie vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant. Het genereren van leads gebeurt organisch

Betaalde advertenties zorgen voor een betere zichtbaarheid, maar wekken bij sommige internetsurfers argwaan op. Organische resultaten daarentegen, krijgen het blinde vertrouwen van consumenten. 

Hoe werkt adverteren via Google? 

Advertentieveiling

Stel, je bent op zoek naar Birkenstocks. Je surft op het internet naar de zoekterm birkenstocks kopen. Alle bedrijven die adverteren op dit zoekwoord, zullen mee opgenomen worden in een veiling.

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, vindt het Google Ads-systeem namelijk alle advertenties waarvan de zoekwoorden overeenkomen met die zoekopdracht

Birkenstocks SEA resultaten

Vergis je echter niet. Enkel wanneer je advertentie-rangschikking hoog genoeg is, wordt je advertentie weergegeven. Indien Google geen filter zou zetten op het vertonen van advertenties, zou het internet overlopen van misplaatste boodschappen. 

Het doel van zo’n veiling is om de Ad Rank te bepalen; een combinatie van onder andere de biedingen en de advertentie-kwaliteit. Enkel de beste 4 advertenties zien uiteindelijk het daglicht. 


Max. bodxKwaliteitsscoreAd Rank
Advertentie 1€2
1020
Advertentie 2€4
416
Advertentie 3€6
212
Advertentie 4€8
18

Hiermee is de kous nog niet volledig af. De advertentiepositie onderling wordt vervolgens nog verdeeld op basis van relevantie. Hiervoor wordt wederom gekeken naar de Ad Rank. Des te hoger dit getal, des te beter. 

De advertentie met de hoogste Ad Rank mag zich gelukkig prijzen met een plaats bovenaan in het zoeknetwerk van Google. De overige advertenties nemen dan respectievelijk positie twee, drie en vier in.

Kwaliteitsscore verbeteren 

Zoals je hierboven allicht hebt gelezen, heeft de advertentie-kwaliteit een grote invloed op de zichtbaarheid van je advertenties. De kwaliteitsscore is dan ook een belangrijke maatstaf voor Google om te bepalen hoe waardevol jouw advertentie is, en of hij een plek verdient tussen de zoekresultaten. 

Advertentie campagnes met kwaliteitsscore

Enkel de beste advertenties worden vertoond in de betaalde zoekresultaten van Google. Een hele hoop andere advertenties halen de advertentieveiling niet. De oorzaak? Een lage kwaliteitsscore.

Een ​hoge kwaliteitsscore daarentegen, betekent dat het systeem van Google Ads ervan uitgaat dat je advertenties relevant en nuttig zijn voor gebruikers. Advertenties van hogere kwaliteit worden beloond met een ​hogere advertentiepositie en kunnen leiden tot ​lagere kosten.

Concreet is de kwaliteitsscore is een ​cijfer tussen 1 en 10 dat is gebaseerd op de ​verwachte klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina. 

Deze basiselementen vormen de grondslag om je kwaliteitsscore omhoog te krikken en te verbeteren.

Dacht je dat alleen het heden telde? Dan heb je het goed mis. De kwaliteitsscore baseert zich namelijk ook op de prestatiegegevens uit het verleden.

Wanneer Google Ads je kwaliteitsscore berekent, wordt er namelijk een cumulatieve schatting gemaakt van alle prestaties in advertentieveilingen. Het verbeteren van kwaliteitsscores is dus geen one lucky shot. Het is ​een continu verbeterproces.

#1 Maak specifieke advertentiegroepen en advertenties (SKAG’s)

Hoewel het doorgaans wordt aangeraden om 15-20 verschillende zoekwoorden per advertentiegroep te gebruiken, is dit niet altijd het beste advies om aan te nemen. Deze theorie is namelijk al even achterhaald en zal je kwaliteitsscore niet ten goede komen.

Stel: je hebt een advertentiegroep ‘isolatiewerken’ gemaakt. Deze advertentiegroep bevat 15-20 verschillende zoekwoorden gaande van dakisolatie tot vloerisolatie.

Advertentiegroep

Je merkt al snel dat het moeilijk wordt om een advertentie te schrijven die nauw aansluit bij elk zoekwoord in je advertentiegroep. Zo is iemand die specifiek op zoek is naar vloerisolatie, mogelijks niet geïnteresseerd in het isoleren van zijn dak en vice versa.

De kwaliteitsscore beoordeelt de kwaliteit van je zoekwoorden. Niet de kwantiteit ervan. Less is more, in dit geval.

Des te kleiner je advertentiegroepen, des te hoger je kwaliteitsscore. Het strategische alternatief dat hier perfect bij aansluit? SKAG’s. De afkorting staat voor Single Keyword Ad Groups: advertentiegroepen die bestaan uit, jawel, louter één zoekwoord.

Door te werken met Single Keyword Ad Groups creëer je opgesplitste en specifieke campagnes. Er geldt namelijk één belangrijke regel die je moet onthouden: des te specifieker de advertentie, des te groter de kans dat de waarnemer ervan actie zal ondernemen.

Aan de hand van specifieke advertentie-teksten en zoekwoorden verhoog je bijgevolg de relevantie en aldus de kwaliteitsscore van je advertentie. Het resultaat? Een heleboel advertentiegroepen gekoppeld aan slechts één zoekwoord in plaats van andersom. 

Advertentiegroep

#2 Adverteer op je eigen merknaam (branding)

Adverteren op je eigen merknaam is om verschillende redenen een goed idee. Hier gaan we verder in onze handleiding dieper op in. 

De sleutel tot succes is om een zo relevant mogelijke combinatie samen te stellen van zoekwoorden, advertenties & landingspagina’s. Een brand campagne is het schoolvoorbeeld hiervan. Zoekwoorden komen namelijk exact overeen met je bedrijfsnaam.

Zoekwoorden branding kreatix

Doordat brand campagnes extreem relevant zijn voor surfers, leidt dit al snel tot een hoge CTR, en resulteert dit aldus in een hoge kwaliteitsscore

Indien je brand campagne een hogere kwaliteitsscore heeft dan je andere campagnes, zal dit een positieve invloed uitoefenen op het totale gemiddelde van je account.

Het gevolg? Je complete Google Ads account inclusief overige campagnes profiteert mee van het (eenvoudige) succes van je brand campagne.

Hou er rekening mee: ook andersom geldt deze regel. Een lage kwaliteitsscore is van invloed op je hele account. Daarom pauzeer je best zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore die geen geld in het laatje brengen.

Indien je dit niet doet, zal dit de gemiddelde kwaliteitsscore van je Google Ads account naar beneden trekken.

#3 Verbeter de ervaring op je landingspagina

Een gouden regel die je steeds in het achterhoofd moet houden wanneer je een Google Ads campagne opstart: ​maak consistent gebruik van een relevante ​landingspagina. Het is namelijk de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen wanneer ze op je advertentie klikken. 

Een eerste indruk maak je maar één keer. Een landingspagina die niet relevant is, niet makkelijk in gebruik is of verwarrend is voor je bezoekers, resulteert in een slechte ervaring. 

Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid om doelgerichte reclame te maken​. Het is dus de bedoeling om deze kans zo goed mogelijk te benutten. 

Ad link landingspagina

Je kunt dan wel een steengoede advertentie in elkaar boksen, maar wat als surfers na het klikken op een advertentie terecht komen op een landingspagina die helemaal niet overeenkomt met wat er in de advertentie stond? 

Juist. Dan haken je bezoekers af, ongeacht de degelijkheid van je advertentie. Probeer daarom je landingspagina zo exact mogelijk af te stemmen op de inhoud van je advertentie.

Ben je bijvoorbeeld een autohandelaar die verschillende automodellen in stock heeft? Verwijs in je advertentie dan zeker niet door naar de algemene webshop van je website. Je verliest zo gegarandeerd potentiële klanten.

Link in dergelijk geval door naar de specifieke modellen of automerken waarop je adverteert. Logisch. Iemand die surft op het internet, en zoekt naar een Peugeot, is specifiek op zoek naar dat merk en heeft geen boodschap aan een algemene overzichtspagina van verschillende automerken. 

SEA Peugeot aanbiedingen

Tot slot is niet enkel de relevantie, maar ook de laadtijd van je landingspagina is van invloed op de kwaliteitsscore. Geduld is een schone zaak, maar dit gezegde geldt helaas niet online. Een te trage laadtijd zal ervoor zorgen dat je bezoekers afhaken.

De snelheid van je pagina kun je makkelijk testen aan de hand van de Google Pagespeed Insights tool. De algemene aanbeveling van Google is sneller dan 3 seconden.

#4 Benut de mogelijkheid van advertentie-extensies

Door een extensie aan je advertentie toe te voegen, kun je de advertentie uitbreiden met aanvullende informatie. Op die manier valt je advertentie meer op tussen de zoekresultaten, wat kan leiden tot een hogere CTR.

Dergelijke extensies komen voor in verschillende indelingen. Hierop gaan we verder in deze handleiding nog dieper in. Overweeg om minstens drie of meer extensies toe te voegen. 

Advertentie-extensies

Benut deze verschillende extensie-indelingen zo optimaal mogelijk. Het zet je advertentie extra in de bloemetjes, en je kunt er je bedrijf mee in de kijker zetten.

Kunnen potentiële klanten bij jou beroep doen op een gratis offerte? Ben je 24/24 bereikbaar of heb je een jarenlange expertise opgebouwd? Door middel van extensies kun je een tal van voordelen in de verf zetten die het aantrekkelijker maken om door te klikken.

SEA extensies Birkenstock

In bovenstaand voorbeeld merk je duidelijk op dat de eerste advertentie meer ruimte inneemt dan de tweede en derde advertentie. Birkenshop is trouwens een klant van ons. 

Dit komt omdat de eerste advertentie prominent gebruikt maakt van advertentie-extensies die ervoor zorgen dat de advertentie meer opvalt. Dit in tegenstelling tot de andere advertenties, die volkomen geen gebruik maken van extensies.

#5 Maak veelvuldig gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden of negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden die voorkomen dat je advertentie wordt geactiveerd bij een bepaalde zoekopdracht.

Uitsluitingszoekwoord

Het toevoegen van negatieve zoekwoorden geeft meer doelgerichtheid aan je advertenties met als resultaat: een hoger doorklikratio (CTR). Je minimaliseert namelijk irrelevante en nutteloze klikken van surfers waarvan de kans groot is dat ze niet geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.

Als online marketeer adverteer je op het zoekwoord online marketing. Je gebruikt geen uitsluitingszoekwoorden. Wanneer iemand vervolgens zoekt naar ‘vacature online marketing’ is de kans groot dat je advertentie geactiveerd zal worden door deze zoekterm. Nochtans ben je niet op zoek naar personeel, en bied je geen functie aan als online marketeer. Je kunt dus maar best duidelijk maken dat het niet gaat over een vacature als online marketeer door ‘vacature’ als zoekwoord uit te sluiten.

Uitsluitingszoekwoorden komen bovendien niet alleen de CTR ten goede. We mogen namelijk niet vergeten dat het ontvangen van klikken ons effectief geld kost. Een irrelevante klik die ons niets heeft opgeleverd is nutteloos, en is dus weggesmeten geld.

#6 Focus op hoogwaardige & relevante advertenties

Niet alleen je landingspagina, maar ook je advertentie moet relevant en uitnodigend zijn. Focus je daarom op aantrekkelijke advertentieteksten, waarin je je bedrijf onderscheid van de concurrentie.

Voeg USP’s toe in de vorm van advertentie-extensies, maak gebruik van een duidelijke call-to-action en zorg voor een vlot leesbare tekst. Maak bovendien je advertentie zo relevant en specifiek mogelijk. Indien je werkt met SKAG’s kun je een advertentie perfect afstemmen op het zoekwoord.

Klanten willen het gevoel hebben dat ze écht krijgen wat ze nodig hebben. Des te specifieker de advertentie aansluit bij deze noden, des de groter de kans dat men doorklikt.

Zorg daarom voor herhaling van het belangrijkste zoekwoord in de headline, en in de display URL van je advertentie. Idealiter komt het zoekwoord ook nog eens voor in de beschrijving.

Hoeveel kost adverteren via Google? 

Een moeilijke vraag om te beantwoorden. Het prijskaartje varieert, net zoals dat bij elk ander product het geval is. Een eenduidig antwoord op deze vraag bestaat niet, en menig marketingbedrijf laat deze vraag dan ook dikwijls links liggen. Het is ingebakken in onze cultuur. We praten niet graag over geld. 

Jammer, want het is nochtans een terechte bezorgdheid. Vooraleer je mee op de Google Ads kar springt, wil je uiteraard ook weten hoeveel dit je gaat kosten.

De kosten van een advertentiecampagne heb je echter volledig zelf in de hand, maar is afhankelijk van verschillende factoren. Hoeveel klikken wil je ontvangen per maand? Wat is je advertentiedoel?

Bovendien kan je er ook voor kiezen om Google Ads uit te besteden aan een extern marketingbureau. Handig, maar uiteraard niet gratis. Het totale kostenplaatje van een Google Ads campagne varieert dus sterk. 

Opdat je toch een correcte inschatting zou kunnen maken, gaan we zodra dieper in op de manier waarop Google kosten in rekening brengt. Ook de kosten voor het uitbesteden van Google Ads, delen we met plezier. 

De berekening van advertentiekosten

Zoals je misschien al eerder in deze handleiding hebt gelezen, speelt de advertentieveiling een grote rol in de berekening van de kosten. Enkel de beste 4 advertenties zien uiteindelijk het daglicht. 

De advertentiepositie onderling wordt vervolgens nog verdeeld op basis van relevantie. Advertenties van hogere kwaliteit worden beloond met een ​hogere advertentiepositie, en kunnen leiden tot ​lagere kosten.

Hoe dat komt? Wel, de kost die je uiteindelijk betaalt voor jouw positie wordt berekend volgens een simpele formule. De Ad Rank (waarvan de kwaliteitsscore een substantieel onderdeel uitmaakt) is hierbij belangrijk:

De Ad Rank van de eerstvolgende advertentie / je eigen kwaliteitsscore + €0,01


Max. bodxKwaliteitsscoreAd RankWerkelijke kost
Advertentie 1€2
1020€1,61
Advertentie 2€4
416€3,01
Advertentie 3€6
212€4,01
Advertentie 4€8
18Max. bod

Je merkt al snel op dat de kost van advertentie 1 lager ligt, dankzij een betere kwaliteitsscore. Zo werkt de advertentieveiling van Google Ads in een notendop.

Uitbestedingskosten

Kies je ervoor om je Google Ads uit te besteden aan een extern marketingbureau? Dan moet je hiervoor uiteraard extra kosten aanrekenen. 

Doe je dit niet, dan kom je allicht een pak goedkoper uit. Adverteren kost echter geld, en wie zomaar wat experimenteert, kan veel geld verkwisten. Kennis is dus wel degelijk vereist. 

Google Partner

Uiteraard kan je hiermee zelf aan de slag gaan. Per slot van rekening heeft iedereen namelijk toegang tot het internet of de bibliotheek. Iedereen kan zich bijscholen en opwerken tot een Google Ads expert. De vraag is of je hier wel de tijd voor hebt. Die afweging moet je als zaakvoerder zelf maken.

Google Ads in de praktijk 

Je wil een Google Ads campagne opzetten, maar je weet niet waar te beginnen. Kies je voor een search campagne? Zet je in op dynamische zoekadvertenties? Welke extensies voeg je toe? Het aantal mogelijkheden lijkt wel eindeloos. Tijd om duidelijkheid te scheppen!

De verschillende Google Ads campagne-typen

#1 Search campagne 

De meest courante vorm onder de Google Ads-campagnetypen, is veruit de search campagne. De search campagne kunnen we zeg maar beschouwen als de godfather onder de campagnetypen. 

Bij een search campagne adverteer je in het zoeknetwerk van Google, en diens partners door middel van zoekadvertenties.

Verschillende Google Ads campagne-typen

Wanneer je in het zoeknetwerk van Google adverteert, wordt je advertentie in de zoekresultaten weergegeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert met termen die zijn gerelateerd aan één van je zoekwoorden.

Zoekadvertenties bestaan louter uit koppen & beschrijvingen. Al dan niet responsief of dynamisch gegenereerd. Hier gaan we zo dadelijk dieper op in. Hoe dan ook, bij dit campagnetype komen geen visuele elementen te pas.

#2 Display campagne 

Bij een display campagne adverteer je in het Display Netwerk van Google. Het Display Netwerk van Google biedt de mogelijkheid om te adverteren op andere websites.

Je bereikt bijgevolg mensen terwijl ze op hun favoriete websites browsen, een YouTube-video bekijken of hun Gmail-account checken. De websites die hebben aangegeven advertenties toe te laten, worden ook wel eens de display partners genoemd. 

Verschillende Google Ads campagne-typen

Targeting speelt een grote rol bij het opzetten van een display campagne.

Zoals je allicht wel weet, biedt Google Ads een tal van targetingopties aan. Bij search campagnes zijn deze opties beperkt.

In het Google Display Netwerk daarentegen, kun je een pak dieper ingaan op targeting. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om advertenties weer te geven in een bepaalde context, aan bepaalde doelgroepen of op specifieke websites.

Op die manier heb je meer controle over waar, en aan wie je advertenties worden weergegeven.

#3 Shopping campagne 

Heb je een webshop? Dan kun je overwegen om een shopping campagne op poten te zetten. Als verkoper kun je een shopping campagne gebruiken om je online winkelvoorraad te promoten, en om meer verkeer naar je webshop te lokken.

#4 Video campagne

Met een videocampagne kun je videoadvertenties weergeven op YouTube, en in het Google Display Netwerk. Een videocampagne is hét campagnetype bij uitstek om betrokkenheid te scheppen, en is voornamelijk geschikt om brand awareness te creëren.

De verschillende Google Ads advertentie-indelingen

#1 Uitgebreide tekstadvertenties

Uitgebreide tekstadvertenties zijn beschikbaar in zowel het zoeknetwerk van Google als het Google Display Netwerk. Deze advertentie-indeling bevat drie kopvelden, en twee beschrijvingsregels

SEA tekstadvertentie

#2 Dynamische zoekadvertenties

Dynamische zoekadvertenties worden automatisch door Google Ads gegenereerd op basis van de inhoud van je website

Het is een eenvoudige manier om ook specifiekere zoekwoorden (zoals productnamen) mee op te nemen. 

Dynamische zoekadvertentie

Dynamische zoekadvertenties zijn relevanter en persoonlijker. Google neemt namelijk de zoekterm van de gebruiker mee op in de kop van de advertentie.

#3 Responsieve zoekadvertenties

Aan de hand van responsieve zoekadvertenties kan je meer relevante boodschappen tonen aan potentiële klanten. Geef meerdere koppen & beschrijvingen op, en Google doet de rest. 

Responsieve zoekadvertentie

Google Ads test in de loop van de tijd namelijk automatisch verschillende combinaties, en leert welke combinaties het beste presteren.

#4 Responsieve display-advertenties

Responsieve display-advertenties vervangen responsieve zoekadvertenties in het Display Netwerk. Het in elkaar steken van een responsieve display-advertentie is dan ook gelijkaardig. 

Responsieve display-advertentie

Je geeft meerdere koppen en beschrijvingen op, en voegt hieraan een selectie van afbeeldingen of logo’s aan toe. Vervolgens genereert Google automatisch advertenties die in het Google Display Netwerk worden weergegeven.

#5 Geüploade beeldadvertentie

Indien je meer controle wil hebben over je advertenties in het Display Netwerk, kun je er voor kiezen om zelf een advertentie in elkaar te steken. Dit noemen we een geüploade beeldadvertentie of banner

Geüploade beeldavertentie

#6 InStream-advertentie

Deze videoadvertentie wordt afgespeeld voor, na of tijdens een andere video, en kan in sommige gevallen overgeslagen worden – afhankelijk van de keuze die je als adverteerder maakt. 

Videoadvertentie

#7 Video discovery-advertentie

Deze videoadvertentie wordt uitsluitend weergegeven tussen de zoekresultaten op YouTube. Je moet de video dus zelf aanklikken alvorens deze wordt afgespeeld.

#8 Outstream-advertentie

Deze videoadvertentie wordt uitsluitend weergegeven op partnersites in het Display Netwerk en is alleen beschikbaar op mobiel en tablet.

#9 Bumperadvertentie

Dit zijn korte videoadvertenties van maximaal 6 seconden met als doel de merkbekendheid te vergroten via een korte, makkelijk te onthouden boodschap. Kijkers kunnen deze video niet overslaan.

#10 Shoppingadvertentie

In tegenstelling tot een tekstadvertentie, die alleen tekst bevat, tonen shopping-advertenties gebruikers een foto van je product met daarbij een titel, prijs, winkelnaam, enzovoort. 

Shoppingadvertentie

De verschillende Google Ads extensies

Door een extensie aan je advertentie toe te voegen, kan je advertenties uitbreiden met aanvullende informatie. Benut de mogelijkheid van advertentie-extensies steeds zo maximaal mogelijk. Het zet je advertentie namelijk in de bloemetjes, en je kunt er je merk mee in de kijker zetten.

Highlight-extensie

Via een highlight-extensie zet je jouw unieke troeven in de verf. Kunnen potentiële klanten bij jou beroep doen op een gratis offerte? Ben je 24 op 24 bereikbaar of heb je een jarenlange expertise opgebouwd? Speel deze concurrentiële voordelen dan uit door een highlight-extensie aan je advertenties toe te voegen.

Highlight-extensie

Promotie-extensie

Via een promotie-extensie breng je aanbiedingen en promoties onder de aandacht. Zit je met een tijdelijke Black Friday actie, en wil je dat duidelijk aan de man (of vrouw) brengen? Maak dan van de gelegenheid gebruik, en doe beroep op een tijdelijke promotie-extensie. 

Promotie-extensie

Sitelink-extensie

Via een sitelink-extensies leid je mensen naar specifieke pagina’s op jouw site. Doorgaans is dit de contactpagina, in combinatie met enkele andere relevante pagina’s die een conversie kunnen uitlokken. Ben je een bouwheer? Dan kun je bijvoorbeeld een sitelink-extensie toevoegen die doorlinkt naar jouw gerealiseerde projecten op de site. 

Sitelink-extensie

Extensie voor website-informatie

Via een extensie voor website-informatie markeer je specifieke aspecten van je producten en services. Ben je bijvoorbeeld een aanbieder van pakketreizen? Dan kun je via een extensie voor website-informatie de verschillende bestemmingen waarop je vliegt, uitlichten

Extensie website-informatie

Locatie-extensie

Via een locatie-extensie help je mensen de locatie van je bedrijf te vinden. Dit doe je door een adres en kaart toe te voegen aan je advertentie. Vooral als je over meerdere, lokale vestigingen beschikt, is een locatie-extensie aangewezen. 

Oproep-extensie

Via een oproep-extensie geef je mensen de mogelijkheid om rechtstreeks via je advertentie te bellen naar je bedrijf. Dit doe je door een telefoonnummer toe te voegen aan je advertentie. Een oproep-extensie zorgt doorgaans voor een verhoogde klikfrequentie

Oproep-extensie

Hoe zet je een Google Ads campagne op? Een stappenplan

Om te beginnen, zal je eerst een account moeten aanmaken bij Google. Vervolgens kan je met dit account inloggen in Google Ads. Het aanmaken van zo’n account is volledig gratis. Pas vanaf het moment dat je effectief advertenties online zet en klikken ontvangt, zullen er kosten in rekening worden gebracht.

Allereerst zal Google enkele basisgegevens van je bedrijf vragen. De volgende stap in het proces is het opzetten van een eerste advertentiecampagne, en dat bestaat uit verschillende stappen:

Stap 1: bepaal het advertentiedoel van je campagne

Wil je dat klanten een directe actie op de website uitvoeren? Of wil je eerder de merkbekendheid van het bedrijf vergroten? De keuze van je advertentie doelstelling hangt in elk geval nauw samen met de keuze van je campagnetype en advertentie-indeling. 

Campagne zonder doel

Is het belangrijk voor jou je merk in de kijker te zetten, dan is een display of videocampagne het meest geschikt. Doel je op het scoren van leads, dan kies je het best voor een advertentie in het zoeknetwerk. 

Het zoeknetwerk helpt je namelijk om mensen te bereiken die al actief op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten. Het Display Netwerk daarentegen, stelt je in staat eerder in de koopcyclus de aandacht van gebruikers te trekken.

Stap 2: bepaal het budget van je campagne

Je budget bepalen 

Wat is een klant jou waard? Probeer het budget te funderen, maar staar je niet blind op cijfers. Begin met een budget waarbij je je comfortabel voelt. Nadat de campagne enkele weken actief is geweest, heb je meer zicht op de prestaties van de campagne. Je kan dan bepalen of je het budget wil veranderen of niet.

Heb je toch nood aan enkele concrete bedragen? Dan raden we aan om te starten met een budget van minimum €500 per maand om zo genoeg data te kunnen verzamelen. Daarna kun je nog steeds beslissen om dit bedrag te verlagen of te verhogen.

Budgettering bepalen

De meeste van onze klanten starten echter met een budget van €600 per maand, wat ongeveer resulteert in 20 euro per dag. In ruil daarvoor krijgen ze doorgaans 20 tot 40 klikken per dag.

Je budget verdelen

Doorgaans wijs je manueel een dagbudget toe per campagne. Indien je een budget van €10 per dag hebt te verdelen over twee campagnes kom je al snel tot de uitkomst van €5 per campagne.

Heb je inzicht in de populariteit van je diensten? Of wens je gewoonweg meer geld te spenderen aan je core-business activiteiten? Dan is deze manuele budgettering een uitstekende manier om doelgericht budgetten toe te wijzen.

Heb je geen voorkeur of wens je de kat nog even uit de boom te kijken? Dan is een gedeeld budget ideaal. In dat geval hoef je geen afzonderlijke campagnebudgetten in te stellen en bij te houden.

Gedeeld budget

Stel dat je per dag €100 kunt besteden, gelijkmatig verdeeld over twee campagnes. Op een bepaalde dag ontvangt de ene campagne minder verkeer dan normaal, waardoor er slechts €40 wordt besteed. Met een gedeeld budget kan Google Ads het overgebleven bedrag van €10 opnieuw toewijzen aan de tweede campagne om zo je algehele campagneresultaten te verbeteren.

Je stelt een gedeeld budget namelijk gewoon in op account niveau. Google Ads wijst dan automatisch budgetten toe aan verschillende campagnes met als doel een hogere ROI.

Stap 3: kies de doelgroepen die je wilt targeten

Afhankelijk van het campagne-type en de advertentie-indeling die je hebt gekozen, heb je de keuze uit meer of minder targetingmogelijkheden

Navigeer om te beginnen eens door het lint aan de linkerkant van je campagnes. Je ontdekt er heel wat andere interessante instellingen. Zo kun je ​onder andere adverteren op basis van locatie, taal, geslacht of leeftijd.

In het Google Display Netwerk kun je nog dieper ingaan op targeting. Je kunt ervoor kiezen om advertenties weer te geven ​in een bepaalde context, aan bepaalde doelgroepen of op specifieke websites.

Klinkt dit allemaal onbekend in de oren? Of heb je nood aan een praktische uitwerking hiervan? Hieronder vind je ​een kort overzicht van de verschillende targeting mogelijkheden opgedeeld per netwerk en telkens met een concreet voorbeeld.

TargetingNetwerkVoorbeeld
LocatieDisplay Netwerk & zoeknetwerkAls online leverdienst bezorg je enkel pizza’s in het Antwerpse.
LeeftijdDisplay Netwerk & zoeknetwerkAls verdeler van tijdschriften die uitsluitend gelezen worden door een ouder publiek.
GeslachtDisplay Netwerk & zoeknetwerkAls verkoper van damesschoenen die uitsluitend gedragen worden door vrouwen.
Taal Display Netwerk & zoeknetwerkAls softwareontwikkelaar die een internationaal publiek wil aanspreken door te adverteren in het Engels.
InteressesDisplay NetwerkAls aanbieder van sportartikelen wil je uitsluitend mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in sport.
PlaatsingenDisplay NetwerkAls verdeler van auto’s wil je specifiek adverteren op de website van autogids.be
OnderwerpDisplay NetwerkAls recruitment bureau wil je adverteren op verschillende websites die thema’s behandelen over jobs & educatie.
In-marketdoelgroepenDisplay NetwerkAls immomakelaar wil je specifiek mensen bereiken wiens browsegedrag aantoont dat ze sinds geruime tijd op zoek zijn naar het kopen van een huis.
InteractieDisplay NetwerkAls webshop wil je consumenten bereiken die eerder iets in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar de verkoop verder niet hebben afgerond.

Stap 4: selecteer de zoekwoorden waarop je wilt getoond worden

Bij welke zoektermen wil je dat je advertentie getoond wordt? Maak hierbij gebruik van zoektypen om te verfijnen welke zoekopdrachten de advertentie kunnen activeren.

Relevante zoekwoorden gelinkt aan je business

Het is belangrijk om de behoefte van je klanten te kennen, om zo de juiste zoekwoorden te kunnen inzetten. 

Hou ook rekening met de buyer journey van potentiële leads. Afhankelijk van de fase waarin ze zich bevinden, zullen potentiële klanten hun behoefte anders formuleren

Zoekwoorden gelinkt aan fases in buyer journey

Leads die zich in de zogenaamde beslissingsfase bevinden, zullen rechtstreeks zoeken naar producten of diensten die hun behoefte kunnen inlossen. 

Internetsurfers die het zoekwoord ‘interieurarchitect’ googelen bijvoorbeeld, zijn ervan overtuigd dat een interieurarchitect hun behoefte kan bevredigen, en zijn dan ook concreet ernaar op zoek. 

Leads die zich nog in de overwegingsfase bevinden, hebben hun behoefte helder gedefinieerd, maar weten nog niet hoe ze die concreet moeten inwilligen. 

De zoekopdrachten van deze leads kunnen dan ook ruimer geïnterpreteerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opnemen van de zoektermen huis inrichten of renovatie interieur. 

Adverteren op eigen bedrijfsnaam

Een branding campagne mag absoluut niet ontbreken. Vergeet dus zeker niet om je eigen bedrijfsnaam mee op te nemen in je Google Ads campagne. Verder in deze handleiding gaan we dieper in op het belang van adverteren op je eigen bedrijfsnaam. 

Stap 5: kies een biedstrategie, en stel een bod in

Je stelt de hoogste prijs in die je bereid bent te betalen wanneer een potentiële klant op de advertentie klikt. Dit wordt het maximumbod op basis van kosten per klik genoemd. 

Los van klikken, kun je ook een bod instellen op basis van andere parameters, zoals vertoningen of conversies. Dit is afhankelijk van de biedstrategie die je hebt gekozen.

#1 Handmatige CPC

Wat is een klik jou waard? Bij handmatige CPC-biedingen kan je zelf het maximale bedrag instellen dat je voor elke klik op één van je advertenties wilt betalen. 

Cost per click (CPC)

Je kan dit bod instellen op advertentiegroep-niveau, maar je kunt ook afzonderlijke biedingen instellen voor afzonderlijke zoekwoorden of plaatsingen. Deze biedstrategie vergt een sterke monitoring, en een goede kennis. 

#2 Verbeterde CPC

Met deze slimme biedstrategie worden biedingen automatisch verhoogt voor klikken waarbij de kans groter is op een conversie. Dit geldt ook andersom. Klikken waarbij de kans op een conversie klein is, nemen met een laag bod deel aan de advertentieveiling. 

#3 Doelvertoningspercentage

Wat is een plek in Google jou waard? Deze biedstrategie stelt je biedingen automatisch af op het vertoningsdoel dat jij voor ogen hebt. Is het voor jou belangrijk om de absolute toppositie te bekleden in Google? Of ben je tevreden met een plaats bovenaan de pagina, ongeacht of dat nu de eerste is of niet. 

Doelvertoningspercentage

Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een doelvertoningspercentage van 65% op de absolute toppositie van de pagina, stelt Google Ads je CPC-biedingen automatisch in, opdat je advertenties in 65% van de gevallen op de absolute toppositie van de pagina worden weergegeven.

#4 Aantal conversies maximaliseren

Je biedingen worden zo ingesteld door Google, dat je zo veel mogelijk conversies kunt genereren binnen je budget. Hierbij wordt machine learning toegepast om biedingen voor elke veiling te optimaliseren.

Bieden om conversies te maximaliseren

#5 Klikken maximaliseren

Wanneer je niet zeker weet welke zoekwoorden of plaatsingen het meeste opleveren, of als je geen tijd hebt om handmatige biedingen te beheren, kan je de biedstrategie klikken maximaliseren overwegen. 

Bieden om klikken te maximaliseren

Klikken maximaliseren is een automatische biedstrategie waarmee je biedingen worden ingesteld om zo veel mogelijk klikken te genereren binnen je budget. Deze biedstrategie is ideaal wanneer je doel is om zoveel mogelijk verkeer te genereren naar je website. 

#6 Doel-ROAS

Hoeveel is een lead of conversie jou waard in relatieve termen? Doel-ROAS is een slim bieden strategie die machine learning toepast. Je biedingen worden zo ingesteld door Google dat je conversiewaarde wordt gemaximaliseerd op basis van het rendement dat je wilt behalen op jouw advertentie-uitgaven

Bieden op ROAS

Kies je bijvoorbeeld voor een doel-ROAS van 500 procent? Dan zal Google je advertentieweergave in die mate optimaliseren, opdat je voor elke 2 euro die je uitgeeft, 10 euro in de plaats genereert. 

#7 Doel-CPA

Hoeveel is een lead of conversie jou waard in absolute termen? Doel-CPA is een slim bieden strategie, waarbij machine learning wordt toegepast. Je biedingen worden zo ingesteld dat je advertenties zoveel mogelijk conversies genereren tegen of onder de doelkosten per actie. 

Cost per acquisition (CPA)

Kies je bijvoorbeeld voor een doel-CPA van 15 euro, dan zal Google je advertentieweergave in die mate optimaliseren, opdat je een gemiddelde kost per conversie van 15 euro betaalt. 

Stap 6: ga aan de slag met schrijven

Het schrijven van een goede advertentie is cruciaal. Des te relevanter en aansprekender ze zijn voor potentiële klanten, hoe groter de kans zal zijn dat ze erop klikken. SKAG’s (Single Keyword Ad Groups) spelen op deze behoefte in. 

SKAG’s (Single Keyword Ad Groups) 

Vertoningen zeggen niets over de prestatie van je advertentie, tenzij deze puur en alleen gericht is op branding natuurlijk. Zelfs het aantal klikken kunnen we nuanceren. Wat écht telt zijn conversies, acties. 

Tijdens het adverteren geldt er maar één belangrijke regel: des te specifieker de advertentie, des te hoger de kans dat de waarnemer ervan actie zal ondernemen.

Door te werken met specifieke advertentie-teksten en zoekwoorden, verhoog je de relevantie en kwaliteitsscore van je advertentie, waardoor je campagnes creëert die hoger zullen scoren in Google. Dat las je in feite eerder al in onze handleiding. Hoe SKAG’s nu precies in hun werk gaan, leg ik je hier en nu uit. 

Zoals de afkorting reeds verklapt, koppelen we steeds maar één zoekwoord aan een advertentiegroep. Het is wel toegestaan om meerdere zoekwoordtypes van eenzelfde zoekwoord toe te voegen.

Je hebt een webshop die snoep en chocolade verkoopt, en je hebt als doel meer online bestellingen. Idealiter maak je een campagne om de verkoop van snoep te promoten, en een campagne om de verkoop van chocolade te promoten. Beide producten in één campagne bundelen, is geen goed idee. De boodschap die je wilt overbrengen is per product namelijk anders. 

De ‘snoep’ campagne deel je vervolgens op in verschillende advertentiegroepen. Denk hierbij aan de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Al snel zal je tot de vaststelling komen dat er verschillende zoekopdrachten zijn waarvoor je in aanmerking wilt komen.

Advertentiegroep

Zo wil je aanwezig zijn als mensen zoeken naar suikervrije snoep, maar wil je ook aanwezig zijn als men Googelt naar snoepdozen. Je begrijpt dat beide producten niet beschreven kunnen worden met dezelfde advertentietekst. Sterker nog. Ook de landingspagina van beide advertenties kan niet dezelfde zijn, als je logisch nadenkt. 

Advertentiegroep

Mensen die op zoek zijn naar suikervrije snoep, hebben geen boodschap aan een algemene advertentie die beweert snoep te verkopen. Zo zijn er duizenden. Wil je er écht uitspringen? Ga in je advertentie dan dieper in op jouw aanbod van suikervrije snoep, en link door naar een specifieke landingspagina die bij deze boodschap aansluit. 

Google Ads tips & tricks 

Dankzij jarenlange opleidingen en examens beschikken wij over de nodige ervaring. We delen deze kennis dan ook graag met ons publiek. Via onderstaande tips & tricks geven we je advertentiecampagnes graag nog een laatste extra duwtje in de rug.

Zeg nee tegen brede zoekwoorden

We kunnen zoekwoorden van elkaar onderscheiden volgens verschillende zoektypen. Zo bestaan er brede zoekwoorden, aangepaste brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden.

De interpretatie die Google heeft van een breed zoekwoord is heel ruim, terwijl die van een exact zoekwoord specifiek is. 

Wanneer je een zoekwoord instelt op ‘breed’ zal Google je advertentie ook weergeven wanneer iemand zoekt op een synoniem of variatie van dat woord. Dat kan zorgen voor een hoop irrelevante vertoningen en klikken. 

Zoekwoord opties

We raden daarom aan om enkel brede zoekwoorden te gebruiken, indien je een goed zicht hebt op de zoektermen waarop gebruikers zoeken. Een voorbeeld: als websitebouwer adverteer je op het zoekwoord ‘website maken’ en gebruik je het zoektype breed.

Wanneer iemand vervolgens Googelt naar ‘gratis zelf een website maken’ zal deze uitkomen op jouw advertentie. Nochtans is de intentie van deze gebruiker helemaal niet om een website te laten maken, met als gevolg een advertentie die volledig naast de kwestie ligt.

Adverteer op je eigen bedrijfsnaam

Zoals we al eerder in deze handleiding zeiden, mag een branding campagne absoluut niet ontbreken, wanneer je beslist om een Google Ads campagne op te zetten. Dit doen we steevast voor al onze klanten. Waarom je dat moet doen, lees je hieronder. 

Reden 1: je blijft concurrenten een stap voor

Je hebt er ongetwijfeld al wel eens van gehoord: de historische BMW versus Audi-reclameborden. Beide merken zetten elkaar voortdurend een hak tijdens het adverteren.

Ook bij Google Ads is dat mogelijk: je kan namelijk adverteren op de bedrijfsnaam van jouw concurrenten. Steeds meer en meer bedrijven maken gebruik van deze (ietwat controverse) tactiek.

Het spreekwoord onder iemands duiven schieten was nog nooit zo toepasselijk. Concurrerende bedrijven doen dit immers met het doel jouw verkeer en klanten te stelen.

Wanneer je schijnt te denken dat deze tactiek niet werkt, dan heb je het mis. Consumenten zijn in deze stap van de buyer journey doorgaans nog niet loyaal aan jouw specifiek merk.

Brandingcampagne HubSpot

Om te voorkomen dat concurrenten boven het organische zoekresultaat van jouw merk komen te staan, adverteer je dus best op jouw eigen merknaam

Google herkent ook jou als rechtmatige eigenaar van je merknaam. Je concurrenten zullen daardoor nog wel kunnen bieden op jouw merknaam, maar zullen in ruil een pak meer moeten betalen hiervoor.

Reden 2: de kwaliteit van je Google Ads account stijgt

Herinner je je de kwaliteitsscore nog? Wel, doordat brand campagnes extreem relevant zijn voor bezoekers, leidt dit al snel tot een hoge CTR en aldus in een hoge kwaliteitsscore.

Indien je brand campagne een hogere kwaliteitsscore heeft dan je andere campagnes, zal dit een positieve invloed uitoefenen op het totale gemiddelde van je account.

Het gevolg? Je complete Google Ads account inclusief overige campagnes profiteert mee van het (eenvoudige) succes van je brand campagne.

Reden 3: promoties of acties kunnen snel gecommuniceerd worden

In tegenstelling tot organische zoekresultaten, hoeven betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd te worden door de zoekmachine van Google.

Wat betekent dit concreet? Google heeft het ontzettend druk. Naast alle nieuwe websites die dagelijks geïndexeerd worden, moeten ook alle bestaande websites worden gecontroleerd op veranderingen en aldus opnieuw geïndexeerd worden.

Daarom kan het een tijdje duren voordat jouw website aan de beurt is. Uit ervaring weten we dat het soms maanden kan duren voordat je enig resultaat ziet in je organische zoekresultaten.

Je kan je dus al inbeelden dat het lastig is om snel – organisch – te schakelen. Heb je een actie lopen die slechts geldt tot eind het einde van de maand? Dan biedt een betaald zoekresultaat uitgebreidere mogelijkheden dan een onbetaald zoekresultaat.

Wil je dat mensen meteen op de hoogte zijn van jouw tijdelijke actie wanneer ze zoeken op jouw merknaam? Stem je brand campagne hier dan op af. Het is immers mogelijk om advertentieteksten, sitelinks & highlight extensies binnen enkele ogenblikken toe te voegen of aan te passen. 

Reden 4: een brand campagne is een goede maatstaf voor marktonderzoek

Door te adverteren op je eigen merknaam, kan je de prestaties van verschillende advertentieteksten of call-to-actions snel meten. Brand campagnes zijn bijgevolg een goede maatstaf voor marktonderzoek.

Concreet maak je verschillende advertentie varianties binnen dezelfde brand campagne aan. Wissel hierbij af tussen verschillende call-to-actions, USP’s & advertentieteksten.

Doordat betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd hoeven te worden door de zoekmachine van Google, zijn de resultaten ervan weliswaar meteen meetbaar.

Merk je dat bepaalde call-to-actions het beter doen dan anderen? Is het duidelijk dat bepaalde USP’s een positieve invloed hebben op het doorklikgedrag? Dan kan je op basis van deze resultaten overwegen om je organische tekst bij te werken.

Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de best presterende call-to-actions of advertentieteksten mee te verwerken in je – organische – metabeschrijving.

Reden 5: adverteren op je eigen bedrijfsnaam is goedkoop

Je bent je er misschien niet van bewust, maar de wereld van Google Ads is wel degelijk een gevecht op leven (show) & dood (no show).

Elke keer wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, veilt het Google Ads-systeem alle advertenties waarvan de zoekwoorden overeenkomen met die zoekopdracht. Des te meer adverteerders op dat specifieke zoekwoord bieden, des te groter de concurrentie.

Advertentie campagne score en CPC

De concurrentiestrijd om populaire zoekwoorden is immens. Zulke populaire zoekwoorden zijn bovendien geldrovend. Bieden op je eigen merknaam daarentegen is doorgaans – indien je concurrenten hier vanaf blijven – spotgoedkoop.

De gemiddelde CPC van een brand campagne ligt doorgaans tussen de €0,01 en €0,08 per klik. Je hebt uiteindelijk dus zo goed als niets te verliezen.

Maak veelvuldig gebruik van negatieve zoekwoorden

Wie succesvol wil adverteren kan maar best negatieve zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden implementeren. Met negatieve zoekwoorden kunnen we bepaalde termen en/of zoekwoorden uitsluiten van onze campagnes.

Je kiest er dus voor om je advertentie niet te laten verschijnen bij bepaalde zoekwoorden. Het toevoegen van negatieve zoekwoorden geeft een betere doelgerichtheid aan je advertenties.

Bijgevolg bereik je makkelijker gebruikers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn én je minimaliseert irrelevante klikken. We mogen tenslotte niet vergeten dat het ontvangen van klikken ons effectief geld kost.

Uitsluitingszoekwoorden

Een irrelevante klik die ons niets heeft opgeleverd, is nutteloos en is weggesmeten geld. Een voorbeeld: als meubelhandelaar adverteer je op het zoekwoord ‘meubels kopen’ en je gebruikt geen uitsluitingszoekwoorden.

Wanneer iemand vervolgens zoekt naar ‘tweedehands meubels kopen’ is de kans groot dat jouw advertentie geactiveerd zal worden door deze zoekterm. Nochtans verkoop jij geen tweedehands meubels.

Je kan dus maar best duidelijk maken dat het niet gaat over tweedehands meubels door ‘tweedehands’ als zoekwoord uit te sluiten.

Besluit

Google Ads is geen exacte wetenschap. Wil je goede campagnes bouwen, dan moet je vertrouwen op je expertise en intuïtie. Elke campagne vergt een aanpak op maat, en we weten allemaal dat theoretische modellen slechts een beperkt idee geven van de realiteit. 

Onze laatste gouden tip? Experimenteer & optimaliseer.​ Stilstaan is achteruitgaan. Durf te innoveren. Staar jezelf niet blind op theoretische voorschriften. 

Heb je nog ​vragen of zoek je ​extra ondersteuning voor het opzetten van jouw Google Ads campagne? Als ​officiële ​Google Partner kunnen wij jou assisteren bij het opbouwen van campagnes. Neem gerust contact op!

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!

Boeiende blog?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte als we weer iets publiceren.

Scroll to Top