Google My Business: Hoe zet je het op en gebruik je het?

Google My Business: Hoe zet je het op en gebruik je het?

Je hebt een eigen zaak opgericht. Proficiat! Jij hebt de weg reeds gevonden naar je bedrijf, maar hoe zit dat met jouw klanten?

Hebben zij de weg al gevonden naar jouw bedrijf? Een website kan hierbij helpen, maar ook het het uitbouwen van sociale mediakanalen draagt hieraan bij. Zoals je kan zien zijn er verschillende mogelijkheden, maar Google My Business is  noodzakelijk.

Google My Business is een handige dienst, waardoor je op Google Maps gevonden kan worden en waardoor je bijgevolg zichtbaarheid genereert. Zullen we?

google mijn bedrijf

Google My Business opzetten? Dat doe je in 5 eenvoudige stappen!

Google My Business is een gratis tool. Een mooi voordeel, toch? De keerzijde van deze medaille is dan weer dat de opzet ervan niet in 1,2,3 is gebeurd. Geen paniek! Aan de hand van dit concreet stappenplan zetten we jouw bedrijf op de kaart.

Wat heb je nodig? De computer of smartphone waarop je deze blog nu aan het lezen bent en uiteraard een internet verbinding. Met deze 2 eenvoudige tools kom je al een heel eind verder.

Google Mijn Bedrijf opzetten

Stap 1: Een Google My Business account aanmaken

Surf naar hier om je pagina aan te maken. Hier volg je de verschillende stappen op om zo jouw account aan te maken. Vanuit dit account kan je later al je statistieken zien, posts schrijven, foto’s toevoegen en op reviews antwoorden.

Vanaf het moment dat je account is aangemaakt kan je hier je locatie uploaden. Heb je meerdere vestigingen? Zorg ervoor dat deze allemaal op Google My Business zijn geregistreerd.

Je kan maar liefst meer dan 10 locaties invoegen via de bulk upload tool van Google. Hiervoor maak je een nieuwe folder aan in je account en via een handige BOP-Sheet (een Excel bestand) voeg je eenvoudig al je informatie toe.

Heb je één locatie? Vergeet wat we hebben gezegd over de BOP-sheet. Links in het menu kan je eenvoudig een locatie toevoegen.

gegevens invullen google mijn bedrijf

Stap 2: Welke gegevens heb je nodig voor Google My Business?

Voor een goed Google Mijn Bedrijf account heb je verschillende gegevens nodig. Laat deze uitgebreide lijst je zeker niet afschrikken. Deze zijn immers van groot belang voor jouw bedrijf. De gegevens met een sterretje* zijn verplicht. Hier gaan we!

  • Store ID (elke locatie heeft zijn eigen ID)
  • Name (hoe wil jij op Google verschijnen?)*
  • Address Line 1 & 2* (straat en huisnummer)
  • City (stad of dorp)*
  • State (provincie in België, staat in US, etc.)
  • Country code (bijv. BE voor België)*
  • Postal Code (postcode)*
  • Telephone Number (inclusief landcode, bijv. +32 voor België)*
  • Home Page (website van je bedrijf)
  • Primary Category (waar is jouw bedrijf in gespecialiseerd? In het geval van Kreatix zou dit bijv. webdevelopment zijn) *
  • Openings Hours (openingstijden)
  • Images (foto’s die je zou willen toevoegen aan je bedrijfsprofiel. Doe dit zeker!)
  • Description (beschrijving van uw bedrijf)
  • Nog overige categorieën

Stap 3: Je locatie verifiëren op Google My Business

Google wilt natuurlijk wel zeker zijn of deze locatie echt bestaat. Indien dit niet zo zou zijn, wordt de zoekmachine overspoeld met onware aan informatie en verliest de tool zodoende zijn kracht. Google heeft strenge Quality control guidelines. Op die manier kan niet zomaar iedereen de locatie van een bedrijf claimen en zodoende eigendomsrechten verwerven.

Het verifiëren van je locatie kan op twee verschillende manieren gebeuren: enerzijds de verificatie voor meerdere locaties. Anderzijds de verificatie voor één locatie.

Verificatie voor meerdere locaties:

Dit kan enkel wanneer je meer dan 10 locaties hebt toegevoegd en is tevens de meest eenvoudige manier om je locaties te verifiëren, aangezien je je locatie simpelweg per e-mail of telefoon kan verifiëren.

Je e-mailadres moet overeenkomen met het bedrijf dat je opgeeft. Hoe doe je dat? Wanneer je bedrijf ‘Kreatix’ heet moet je e-mail bijgevolg ‘jouwnaam@kreatix.be’ zijn.

Je bedrijf prikken

Heb je de verificatie afgerond? Nu kan je op Google Maps jouw bedrijf letterlijk prikken. Je kiest jouw gebouw en prikt je locatie hierop vast: rooftop matching zoals dat heet. Hierdoor is je locatie een stuk accurater en vinden klanten eenvoudig de weg naar je bedrijf.

Verificatie voor één locatie?

Dit kan op twee manieren: per telefoon of via de post. Wanneer je kiest om dit per telefoon te doen, belt Google jou op op het aangegeven nummer dat jij gekozen hebt tijdens het aanmaken van jouw locatie.

Aan de telefoon krijg je dan een pincode die je moet ingeven in je account.

Liever via de post? Google stuurt jou een persoonlijke postkaart met een 6-cijferige code. Verifieer met deze code wederom jouw account. Het adres waar de kaart is aangekomen, wordt automatisch opgenomen in Google My Business.

Google My Business Insights

Stap 4: Benieuwd wie jou bedrijf bekijkt? Google My Business Insights

Meten is weten, toch? Het is één van de meest gebruikte zinnen door Online Marketeers. Ook Google Mijn Bedrijf blijft niet achter. Bij Google Insights vind je interessante informatie over jouw vestiging terug.

We sommen ze kort op:

  • Hoeveel mensen hebben jouw bedrijf gezien en via welke bron.
  • Hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar jouw website.
  • Hoeveel mensen navigeerden jouw locatie via Google My Business
  • Hoeveel telefoongesprekken heb je gegenereerd via deze weg?
  • De interactie op je posts
  • Demografische gegevens van je volgers

Pas de termijn aan om zo bepaalde periodes te vergelijken met elkaar. Hoeveel bezoekers had je vorig jaar in dezelfde maand, bijvoorbeeld? Heb je te maken met seizoensgebondenheid? Interessante maatstaf!

Je kan bovendien antwoorden op reviews die je binnen krijgt. Dit kan op zijn beurt dan weer een stimulans zijn voor nieuwe klanten om langs te komen of om ook een review achter te laten.

Google my business reviews

Jouw Google My Business optimaliseren:

Volledige gegevens in jouw Google My Business account

Ik hoor je denken: uiteraard, dat had ik ook kunnen verzinnen. Wij hoopten er immers ook op dat we deze tip niet meer zouden moeten geven, maar helaas zijn er nog een heleboel accounts die niet optimaal zijn ingevuld.

Mist jouw account een telefoonnummer? Heb je je eigen beeldmateriaal geüpload? Kan je via jouw profiel een afspraak boeken?

Een zoekwoord in je Google My Business bedrijfsnaam plaatsen

Je hebt een bedrijf dat een product of service aanbiedt. Kan jij deze omschrijven in één of twee woorden? Een concreet voorbeeld uit eigen huis:

Kreatix. Online Marketing Bureau.

Je kan ook kiezen voor enkel je bedrijfsnaam, maar indien je er nog een zoekwoord of kernwoord aan toevoegt, zal je vaker verschijnen in de Google zoekresultaten. Een kleine aanpassing met een grote impact.

Categorieën toevoegen aan je Google My Business profiel

We komen een heleboel Google Mijn Bedrijf accounts tegen waarbij slechts één categorie is ingevuld. Waarom zou je slechts één categorie selecteren, wanneer je er ook meerdere kan selecteren? Denk in het geval van Kreatix maar aan ‘Online marketing’, ‘Webdesign’, ‘Marketingconsultant’ enzovoort.

Dit zijn allemaal relevante categorieën, wat opnieuw zal zorgen voor meer zichtbaarheid!

Actief positieve reviews verzamelen op je Google My business account

Heb jij veel reviews op je Google My Business account? Als dit niet het geval is kan je hier best werk van maken. Social proof is belangrijker dan ooit. Vraag actief naar positieve reviews. Spring hier tevens creatief mee om.

Een Google Maps integratie op je website

Heb jij een Google Maps integratie op je website? Dit is voor Google een extra bewijs dat je locatie wel degelijk dezelfde locatie is als die op je Google My Business account.

Posts delen op Google My Business? Dat kan!

Op Google My Business kan je posts delen: het is een statusupdate van jouw bedrijf. Moet dit kort zijn? Nee hoor, je hebt tot 1500 karakters. Laat je gaan!

Het vergroot je zichtbaarheid doordat je bewijst actief te zijn op je profiel. Daarbovenop bouw je een band op met je klant of prospect.

Wat voor posts kan je delen op Google My business?

  • Een unieke promotie vandaag? Of een actuele promotie deze maand? Deel het op Google My Business en bereik meer mensen met je aanbod!
  • Je organiseert een event? Boost inschrijvingen door het te delen!
  • Waarom jouw topproducten niet even in de kijker zetten? De bezoeker krijgt meteen een beeld van wat je aanbiedt.
  • Combineer dit met een krachtige call-to-action om jouw doelgroep aan te sporen om langs te komen, hun e-mail achter te laten of je event te bezoeken.

Hoelang blijven deze posts zichtbaar op mijn Google My Business account?

Een gewone post blijft maximaal 7 dagen online. Na deze 7 dagen moet je opnieuw een post publiceren. Natuurlijk wil Google ook een zakcentje verdienen. De mogelijkheid tot het promoten van een post draagt hieraan bij. Wanneer je jouw post promoot blijft hij tot de door jouw gekozen datum staan.

Hoe maak je een Google Post?

  1. Log in op je Google My Business account
  2. Aan de linkerkant zie je ‘posts’, klik hierop en kies vervolgens voor ‘post maken’
  3. Maak een keuze voor de soort post: een evenement, het uitlichten van een aanbieding, enzovoort.
  4. Voeg een tekst, afbeelding en een knop toe & bekijk het voorbeeld van jouw bericht.
  5. Ben je tevreden? Publiceren maar!

 

Google My Business post maken

 

Iets bijgeleerd van onze handleiding over Google My Business (Google Mijn Bedrijf)? Neem gerust contact met ons op om even te spreken over je online marketing. Wij lanceren jouw bedrijf online.

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.

Meer inspiratie opdoen?