Hoe beter scoren in Google: SEO voor beginners

Het is zover! Je hebt net een nieuwe website gelanceerd en je bent klaar om de markt te veroveren. Maar hoe begin je hieraan? Allereerst zul je rekening moeten houden met je ranking in Google. Waar jouw pagina komt te staan bij de zoekresultaten, zal bepalend zijn voor het verkeer naar jouw website. Het idee is simpel: als je hoger wilt ranken in Google, zul je een goede SEO-strategie moeten toepassen. Geen idee wat SEO eigenlijk betekent? Geen probleem, hier leggen we het kort even uit.

 

SEO staat letterlijk voor Search Engine Optimization of Zoekmachineoptimalisatie. Het klinkt vrij technisch, maar het woord omvat in essentie alles wat onder de noemer valt om hoger te ranken in Google. Eerst en vooral maken we het onderscheid tussen organische en betaalde zoekresultaten. SEO staat voor organische – en dus onbetaalde – zoekresultaten: je wordt beloond door Google met een hogere ranking, omdat je site relevant is voor zowel potentiële klanten als Google zelf. SEA (Search Engine Advertising) of Zoekmachinemarketing werkt iets anders: je betaalt voor je positie in Google en komt ofwel boven, ofwel naast de organische resultaten te staan. Voor deze blog spitsen we ons enkel toe op SEO. Hieronder vind je tips om je website via SEO, gratis dus, een hogere ranking te geven.

Keywords

De eerste, redelijk technische tip is het opstellen van relevante keywords. Aangezien de concurrentie enorm is op het internet, zul je jouw keywords goed moeten overwegen vooraleer je ze gebruikt. We maken hierbij een kleine onderverdeling:

 

    • De meest voor de hand liggende keywords zijn niet altijd het beste: Heb je net een nieuwe verfwinkel geopend en meteen ook een website gelanceerd? Dan is het keyword ‘verf’ niet de beste optie. Andere websites die reeds langer op het internet vertoeven zullen je namelijk al snel overtreffen. Probeer het keyword ‘verf’ dus met iets concreter te combineren, bijvoorbeeld ‘verf + plaats van jouw bedrijf’. Zo spreek je meteen ook de mensen uit jouw omgeving aan.

 

    • Heb je enkele keywords neergeschreven, dan wordt het nu tijd om ze toe te passen. Hierover meer in tip 2: Content.

 

    • Ten slotte hebben we nog een tip voor de gevorderden: maak analyses van keywords waarnaar vaak gezocht wordt. Google Trends geeft dit op een overzichtelijke manier weer. Zo kun je jouw keywords frequent updaten en optimaliseren. Hieronder vind je een voorbeeld van hoeveel keer het zoekwoord ‘verf’ werd gebruikt in België, in de loop der tijd, volgens Google Trends.

 

Content

Zoals we hierboven reeds vermeld hebben, draagt het schrijven van content in grote mate bij tot een hogere ranking in Google. De keywords die je hebt uitgedacht in de vorige stap, ga je nu integreren op je website. Wat wil dit concreet zeggen? Je laat deze keywords in verschillende teksten terugkomen: in titels, beschrijvingen, of zelfs afbeeldingsbenamingen. Let wel op! Zorg ervoor dat je keywords op een natuurlijke manier voorkomen in de tekst, zodat je websitebezoeker niet het idee krijgt dat hij overstelpt wordt met hetzelfde woord. Je kan dus afwisselen met (semi-)synoniemen om zo tot een vlottere tekst te komen. Bovendien mag je bepaalde zoekwoorden niet te frequent laten voorkomen, want dan kan Google je website markeren als misleidend.

Blogs zijn altijd een goede keuze om je SEO te verhogen. Google hecht namelijk waarde aan websites waarop frequent nieuwe content verschijnt. Bovendien kan je in langere blogs specifieke keywords verwerken en kun je experimenteren met wat voor bereik dit oplevert. Ten slotte komen klanten meer te weten over je bedrijf en straal je bijgevolg integriteit uit. Een echte meerwaarde dus!

 

Verwijzingen

De (voorlopig) laatste tip gaat over verwijzingen. Verwijzingen (of ‘referrals’) van andere websites of platformen zorgen voor een hogere ranking in Google. Je kan bijvoorbeeld een link naar je nieuwste blogpost plaatsen op je eigen sociale mediapagina’s, zo zijn je volgers meteen op de hoogte. Nog beter werken verwijzingen van andere websites. Maar hoe krijg je andere websites zo ver om de jouwe voor te stellen op hun platform? Het antwoord kun je vinden in tip 2: Content. Wanneer jij kwalitatieve content levert zullen anderen graag naar jou doorverwijzen. Een tevreden klant levert hen mogelijk ook wat op. Zorg er wel voor dat enkel relevante websites naar jou doorverwijzen, bijvoorbeeld uit dezelfde sector. Hoe relevanter jouw site is voor je bezoekers, hoe beter je door Google wordt beloond!

 

3 DIY’s voor een betere SEO

Als laatste tip geven we jou 3 do it yourselfs waarmee je snel jouw SEO kunt verbeteren. Als je met deze simpele zaken rekening houdt in de toekomst, zul je al heel wat plaatsen stijgen en meer bezoekers aantrekken naar je pagina’s.

1.      Maak aangepaste meta-descriptions voor je pagina’s

Meta-beschrijvingen zijn de kleine stukjes tekst onder de paginatitel in de zoekresultaten. Deze stukken tekst worden automatisch gegenereerd door Google. Ze doen hun best om dit zo relevant mogelijk te maken, maar jammer genoeg slagen ze hier niet altijd in. Daarom raden we je aan om voor de belangrijkste pagina’s de meta-descriptions zelf te schrijven.

Een goede meta-beschrijving is max 300 characters lang, bevat een klantenvoordeel en heeft een CTA op het einde.

De tekst zelf heeft niet zozeer een effect op de ranking van je pagina. Wat wel? de CTR. Als je jouw meta-description aanpast waardoor de CTR van 4% naar 8% stijgt, dan ziet Google dit als een relevante pagina omdat meer bezoekers klikken op jouw website. En wat vindt Google belangrijk? Relevante pagina’s aanbieden aan zoekers. Als Google dus ziet dat jouw website meer bezoekers aantrekt, zal dit een gevolg hebben op jouw rangschikking.

2.      Optimaliseer je foto’s

Een andere grote speler in de SEO wereld is de laadtijd van je pagina. Een website met veel foto’s kan leuk en aantrekkelijk zijn, maar al deze foto’s kunnen samen voor een hoop bytes zorgen. Probeer daarom je foto’s niet groter dan 100kb te maken. Te grote foto’s zullen je laadtijd aanzienlijk vertragen waardoor je website lager zal scoren.

Als je Photoshop hebt, kan je gebruik maken van de optie ‘Opslaan voor web’ (bij het tabje ‘bestand’). Hierdoor kan je de grootte gemakkelijk aanpassen en voorkom je afbeeldingen van 2MB. Heb je geen toegang tot een Photoshop account, dan zijn er verschillende online tools die je kan gebruiken.


Onthoud:

Gebruik foto’s kleiner dan 100kb voor een optimale websitesnelheid.

 

3.      Zorg voor een duidelijke structuur

Een duidelijke structuur heeft niet alleen baat bij je bezoekers, ook de Google crawl spiders belonen websites met een goede structuur. Schrijf dus geen ellelange teksten, gebruik genoeg whitespacing en tussentitels zodat je jouw bezoekers en de Google crawlers aangename teksten kan aanbieden.

 

Pas je deze beginnerstips toe, dan zal jouw website al behoorlijk scoren in Google. Ten slotte hou je even in het achterhoofd dat websites die langer bestaan, hoger scoren in Google. Wees dus geduldig en voor je het weet zal jouw pagina bij de hogere zoekresultaten verschijnen.

Geen tijd om je hiermee bezig te houden? Wij kunnen dit voor jou aanpakken. Vraag een vrijblijvend voorstel aan!

 

Kennisbank

Nieuwsbrief



kreatix logo footer

Kreatix is een resultaatgericht marketingbureau met een focus op conversie en meer omzet. Wij bouwen sinds 2014 responsieve websites in Wordpress en verzorgen online marketing.

Onze nieuwtjes volgen?

Snel connecteren?

Bedrijfsinformatie

  • Duwijckstraat 17, 2500 Lier, Belgie
  • +32 472 49 37 37
  • info@kreatix.be
  • BE 0563.872.084
Google Partner Badge Kreatix
hubsport academy oliver op de beeck kreatix

© 2018 - Kreatix BVBA - Alle rechten voorbehouden - Privacy policy - Algemene voorwaarden