Hoeveel kost Google Ads in 2019? Bereken makkelijk jouw budget

Hoeveel kost Google Ads in 2019? Bereken makkelijk jouw budget

Hoeveel kost het om te adverteren via Google Ads? Een vraag die we maar al te vaak voorgeschoteld krijgen.

Terecht, want vooraleer je mee op de Google Ads kar springt, wil je uiteraard ook weten hoeveel dit je gaat kosten.

De kosten van een advertentiecampagne heb je volledig zelf in de hand, maar is afhankelijk van verschillende factoren.

Hoeveel klikken wil je ontvangen per maand? Wat is je advertentiedoel?

Bovendien kan je er ook voor kiezen om Google Ads uit te besteden aan een extern marketingbureau. Handig, maar ook hier betaal je een prijs voor.

Het totale kostenplaatje van een Google Ads-campagne varieert dus sterk. In dit blog-artikel leggen we je alvast de basiswerking uit van Google Ads.

Op die manier weet je perfect op welke manier Google Ads jou kosten aanrekent.

google ads kosten

De berekening van advertentiekosten

Vooraleer we duiken in de wereld van kosten & centen, geven we je even een snelcursus Google Ads.

Meer specifiek: een snelcursus advertentieveiling. De advertentieveiling speelt namelijk een grote rol binnen het totale kostenplaatje.

In tegenstelling tot wat velen denken, is je Google Ads budget niet de enige factor die invloed uitoefent op de positie van advertenties.

Er zijn namelijk meerdere factoren die meespelen op de advertentieveiling, waaronder de kwaliteitsscore van advertenties.

De kwaliteitsscore is een belangrijke factor die invloed uitoefent op de advertentieveiling. Zowel de advertentiepositie als de advertentiekost is hiervan afhankelijk.

Hoe? Dat zullen we je eens vertellen.

De kwaliteitsscore: wat is dat?

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten wat de kwaliteitsscore nu feitelijk inhoudt. Er wordt vaak over gesproken, maar wat betekent het?

De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s.

Een hoge kwaliteitsscore betekent dat het systeem van Google Ads ervan uitgaat dat advertenties relevant en nuttig zijn voor gebruikers.

kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een cijfer tussen 1 en 10 dat is gebaseerd op de verwachte klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina.

Advertenties van hogere kwaliteit worden beloond met een hogere advertentiepositie en leiden bijgevolg tot lagere kosten.

De advertentieveiling: hoe werkt dat?

Je weet nu dat de kwaliteitsscore een bepalende factor is in de advertentieveiling, maar hoe werkt de advertentieveiling van Google Ads nu eigenlijk?

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, vindt het Google Ads-systeem alle advertenties waarvan de zoekwoorden overeenkomen met die zoekopdracht.

kreatix advertentie

Vervolgens worden alle advertenties die overeenkomen met deze zoekopdracht mee opgenomen in een veiling.

Het doel van zo’n veiling is om de Ad Rank te bepalen. Enkel de beste 4 advertenties zien uiteindelijk het daglicht.

De Ad Rank wordt bepaald aan de hand van een simpele formule die gebaseerd is op twee factoren: enerzijds het maximum bod en anderzijds de kwaliteitsscore.

Wanneer je deze twee factoren met elkaar vermenigvuldigt, bekom je je Ad Rank. Des te hoger dit getal, des te beter.

De 4 advertenties met de hoogste Ad Rank worden vervolgens geordend van hoog naar laag. Dit ziet er ongeveer zo uit:

ad rank

De advertentie met de hoogste Ad Rank mag zich gelukkig prijzen met een plaats bovenaan in het zoeknetwerk van Google. De overige advertenties nemen dan respectievelijk positie twee, drie en vier in.

Dan rijst nu de hamvraag: hoeveel betaalt ieders voor zijn positie? De kost die je uiteindelijk betaalt wordt berekend volgens een simpele formule:

De Ad Rank van de eerstvolgende advertentie / je eigen kwaliteitsscore + €0,01

In ons voorbeeld brengt dit ons tot de volgende bedragen:

Je merkt al snel op dat de kost van advertentie 1 lager ligt dankzij een betere kwaliteitsscore. Zo werkt de advertentieveiling van Google Ads in een notendop.

De basisprincipes van budgettering in Google Ads

#1 Het bepalen van je budget

Het bepalen van een advertentiebudget is niet makkelijk.

Er zijn twee belangrijke vragen die je jezelf moet stellen bij het bepalen van je budget: hoeveel is een klant mij waard en wat is mijn advertentiedoel?

advertentiedoel

Eens je hieruit bent, heb je al een degelijk idee van wat een verantwoord budget zou kunnen zijn om uit te geven aan Google Ads.

Staar jezelf echter niet blind op het bepalen van een advertentiebudget. Door de analyse van data kan je uiteindelijk pas écht bepalen wat het ideale budget is.

Heb je toch nood aan enkele concrete bedragen? Dan raden we aan om te starten met een budget van minimum €500 per maand om zo genoeg data te kunnen verzamelen.

Daarna kun je nog steeds beslissen om dit bedrag te verlagen of te verhogen.

De meeste van onze klanten starten echter met een budget van €600 per maand, wat ongeveer resulteert in 20 euro per dag.

budget google ads

In ruil daarvoor krijgen ze doorgaans 20 tot 40 klikken per dag.

#2 Het spenderen van je budget

Je hebt nu een idee van de kosten die Google Ads je in rekening kan brengen, maar hoe wordt je Google Ads budget nu gespendeerd?

Om te beginnen factureert Google een maandelijkse kost. Je bepaalt dit maandelijks bedrag, zoals hierboven reeds aangehaald, gewoon zelf.

Per campagne kan je bepalen welk bedrag je hieraan wenst uit te geven per dag. Dat bedrag kan je dan manueel omrekenen per maand. De officiële vermenigvuldigingsfactor is 30,4.

Concreet: een dagbudget van €10 (verdeeld over 2 campagnes) komt neer op een maandbudget van €304.

Hoewel je een dagbudget instelt, houdt Google Ads in feite voornamelijk rekening met je maandbudget. Geen paniek als je ziet dat Google Ads je dagbudget heeft overschreden.

Op het einde van de rit betaal je desondanks nooit meer dan het vooropgestelde maandbudget.

Waarom doet Google Ads dit? Op dagen met meer zoekverkeer staat Google Ads toe om je dagelijks budget te overschrijden.

Dit compenseert Google dan weer door op dagen met minder zoekverkeer minder budget te besteden.

Hoewel de kosten van je campagne op een bepaalde dag hoger kunnen zijn dan vooropgesteld, betaal je dus nooit meer dan de maandelijkse kostenlimiet.

Deze flexibiliteit dient om de fluctuaties in het zoekverkeer op te vangen.

#3 Het verdelen van je budget

Doorgaans wijs je manueel een dagbudget toe per campagne.

Indien je een budget van €10 per dag hebt te verdelen over twee campagnes kom je al snel tot de uitkomst van €5 per campagne.

Heb je inzicht in de populariteit van je diensten? Of wens je gewoonweg meer geld te spenderen aan je core-business activiteiten?

Dan is deze manuele budgettering een uitstekende manier om doelgericht budgetten toe te wijzen.

manueel dagbudget

Heb je geen voorkeur of wens je de kat nog even uit de boom te kijken? Dan is een gedeeld budget ideaal.

In dat geval hoef je geen afzonderlijke campagnebudgetten in te stellen en bij te houden.

gedeeld dagbudget

Je stelt een gedeeld budget namelijk gewoon in op account niveau. Google Ads wijst dan automatisch budgetten toe aan verschillende campagnes met als doel een hogere ROI.

Stel dat je per dag €100 kunt besteden, gelijkmatig verdeeld over twee campagnes. Op een bepaalde dag ontvangt de ene campagne minder verkeer dan normaal, waardoor er slechts €40 wordt besteed. Met een gedeeld budget kan Google Ads het overgebleven bedrag van €10 opnieuw toewijzen aan de tweede campagne om zo je algehele campagneresultaten te verbeteren.

Wil je weten hoe je zo’n gedeeld budget instelt? Lees dan zeker verder. Indien je hier niet geïnteresseerd in bent, mag je de volgende paragraaf gerust overslaan.

Stap 1: Log in op je Google Ads-account

Stap 2: Klik op het gereedschapspictogram en vervolgens onder ‘Gedeelde bibliotheek’ op Gedeelde budgetten

Stap 3: Klik op de plusknop

Stap 4: Geef je nieuwe gedeelde budget een naam en stel een budgetbedrag in.

Stap 5: Voeg enkele campagnes toe aan je gedeelde budget (optioneel)

Stap 6: Klik op Opslaan

Stap 7: Het budget wordt pas van kracht nadat je het op afzonderlijke campagnes hebt toegepast.

  • Ga naar de pagina ‘Instellingen’ voor elke campagne
  • Open het gedeelte ‘Dagbudget’
  • Klik op Toepassen vanuit gedeelde bibliotheek en selecteer het gedeelde budget dat je aan deze campagne wilt toevoegen
  • Klik op Opslaan
kreatix

Google Ads uitbesteden

Kies je ervoor om je Google Ads uit te besteden aan een extern marketingbureau? Dan moet je hiervoor uiteraard extra kosten aanrekenen.

Adverteren op Google is een efficiënte en effectieve manier om je bedrijf te laten groeien, mits een juiste toepassing ervan.

Hier bevindt zich het addertje onder het gras: het opzetten van een doeltreffende advertentiecampagne is namelijk vaak complexer dan het lijkt.

Adverteren kost geld en wie zomaar wat experimenteert, kan veel geld verkwisten.

Een goede kennis van hoe Google Ads werkt, zal je campagne al een stuk versterken.

Uiteraard kun je deze kennis in-house opdoen. Per slot van rekening heeft iedereen namelijk toegang tot het internet of de bibliotheek.

Eenieder, van je oma tot je verloofde, kan zich bijscholen en opwerken tot een Google Ads expert.

De vraag is eerder of je hier wel de tijd voor hebt. Die afweging moet je als zaakvoerder zelf maken.

Ben je er nog niet helemaal uit? We zetten graag voor jou de kosten en de voordelen op een rij.

google ads kosten

De kosten

Uiteraard kunnen we ons niet uitspreken over de kosten van andere marketingbureaus. We baseren ons dan ook op onze eigen prijszetting.

Lijkt dit gek? De concurrentie kijkt toch mee?

Misschien wel, maar waarom zouden we onze potentiële klanten deze waardevolle informatie ontzeggen?

Bij Kreatix werken we aan de hand van een eenmalige opstartkost + een maandelijkse opvolgingsfee.

Eenmalig kun je kiezen tussen twee formules: enerzijds de basis formule en anderzijds de premium formule:

Basis: €1350 eenmalig

  • Zoekwoordonderzoek
  • Doelgerichte campagnes
  • Advertenties aanmaken (3 per advertentiegroep)
  • Tel.nr & adres toevoegen

Premium: €1500 eenmalig

  • Zoekwoordonderzoek
  • Doelgerichte campagnes
  • Advertenties aanmaken (4 per advertentiegroep)
  • Tel.nr & adres toevoegen
  • Dashboard op maat: je krijgt meteen zicht op je resultaten

Per maand hanteren wij een opvolgingsfee die 10% bedraagt van het maandelijkse advertentiebudget. Dit met een minimum van €200 per maand.

We hanteren namelijk een gemiddelde van 2,5 uren per maand per campagne aan optimalisatiewerk.

Campagnes met een groter budget hebben uitgebreidere optimalisatiemogelijkheden, waardoor de opvolgingsfee bijgevolg mee schaalt met de grootte van het advertentiebudget.

Een maandelijkse optimalisatie is noodzakelijk om je advertentiecampagnes bij te sturen.

Je verdient dit maandelijks bedrag dus ongetwijfeld terug, doordat we irrelevante klikken wegfilteren en nieuwe opportuniteiten benutten.

Concreet krijg je in ruil voor deze opvolgingsfee: wekelijkse aanpassingen van advertenties en campagnes, bijsturing zodat je geen budget verliest aan irrelevante zoektermen & een maandelijkse rapportage.

De voordelen

Je kan ervoor kiezen om Google Ads uit te besteden en samen te werken met een gespecialiseerd marketingbureau.

We zetten alvast de voordelen voor jou even op een rij:

#1 Focus op core-business

Jij kan focussen op je core-business, terwijl het online marketingbureau jouw plek op Google verovert.

Zoals reeds aangehaald, kost experimenteren met Google Ads geld. Bovendien is het een tijdrovende bezigheid.

google partner badge

#2 Google Partner statuut

Gespecialiseerde marketingbureaus zoals Kreatix beschikken vaak over een officieel Google Partner statuut.

Het bedrijf wordt officieel gezien door Google als expert in het vakgebied van digitale marketing.

Google Partners krijgen een rechtstreekse ondersteuning van Google. Je kan dus rekenen op advies en ondersteuning vanuit de bron.

Daarenboven krijgen Google Partners toegang tot de allerlaatste nieuwtjes, exclusieve evenementen en trainingen.

#3 De nodige opleiding & ervaring

Uitbesteding aan een gespecialiseerd marketingbureau garandeert in de meeste gevallen doeltreffende en kwalitatieve advertentiecampagnes.

Een online marketingbureau beschikt over de nodige opleidingen en ervaringen met als gevolg dat zij bedrijven kunnen voorzien van expertise en know-how.

#4 Je vermijdt bepaalde risico’s

Door met een marketingbureau in zee te gaan vermijd je bepaalde risico’s.

Het minimaliseert de kans dat er nutteloze budgetten worden gespendeerd aan campagnes die niet werken.

Het rendement op je advertenties zal ongetwijfeld hoger liggen als je dit door een expert laat uitvoeren.

Daarenboven loop je niet het risico dat je tijd en moeite in een campagne stopt die niet rendeert.

Het zou zonde zijn om uren werk te stoppen in iets dat uiteindelijk toch niet blijkt te baten.

Aan de slag met Google Ads

We hopen dat dit blog artikel je vragen heeft beantwoordt en je onzekerheden heeft weggenomen. Zit je toch nog met vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

Als officiële Google Partner kunnen wij jou assisteren bij het opbouwen van advertentiecampagnes. Wij helpen je graag verder!

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.