6 tips om je kwaliteitsscore te verbeteren in Google Ads (2019 handleiding)

6 tips om je kwaliteitsscore te verbeteren in Google Ads (2019 handleiding)

Elke adverteerder heeft ongetwijfeld al wel eens van de kwaliteitsscore gehoord. Logisch, want dit cijfer kan wel degelijk het verschil maken tussen falen of succes.

De kwaliteitsscore is een belangrijke maatstaf voor Google om aan te tonen hoe waardevol jouw advertentie is.

Google Ads is een handig en effectief marketinginstrument, mits een juiste toepassing ervan. Een plaats bovenaan in het zoeknetwerk is het ultieme doel van elke adverteerder.

Toch is niet elke adverteerder überhaupt verzekerd van een plaats in het zoeknetwerk, laat staan een eerste plaats.

Enkel de beste advertenties worden vertoond in de betaalde zoekresultaten van Google. Een hele hoop andere advertenties halen de advertentieveiling niet.

De oorzaak? Een lage kwaliteitsscore vormt vaak het onderliggende probleem. Deze score is namelijk een belangrijke parameter bij de advertentieveiling.

Je kan er dus maar best voor zorgen dat je investeert in hoge kwaliteitsscores, wil je resultaten halen uit je Google Ads campagnes.

In dit blog artikel geven we je alvast een aantal tips & tricks mee om je kwaliteitsscore structureel naar een hoger niveau te tillen.

Wat is de kwaliteitsscore en waarom is het belangrijk?

De kwaliteitsscore is, zoals het woord reeds verklapt, een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s.

Het is een beoordeling van Google die de relevantie en kwaliteit van je advertentie-campagnes aangeeft.

Een hoge kwaliteitsscore betekent dat het systeem van Google Ads ervan uitgaat dat je advertenties relevant en nuttig zijn voor gebruikers.

Advertenties van hogere kwaliteit worden beloond met een hogere advertentiepositie en kunnen leiden tot lagere kosten.

Vice versa leidt een lage kwaliteitsscore tot hogere kosten en een lagere advertentiepositie. Een scenario waarin je als adverteerder absoluut niet wil belanden.

kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een cijfer tussen 1 en 10 dat is gebaseerd op drie belangrijke parameters: de verwachte klikfrequentie (CTR), de advertentierelevantie en de ervaring van de gebruiker op de landingspagina.

Deze basiselementen vormen de grondslag om je kwaliteitsscore omhoog te krikken en te verbeteren.

Dacht je dat alleen het heden telde? Dan heb je het goed mis. De kwaliteitsscore baseert zich namelijk ook op de prestatiegegevens uit het verleden.

Wanneer Google Ads je kwaliteitsscore berekent, wordt er namelijk een cumulatieve schatting gemaakt van alle prestaties in advertentieveilingen.

advertentieveiling

Een hoge kwaliteitsscore is dus belangrijk om meerdere redenen:

Enerzijds is het een doorslaggevende parameter bij de advertentieveiling. Anderzijds zorgt een hoge kwaliteitsscore voor kosteneffectieve advertentie-campagnes.

Hoe je kwaliteitsscore verbeteren?

Om je kwaliteitsscore te verbeteren is het belangrijk om rekening te houden met de drie belangrijke basiselementen waarop de kwaliteitsscore gebaseerd is:

  • De verwachte klikfrequentie of CTR
  • De advertentierelevantie
  • De ervaring op de landingspagina

Samen bepalen deze factoren je kwaliteitsscore.

We baseerden ons dan ook voornamelijk op deze drie elementen en hielden geen rekening met andere optimalisatiemogelijkheden die onrechtstreeks leiden tot een hogere kwaliteitsscore.

#1 Maak specifieke advertentiegroepen en advertenties

Hoewel het doorgaans wordt aangeraden om 15-20 verschillende zoekwoorden per advertentiegroep te gebruiken, is dit niet altijd het beste advies om aan te nemen.

Deze theorie is namelijk al even achterhaald en zal je kwaliteitsscore niet ten goede komen.

Stel: je hebt een advertentiegroep ‘isolatiewerken’ gemaakt. Deze advertentiegroep bevat 15-20 verschillende zoekwoorden gaande van dakisolatie tot vloerisolatie.

advertentiegroep

Je merkt al snel dat het moeilijk wordt om een advertentie te schrijven die nauw aansluit bij elk zoekwoord in je advertentiegroep.

Zo is iemand die specifiek op zoek is naar vloerisolatie mogelijks niet geïnteresseerd in het isoleren van zijn dak en vice versa.

De kwaliteitsscore beoordeelt de kwaliteit van je zoekwoorden. Niet de kwantiteit ervan. Less is more in dit geval.

Des te kleiner je advertentiegroepen, des te hoger je kwaliteitsscore. Het strategische alternatief dat hier perfect bij aansluit? SKAG’s.

De afkorting staat voor Single Keyword Ad Groups: advertentiegroepen die bestaan uit, jawel, louter één zoekwoord.

Door te werken met Single Keyword Ad Groups creëer je opgesplitste en specifieke campagnes.

Er geldt namelijk één belangrijke regel die je moet onthouden: des te specifieker de advertentie, des te groter de kans dat de waarnemer ervan actie zal ondernemen.

Aan de hand van specifieke advertentie-teksten en zoekwoorden verhoog je bijgevolg de relevantie en aldus de kwaliteitsscore van je advertentie.

Het resultaat? een heleboel advertentiegroepen gekoppeld aan slechts één zoekwoord in plaats van andersom.

SKAG

#2 Adverteer op je eigen merknaam (branding)

Adverteren op je eigen merknaam is om verschillende redenen een goed idee. We schreven eerder al een blog artikel hierover, trouwens.

De sleutel tot succes is om een zo relevant mogelijke combinatie samen te stellen van zoekwoorden, advertenties & landingspagina’s.

Een brand campagne is het schoolvoorbeeld hiervan. Zoekwoorden komen namelijk exact overeen met je bedrijfsnaam.

Doordat brand campagnes extreem relevant zijn voor surfers, leidt dit al snel tot een hoge CTR en aldus in een hoge kwaliteitsscore.

kwaliteitsscore kreatix

Indien je brand campagne een hogere kwaliteitsscore heeft dan je andere campagnes, zal dit een positieve invloed uitoefenen op het totale gemiddelde van je account.

Het gevolg? Je complete Google Ads account inclusief overige campagnes profiteert mee van het (eenvoudige) succes van je brand campagne.

Hou er rekening mee: ook andersom geldt deze regel. Een lage kwaliteitsscore is van invloed op je hele account.

Daarom pauzeer je best zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore die geen geld in het laatje brengen.

Indien je dit niet doet, zal dit de gemiddelde kwaliteitsscore van je Google Ads account naar beneden trekken.

#3 Verbeter de ervaring op je landingspagina

Je landingspagina is de eerste pagina die een bezoeker ziet wanneer hij/zij op je advertentie klikt en zorgt voor een eerste contactmoment.

Een landingspagina die niet relevant is, niet makkelijk in gebruik is of verwarrend is voor je bezoekers resulteert in een lage kwaliteitsscore.

Neem dus deze meerdere aspecten onder de loep. Zorg voor een relevante, overzichtelijke landingspagina die makkelijk in gebruik is en aanspoort tot actie.

Een relevante landingspagina lijkt misschien vanzelfsprekend, maar nog te vaak sturen advertenties de gebruiker door naar de homepagina in plaats van een relevante landingspagina.

google ads advertentie

Google Ads biedt je de mogelijkheid om doelgerichte reclame te maken. Het is dus de bedoeling om deze kans zo goed mogelijk te benutten.

landingspagina

Je kunt dan wel specifiek targeten op basis van verschillende factoren, maar wat als je na het klikken op een advertentie terecht komt op een landingspagina die helemaal niet overeenkomt met wat er in de advertentie stond?

Juist. Dan haken je bezoekers af, ongeacht hoe specifiek je targeting ook is.

Probeer daarom je landingspagina zo exact mogelijk af te stemmen op de inhoud van je advertentie.

google ads

Indien je dit niet doet, zal je advertentie door Google als irrelevant beschouwd worden. Dit resulteert onherroepelijk in een lage kwaliteitsscore.

Hierbij komt ook nog dat een hele hoop potentiële klanten zullen afhaken, omdat ze niet meteen vinden waar ze naar op zoek waren.

Ben je bijvoorbeeld een autohandelaar die verschillende automodellen in stock heeft?

Verwijs in je advertentie dan zeker niet door naar de algemene webshop van je website. Je verliest zo gegarandeerd je potentiële klanten.

Link in dergelijk geval door naar de specifieke modellen of automerken waarop je adverteert.

Logisch. Iemand die surft op het internet en zoekt naar een Peugeot is specifiek op zoek naar dat merk.

Stuur deze persoon dus meteen door naar een relevante categorie, product- of filterpagina.

Niet enkel de relevantie, maar ook de laadtijd van je landingspagina is van invloed op de kwaliteitsscore.

Geduld is een schone zaak, maar dit gezegde geldt helaas niet online. Een te trage laadtijd zal ervoor zorgen dat je bezoekers afhaken.

De snelheid van je pagina kun je makkelijk testen aan de hand van de Google Pagespeed Insights tool. De algemene aanbeveling van Google is sneller dan 3 seconden.

pagespeed

Last but not least: spoor aan tot actie. Wanneer een bezoeker op je landingspagina terecht komt, wil je dat hij/zij doorklikt.

Een duidelijke call-to-action is daarom van cruciaal belang. Het is namelijk de zin of knop die de deal sluit.

Een sterke call to action is bepalend voor het scoren van leads en aldus het succes van jouw advertenties.

#4 Benut de mogelijkheid van advertentie-extensies

Door een extensie aan je advertentie toe te voegen, kun je de advertentie uitbreiden met aanvullende informatie.

Op die manier valt je advertentie meer op tussen de zoekresultaten, wat kan leiden tot een hogere CTR.

Dergelijke extensies komen voor in verschillende indelingen. Zo heb je onder andere extensies die een belknop aan je advertentie toevoegen, locatiegegevens meedelen of extensies die gewoonweg wat extra tekst toevoegen.

advertentie extensies

Overweeg om drie of meer extensies toe te voegen. Benut deze verschillende extensie-indelingen zo optimaal mogelijk.

Het zet je advertentie extra in de bloemetjes en je kunt er je bedrijf mee in de kijker zetten.

Kunnen potentiële klanten bij jou beroep doen op een gratis offerte? Ben je 24/24 bereikbaar of heb je een jarenlange expertise opgebouwd?

Door middel van extensies kun je een tal van voordelen in de verf zetten die het aantrekkelijker maken om door te klikken.

birkenshop advertentie

In bovenstaand voorbeeld merk je duidelijk op dat de eerste advertentie meer ruimte inneemt dan de tweede en derde advertentie. (Birkenshop is trouwens een advertentie gemaakt door ons)

Dit komt omdat de eerste advertentie prominent gebruikt maakt van advertentie-extensies die ervoor zorgen dat de advertentie meer opvalt.

Dit in tegenstelling tot de derde advertentie, die volkomen geen gebruik maakt van advertentie-extensies.

#5 Maak veelvuldig gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden of negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden die voorkomen dat je advertentie wordt geactiveerd bij een bepaalde zoekopdracht.

Het toevoegen van negatieve zoekwoorden geeft meer doelgerichtheid aan je advertenties met als resultaat: een hoger doorklikratio (CTR).

Je minimaliseert namelijk irrelevante en nutteloze klikken van surfers waarvan de kans groot is dat ze niet geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.

uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden komen niet alleen de CTR ten goede. We mogen niet vergeten dat het ontvangen van klikken ons effectief geld kost.

Een irrelevante klik die ons niets heeft opgeleverd is nutteloos en is dus weggesmeten geld.

Als online marketeer adverteer je op het zoekwoord “online marketing”. Je gebruikt geen uitsluitingszoekwoorden. Wanneer iemand vervolgens zoekt naar “vacature online marketing” is de kans groot dat je advertentie geactiveerd zal worden door deze zoekterm. Nochtans ben je niet op zoek naar personeel en biedt je geen functie aan als online marketeer. Je kunt dus maar best duidelijk maken dat het niet gaat over een vacature als online marketeer door “vacature” als zoekwoord uit te sluiten.

#6 Focus op hoogwaardige & relevante advertenties

Niet alleen je landingspagina, maar ook je advertentie moet relevant en uitnodigend zijn.

Focus je daarom op aantrekkelijke advertentieteksten, waarin je je bedrijf onderscheid van de concurrentie.

Voeg USP’s toe in de vorm van advertentie-extensies, maak gebruik van een duidelijke call-to-action en zorg voor een vlot leesbare tekst.

Maak bovendien je advertentie zo relevant en specifiek mogelijk. Indien je werkt met SKAG’s kun je een advertentie perfect afstemmen op het zoekwoord.

Klanten willen het gevoel hebben dat ze écht krijgen wat ze nodig hebben. Des te specifieker de advertentie aansluit bij deze noden, des de groter de kans dat men doorklikt.

Zorg daarom voor herhaling van het belangrijkste zoekwoord in de headline en in de display URL van je advertentie. Idealiter komt het zoekwoord ook nog eens voor in de beschrijving.

Aan de slag met de kwaliteitsscore

Je weet nu wat de kwaliteitsscore is, waarom het belangrijk is en hoe je deze moet verbeteren. Tijd om de theorie ook in de praktijk te brengen.

We vatten alvast nog even de belangrijkste highlights op een rij: de kwaliteitsscore is in feite gebaseerd op een kettingreactie.

Het is belangrijk om je te focussen op de relevantie van het zoekwoord in verhouding met de advertentie enerzijds & de relevantie van de advertentie in verhouding met de landingspagina anderzijds.

Zit je nog met vragen over Google Ads? Of heb je ondersteuning nodig? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons op nemen. Wij helpen je graag verder!

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!