Meer leads via je website? Zo doe je dat in 2019!

Meer leads via je website? Zo doe je dat in 2019!

Je bent in het bezit van een website: check. Je website is geoptimaliseerd voor Google: dubbel check.

Toch stromen leads niet vlot binnen en blijven telefoontjes uit. Waaraan ligt dat? Wat doe je fout? Waar bevindt zich de bottleneck van jouw website?

Je wilt ongetwijfeld een antwoord op deze vragen. Logisch, want een website is tegenwoordig meer dan alleen een online visitekaartje.

Het is je online marketing- en verkoopmachine.

Een website die niet verkoopt, is een verloren investering. Hoe zorg je er nu voor dat je website wél verkoopt?

In dit blogartikel doen we een aantal praktische tips & tricks uit de doeken. Hoog tijd om van jouw website een leadmachine te maken!

resultatenn analyseren

#1 Duik in je cijfers

Alvorens je jouw website opnieuw onder de loep neemt, is het belangrijk om eerst in de cijfers van je site te duiken.

Het is van groot belang om inzicht te krijgen in de cijfers en statistieken van je website. Alleen op die manier kun je gegronde en gefundeerde beslissingen nemen.

Je hebt misschien een vermoeden dat je te weinig bezoekers aantrekt, maar in werkelijkheid schort de relevantie van je landingspagina’s gewoon niet.

Meten is weten. Je kan – doorgaans – geen maatregelen nemen die louter gebaseerd zijn op je buikgevoel. Enkel cijfers geven een absoluut uitsluitsel.

Aan de hand van cijfers kun je namelijk opsporen waar zich de bottleneck van jouw website bevindt. Indien je weet waar de bottleneck zich bevindt, kun je gericht te werk gaan.

Duik bij voorkeur eens in de Google Analytics van je site. Op het eerste gezicht lijk je overspoeld te worden door een zee van cijfers, maar in feite valt dit heel goed mee.

google analytics

Vertrouw vooral op je gezond boerenverstand.

Merk je op dat je website 100 bezoekers per dag heeft, maar het bouncepercentage op 90% ligt? Dan kun je daaruit afleiden dat bezoekers op je website niet vinden wat ze zochten.

Trekt je website doorgaans weinig tot geen volk, dan kun je overwegen om de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website eens onder de loep te nemen.

Begrijp je het nut van cijfers? Het heeft namelijk geen enkel nut om je te focussen op SEO in het eerste voorbeeld.

Het is duidelijk dat je website in dit geval veel bezoekers aantrekt, maar ze niet kan vasthouden.

De bottleneck van jouw website bevindt zich dan logischerwijs in de convert fase van de customer journey.

In het tweede voorbeeld situeert de bottleneck van jouw website zich dan weer in de attract fase.

#2 Zorg voor een dynamische website

Maak van je website een dynamisch geheel en geef bezoekers (potentiële leads) een reden om terug te komen.

Content marketing & inbound marketing zijn hierbij de sleutelwoorden. In feite kunnen we deze twee marketingstrategieën ongeveer aan elkaar gelijkstellen.

Heb je geen idee wat deze strategieën betekenen? Geen nood. We geven je even een snelcursus content- en inbound marketing.

Inbound marketing is een marketingfilosofie die gebaseerd is op het pull principe en vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant.

Door nuttige & relevante content te creëren, trek (=pull) je potentiële leads naar jou toe. Op die manier leg je de beslissing in het kamp van de klant.

content marketing

Je dwingt je merk niet op en geeft potentiële leads de kans om de meerwaarde van jouw merk zélf te leren kennen aan de hand van waardevolle content.

Het genereren van leads gebeurt bijgevolg geleidelijk. Des te meer touchpoints je creëert, des te groter de kans dat website bezoekers blijven plakken en vervolgens converteren.

Het doel is om je website bezoekers te verleiden met aantrekkelijke, maar relevante content.

Denk bij content onder andere aan blogs, whitepapers, infographics, case studies, e-books of nieuwsbrieven.

Contentcreatie steunt bovendien niet enkel op geschreven teksten. Ook podcasts of videoblogs zijn enorm populair.

Focus je tijdens het schrijven van content voornamelijk op de pijnpunten en vragen waarmee je website bezoekers zitten.

#3 Maak specifieke landingspagina’s per doelgroep

Indien je beslist om extra in te zetten op niet-organische verkeersbronnen zoals Google Ads, kan het nuttig zijn om specifieke landingspagina’s op te maken per doelgroep.

Aan een advertentie wordt altijd een landingspagina gekoppeld die, in het beste geval, ​exact is afgestemd op de inhoud ervan​.

advertentie kreatix

De landingspagina van je advertenties verzorgt namelijk het eerste contactmoment van de gebruiker met jouw website.

landingspagina advertentie

Indien de inhoud van je landingspagina niet is afgestemd op je advertenties resulteert dit in het verlies van potentiële leads.

Website bezoekers vinden namelijk niet meteen waar ze naar op zoek waren en haken af.

Doorgaans spreek je als bedrijf verschillende doelgroepen aan.

Deze verschillende doelgroepen een identieke landingspagina voorschotelen zou ingaan tegen de regels van segmentatie.

Neem nu het merk Nike als voorbeeld: de sportfabrikant richtte zich initieel voornamelijk op topsport en atleten. Dat is ondertussen al lang niet meer het geval. Nike mikt intussen op een breder segment.

Je marketingboodschap zal dus aangepast moeten worden naargelang de doelgroep die je wilt bereiken.

Je kan een topsporter die op zoek is naar degelijke loopschoenen namelijk niet overtuigen met dezelfde normen en waarden die je een hippe adolescent beloofd.

nike advertentie loopschoenen

Je merkt in dit geval op dat de advertenties van Nike doorlinken naar een specifieke landingspagina wat betreft loopschoenen.

nike advertentie sneakers

Wanneer je sneakers als zoekterm ingeeft in Google kom je op een andere advertentie van Nike terecht die doorlinkt naar een toepasselijke landingspagina.

Elke bezoeker komt met een ander verwachtingspatroon op jouw website terecht. Een gepersonaliseerde landingspagina is hierbij van cruciaal belang.

Je kan hierin zelf nog verder gaan door landingspagina’s op maat te maken.

Doorgaans maakt een landingspagina deel uit van je website, net zoals dit het geval is in bovenstaand voorbeeld bij Nike.

Dit betekent dat je in principe door middel van navigatie op de website op deze landingspagina terecht zou kunnen komen.

Concreet: Nike > dames > hardlopen.

Wanneer je een landingspagina op maat maakt, bestaat deze uit één enkele pagina. Het lijkt wel alsof je op een mini-website bent terechtgekomen.

Je kan dus met andere woorden niet vrij navigeren naar deze landingspagina via de website. Je kan er alleen naar doorgelinkt worden.

Dergelijke landingspagina’s zijn specifiek gericht op één doelgroep met als doel een hoger conversieratio.

Sterker nog: volgens een HubSpot-onderzoek genereerden bedrijven met meer dan 30 landingspagina’s op hun website tot 7 keer meer leads dan bedrijven met slechts 1 tot 5 landingspagina’s.

cta website

#4 Gebruik duidelijke call-to-actions

Het belang van concrete call-to-actions is groot. Een CTA wordt gebruikt om potentiële leads tot actie te laten overgaan.

Stel, je merkt op in Google Analytics dat je website voldoende bezoekers aantrekt. Bovendien stel je geen bijzonder hoog bouncepercentage vast.

Met andere woorden: je website trekt voldoende bezoekers aan en kan ze ook vasthouden.

Op één of andere manier gaan je website bezoekers toch niet over tot een aankoop.

Hoe komt dat?

Je website kan dan wel veel bezoekers lokken, maar zonder een goede call-to-action zul je de deal niet sluiten.

Een sterke CTA is bepalend voor het scoren van leads en aldus het succes van je website.

call to action

Overgaan tot actie betekent in tegenstelling tot wat velen denken meer dan alleen het aankopen van een product of het aanvragen van een offerte.

Ook het opvragen van een brochure, het invullen van een contactformulier of het inschrijven op een nieuwsbrief valt hieronder.

Wil je meer conversies? Wil je meer downloads? Wat je ook wilt bereiken, je hebt er altijd een sterke call-to-action voor nodig.

call to action

Een gouden tip: wees concreet en maak gebruik van actiewoorden. Deze woorden zijn specifiek, motiverend & vertellen klanten direct wat er van hen verwacht wordt.

Wees steeds zo concreet mogelijk en vermijd vage of nietszeggende actiewoorden, zoals “klik hier”.

#5 Geef waardevolle informatie weg

Je wilt website bezoekers ervan overtuigen om met jou in zee te gaan. Dat is tenslotte de opzet van je website, toch?

Uiteraard ben je zelf helemaal van overtuigd van het feit dat jij de ideale partner zou zijn voor je website bezoekers.

Maar zijn zij dat ook? Vergeet niet dat er nog een tal van andere aanbieders op de markt aanwezig zijn.

Bovendien weet de klant niet met 100% zekerheid of jij wel aan zijn/haar verwachtingen voldoet.

De bezoekers op je website weten echter niets af van je deskundigheid. Je website bezoekers hebben bewijs van kennis nodig.

Je zal dus eerst en vooral het vertrouwen moeten winnen van je bezoekers door je kunde te bewijzen.

Hoe doe je dat? Deel tips die werken, deel je succes en geef waardevolle informatie weg.

content

Gratis en voor niets. Hoewel we dit met een kleine korrel zout kunnen nemen. Je kan er tenslotte ook voor kiezen om je tips te delen in ruil voor een e-mailadres.

Dit is overigens het moment waar leadgeneratie en zoekmachine optimalisatie (SEO) elkaar ontmoeten.

#6 Denk aan retargeting & remarketing

Misschien hebben je website bezoekers wel oprecht interesse in jouw product of dienst, maar hebben ze een extra duwtje in de rug nodig.

Uit onderzoek blijkt dat de kans op een directe conversie bij een eerste bezoek aan de website laag is. De kracht van de boodschap zit ‘m echter in de herhaling.

Op dit principe is retargeting gebaseerd. Je kan door middel van retargeting eerdere website bezoekers opnieuw benaderen.

retargeting

Indien een bezoeker je website verlaat zonder actie te ondernemen, kun je hem of haar aanspreken met een specifieke marketingboodschap.

remarketing

Dit vergroot de kans op een terugkeer en aldus de kans op een conversie.

Je bent ongetwijfeld zelf al eens in aanraking gekomen met retargeting advertenties.

Zo niet? Probeer maar eens een hotel te boeken in Barcelona zonder dat de hotelaanbiedingen je blijven achtervolgen.

Met retargeting kun je behoorlijk wat experimenteren.

Zo kun je bijvoorbeeld overwegen om een korting toe te kennen aan bezoekers die een bepaald product al meerdere keren hebben bekeken zonder het te kopen.

Onder andere Zalando maakt hier gretig gebruik van. Je plaatst een artikel in je winkelmand, maar rond de verkoop niet af.

Enkele dagen later krijg je een aanbieding in je mailbox: nu tijdelijk 10% korting op de schoenen in je winkelmand. Toevallig? Nee hoor.

(PS: een lifehack voor de shopaholics onder ons.)

#7 Wees to the point

Er is niets zo vervelend als vage, nietszeggende copy. Vermijd wollige teksten en kies in de plaats daarvan voor heldere en concrete taal.

Zorg er voor dat het meteen duidelijk is voor website bezoekers wat je aanbiedt.

Je hoeft heus geen complexe zinnen te gebruiken om je boodschap over te brengen.

Schrik je website bezoekers niet af met formele taal en schrijf in mensentaal. Less is more. Wees concreet en to the point.

Men denkt namelijk dat geleerde woorden en vakjargon het beste overkomt bij de klant, maar zeg nu zelf: wat vind je het belangrijkste?

Hoe goed je overkomt of hoe goed je klanten begrijpen wat je aanbiedt?

Maak daarom bij voorkeur gebruik van korte kernwoorden die omschrijven wat je doet.

Vervolgens kun je elk kernwoord verduidelijken aan de hand van een paar zinnen.

diensten kreatix

Een lange brei aan tekst die moeilijk leesbaar is, wordt tenslotte door niemand gelezen.

Je kan de copy op je website bovendien visueel ondersteunen door middel van pictogrammen, iconen of andere visuals.

Goede beelden maken de pagina. Een afbeelding of pictogram visualiseert je verhaal, doorbreekt je tekst en geeft vorm aan je website.

kreatix werk

#8 Laat je werk zien (social proof)

De nood aan social proof zit ingebakken in de mens. De mens is een kuddedier. Dat valt niet te ontkennen.

We observeren graag wat anderen doen en laten onze mening daardoor beïnvloeden. Ben je daar niet van overtuigd?

Bekijk dan zeker de interessante overeenstemming experimenten van de Amerikaanse psycholoog Asch eens.

Social proof speelt in ieder geval gretig in op sociale beïnvloeding.

We concretiseren dit aan de hand van een voorbeeld dat uit het leven is gegrepen.

Je bent op vakantie in een onbekende stad. Je bent op zoek naar een leuke bar, maar je kent de buurt niet. Verderop in de straat merk je een bar op met een ellenlange rij. Enkele straten verder stoot je op een tweede bar waar geen rij te bespeuren valt. Ons kudde-instinct vertelt ons om mee aan te schuiven in die verschrikkelijk lange rij. Waarom? De andere bar had nochtans geen wachtrij.

Social proof steunt op dit principe. Wanneer we niet weten wat we moeten doen, kijken we naar wat anderen doen.

Het vertrouwen van consumenten ligt bovendien niet zomaar voor het rapen. Website bezoekers hebben nood aan sociale bewijskracht.

Door te laten zien wat andere klanten van je product of dienstverlening vinden, neem je een groot deel van zulke onzekerheden weg.

Een populaire manier om dit te doen is door middel van recensies of testimonials.

testimonials

Ook case studies of referenties kunnen ingezet worden om de geloofwaardigheid van je bedrijf een boost te geven.

#9 Test, experimenteer & optimaliseer

Last but not least: experimenteer met je website. Enkel op die manier kun je tot nieuwe inzichten komen.

Een gefaald experiment bestaat niet. Je kan alleen maar leren door te experimenteren.

Vallen de resultaten tegen nadat je dacht de ultieme aanpassing gevonden te hebben? Dan weet je meteen wat niet werkt en hoef je die piste ook verder niet af te tasten.

Je kan experimenteren aan de hand van A/B-testen. Deze vorm van splittesten wordt gebruikt met het oog op conversie optimalisatie.

website ab test

Bij een A/B-test worden twee varianten (een A & een B variant) met elkaar vergeleken.

50% van de website bezoekers krijgt variant A te zien en de andere 50% ziet variant B.

In beide gevallen wordt het conversiepercentage berekend. Nadien kan je perfect aflezen welke variant nu beter werkte.

Ben je niet zeker van de juiste call to action? Twijfel je over de indeling van jouw website? De oplossing is eenvoudig: experimenteer en zet een A/B test op.

Hou er wel steeds rekening mee dat je maximaal één aanpassing per test doorvoert.

contact

Aan de slag met je leads

Na het lezen van dit blog artikel kan je ongetwijfeld aan de slag. Ben je er nog niet helemaal uit? Zit je nog met vragen?

Dan kan je ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. Wij helpen je graag verder.

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.

Meer inspiratie opdoen?