Ik heb meer personeel nodig! Die uitspraak horen wij dagelijks van onze klanten.
Meer werk is niet het probleem, wel de juiste mensen om dat werk in te vullen.
Er zijn nog nooit zoveel openstaande vacatures geweest.
En dan kan je aan de slag met grote platformen als Indeed of VDAB.
Maar wist je dat dit ook perfect via je eigen website kan?
En dat je zo duizenden euro’s kan besparen aan recruitmentkosten?
Ik zal je laten zien hoe je van jouw website een sollicitatiemachine kan maken.
Spring eruit met je vacature
De basis.
We weten dat het belangrijk is, maar we maken het graag onnodig complex.
Als ik tijdens mijn research vacatures ga lezen, verveel ik me dood.
Ofwel is het een standaard copy-paste documentje waar je geen goesting van krijgt om op te reageren, ofwel is het een tenenkrullende ‘hippe’ vacature waar ze zoeken naar ‘rocksterren’ en waar de kantoorhond het grootste voordeel is.
Nee danku, mensen zijn slim genoeg om daar door te kijken.
Schrijf liever een vacature die de mensen op een spontane wijze laat zien waarom ze voor jou moeten komen werken!
Waarom moeten mensen werken voor jouw bedrijf?
Stel jezelf de vraag waarom mensen voor jouw bedrijf moeten komen werken. Denk hierbij aan zaken als:
- Is de verloning marktconform of meer dan marktconform? Pak hier dan mee uit. Al is het woordje ‘marktconform’ zeer nietszeggend en nodigt het niet uit om te solliciteren. Je verwoordt dit dus beter op een begrijpbare en aantrekkelijke manier.
- Welke extralegale voordelen voorzie je en zijn er speciallekes dat andere bedrijven niet aanbieden? Pak niet uit met een ecocheque in paritair comité 200.00, want dat is legaal verplicht. Ga op zoek naar wat jullie uniek maakt. Bij Kreatix hebben wij bijvoorbeeld ongelimiteerde vakantie, een wekelijkse fruitmand, vrijheid om van thuis uit te werken en zeer flexibele uren. Dat vind je niet bij elk bedrijf terug.
- Van thuis uit werken: is dat een optie, hoeveel dagen en is daar een vergoeding voor? Sollicitanten zoeken tegenwoordig specifiek naar deze informatie.
- Hoe is het team? Gemiddelde leeftijd? Verhouding man/vrouw? Het werk dat je dagelijks moet doen is maar één aspect. Het is ook belangrijk om te laten zien wie de collega’s gaan zijn. Dan kom je er niet met ‘jong & dynamisch team’. Treed in detail en gebruik testimonials van huidige collega’s.
Als je deze aspecten meeneemt in je online vacature, zal je mensen al sneller overtuigen om te blijven lezen. Vergeet niet dat werknemers gemiddeld 45u per week bezig zijn met jouw bedrijf. Dan moet je ze meenemen in je verhaal & cultuur, niet alleen de jobomschrijving.
Werk aan je employer branding
Kandidaten willen graag weten wat je functie inhoudt, wie je als bedrijf bent en waar je voor staat. Een goede reputatie is meer dan ooit doorslaggevend. Daarom is het ook belangrijk om in te zetten op employer branding.
Eens je de ‘waarom’ weet, kan je deze inzetten om het imago en de propositie van je bedrijf te promoten.
Jouw huidige werknemers worden je ambassadeurs en met hun testimonials trek je dan weer andere kandidaten aan.
Mensen willen namelijk graag werken voor een bedrijf waarin ze zichzelf herkennen.
Sollicitaties zullen op die manier dan ook vanzelf volgen.
Waar plaats je je vacature?
Je hebt de gekende platformen zoals hierboven aangehaald, maar plaats de vacature ook op een aparte pagina op je website. Daar heb je alles zelf in de hand.
Met je design kan je al een gevoel meegeven.
Met foto’s kan je je team voorstellen.
Met animaties kan je de aandacht trekken.
Grote platformen zijn handig, want daar zit je publiek al. Echter ziet elke vacature daar hetzelfde uit. Door via je eigen website te werken, spring je eruit.
Bij een klant van ons hebben we dat als volgt aangepakt:
Dat kan je allemaal niet doen via de massawebsites. Daarom zijn wij enorm fan van je eigen website in te zetten als sollicitatiekanaal.
Een andere klant van ons gebruikt foto’s van de werkplekken om sfeer te scheppen. Leuk gedaan!
Je vacature via je eigen website promoten, neemt ook bepaalde drempels weg.
Door een formulier te voorzien waarbij kandidaten hun motivatie meteen kunnen verwoorden en hun cv kunnen toevoegen, moeten ze geen 1.000 stappen uitvoeren om te kunnen solliciteren.
Ook kan je op je website duidelijk de verschillende stappen en timing van het sollicitatieproces meegeven. Zo weten de kandidaten meteen waar ze aan toe zijn.
Hou het dus eenvoudig en transparant.
Hoe promoot je je vacature?
Allemaal leuk en wel die website, maar hoe zorg ik ervoor dat mensen mijn vacature gaan zien?
Ik hoor het je al denken.
En dat is een faire vraag.
Als je weinig trafiek hebt op je website, gaat het maar een stille bedoening zijn.
Daarom promoten wij vacatures voor onze klanten via Facebook & Google Ads. Soms nemen wij hier ook LinkedIn Ads bij, zeker voor senior-profielen.
Afhankelijk van de vacature bekijken we welk platform de meeste mensen kan bereiken. Veel bedrijven zoeken nu bijvoorbeeld naar techniekers. Hen bereik je gemakkelijker op Facebook dan op LinkedIn.
Via deze advertenties kan je gericht gaan zoeken naar de juiste profielen. De klikken zijn helemaal niet duur en je hebt geen maandelijkse kosten om je vacatures online te houden.
Zo boeken we voor deze klant een hoop sollicitaties, voor maar €40/sollicitatie. Moest daar een goed profiel tussen zitten, betaal je ook niet de helft van een jaarloon als ‘bonus’. Die lead is gewoon voor jou.
Zelf een vacature promoten via jouw website en je sociale media, komt dus vaak een stuk goedkoper uit!
Je kan je vacature ook promoten via een Facebook Vacature, maar dan verlies je weer het effect van je eigen site te gebruiken. Wij stellen hier specifiek een campagne voor op binnen de Business Manager. Zo heb je de meeste controle over je advertenties.
Optimaliseer je opvolging met een persoonlijke touch
Stel, iemand vult je sollicitatieformulier in. Het mailtje komt jouw kant op en wanneer jij tijd hebt, zal jij er op gaan reageren.
Dat is prima, maar ondertussen zit je sollicitant wel elders rond te kijken.
Daarom zijn wij fan van een e-mailautomatisatie op te zetten. Na het invullen van het formulier, kan je automatisch een mailtje sturen naar de sollicitant. Hierin zou ik de volgende zaken zetten:
- Gemiddelde wachttijd voor een antwoord
- Hoe het sollicitatieproces verloopt
- Een leuke foto van het team
- Eventueel een leuke video
- Iets wat typerend is voor je cultuur
Coolblue doet dit ook heel leuk nadat je een bestelling hebt geplaatst:
Dit past perfect binnen de merkbeleving van Coolblue. Net iets leuker dan de rest. Waarom zou je dat niet doen in je sollicitatieproces? Stap af van het normale, dan spring je er bovenuit.
Zo kan je online opvallen en je vacatures verder invullen.
Hulp nodig? Contacteer ons gerust om het systeem bij jouw bedrijf op te stellen.