Nieuwsbrief maken: Hoe doe je dat? (+ voorbeelden en tips!)

Nieuwsbrief maken: Hoe doe je dat? (+ voorbeelden en tips!)

Men krijgt als internetgebruiker dikwijls de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief en zodoende op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, updates en ga zo maar door.

Nieuwsbrieven zijn een belangrijk kanaal voor het uitbouwen van klantrelaties en geven je als merk de mogelijkheid om direct in contact te staan met je doelgroep buiten de algoritmes van Google en Facebook om.

Een nieuwsbrief kan dus een handig middeltje zijn om beter met jouw doelgroep te communiceren. De kunst is om jouw boodschap op de juiste manier over te brengen. Hoe stel je een nieuwsbrief op, welke informatie deel je, hoe vaak verstuur je zo’n nieuwsbrief en hoe moet het design eruitzien? Dit alles leggen we je even uit!

In welk programma stel je een nieuwsbrief op?

Waar maak je een goede nieuwsbrief? Wij zijn fan van Mailchimp: een online programma waarmee je snel en eenvoudig aantrekkelijke nieuwsbrieven kan maken op maat van jouw bedrijf.

Heb je een nieuw product in de aanbieding of wil je graag een speciale promotie of een leuke blog in de kijker zetten? In een paar stappen heb je een leuke mail klaar die gegarandeerd klanten naar je website lokt! Maar waarom nu juist kiezen voor Mailchimp?

mailchimp logo

Reden 1: Gratis een nieuwsbrief opmaken!

Zo, dat is al meteen een sterke start. Indien het je niets kost, heb je niets te verliezen, toch? Met het gratis pakket van MailChimp krijg je een database tot 2000 adressen en kan je tot maar liefst 12000 mails per maand versturen! Geen addertjes onder het gras, aflopende proefversies of creditcardgegevens; gewoon aanmelden en starten.

Reden 2: Eenvoudig een nieuwsbrief opmaken

MailChimp is bewust opgebouwd om toegankelijk te zijn voor iedereen. Het gebruiksvriendelijke programma zorgt ervoor dat je heel snel mee bent met de basisprincipes. Kies een sjabloon, vul je eigen afbeeldingen en tekst in en je bent in principe klaar om te verzenden. Uitgebreide computerkennis is dus absoluut niet nodig.

Reden 3: Een nieuwsbrief geeft je verkoop een boost.

MailChimp werkt feilloos samen met de populairste webshop-applicaties zoals WooCommerce, Magento en Shopify. Gebruik de automatische tools om je bezoekers te segmenteren en mails te sturen op basis van hun koopgedrag en interesses. Bovendien is het ook een handig hulpmiddel om nieuwe klanten aan te trekken.

Let op

Mailchimp heeft verschillende pakketten waartussen gekozen kan worden. Zo heb je het gratis pakket waarbij de basis beschikbaar is, maar je kan uiteraard ook kiezen uit verschillende betalende pakketten.

Mailchimp heeft 3 betalende pakketten waaronder essentials, standard en premium. Veelal wordt aangeraden om het standaard pakket te nemen. Dit pakket biedt immers een meerwaarde aan bedrijven die volop aan het groeien zijn en meer leads willen genereren.

mailchimp pakketten

Hoe stel je een nieuwsbrief op?

Stap 1: Bepaal het doel van de nieuwsbrief

Een goede email strategie begint bij het formuleren van een doelstelling. Wat wil je er als bedrijf mee bereiken? Wil je een doelgroep informeren en op de hoogte stellen van nieuws en evenementen? Wil je meer verkeer naar je website? Wil je meer conversies of leads scoren?

Formuleer duidelijk je doelstellingen, opdat jouw mails doen wat ze moeten doen. Let erop dat je niet te veel doelen in een enkele nieuwsbrief stopt. Deze mails zullen immers niet effectief zijn. Stap voor stap.

Vervolgens is het belangrijk om je goed te realiseren wie er tot jouw doelgroep behoort. Wie wil je bereiken? Des te beter een nieuwsbrief bij de specifieke interesses en voorkeuren van de individuele ontvangers aansluit, des te groter de acceptatie en bijgevolg de kans op succes.

Een gedetailleerde segmentatie & personalisatie van jouw e-mails is daarom van essentieel belang. Deel jouw lijst met ontvangers in in verschillende segmenten. Op die manier kan je ze bijpassende content sturen. Je kan ontvangers onder andere segmenteren op basis van geslacht, leeftijd of status. Pas vervolgens de producten en aanbiedingen in jouw nieuwsbrief aan aan de respectievelijke doelgroep.

brievenbus

Stap 2: Bepaal de inhoud van de nieuwsbrief

De volgende stap is om de exacte inhoud van de nieuwsbrief te bepalen. Verzamel alle onderwerpen en/of producten die je onder de aandacht wilt brengen.

Let er op dat de inhoud nieuwswaardig is. Indien consumenten niet geïnteresseerd zijn in wat ze zien, zullen ze snel afhaken. Het is van groot belang om producten, afbeeldingen en eventuele kortingen in de kijker te zetten die jouw klanten willen zien.

Je kan bijvoorbeeld ook inspelen op de actualiteit, op feestdagen, op het weer enzovoort. Verzamel bij deze onderwerpen het nodige beeldmateriaal en zorg voor aantrekkelijke visuals.

De meeste aandacht trek je als je iets weggeeft. Het reclame woord “gratis” is een alom bekend voorbeeld hiervan. Heb je een leuke tip, een mooie aanbieding of een gek verhaal? Dat vinden lezers interessant en daar zullen ze dan bijgevolg ook op doorklikken.

Irrelevante informatie over een nieuwe dienst daarentegen wordt niet altijd zo gesmaakt. Verleid je lezers!

Het is bovendien van essentieel belang om call-to-actions in je nieuwsbrief te implementeren. Met call-to-actions probeer je lezers te verleiden om door te klikken naar je website om vervolgens actie te ondernemen.

Eens lezers op je website zitten, heb je uitgebreid de mogelijkheid om ze te informeren. Je kunt zelf specifieke landingspagina’s voorzien. Zo bedien je ze pas echt op hun wenken! Des te beter jij ze bedient, des te groter de kans dat ze bij jou aankloppen voor een dienst of product.

Maak je nieuwsbrief niet te lang. Klanten zullen dan snel afhaken en de informatie die erin verwerkt wordt zullen ze snel irrelevant vinden.

Sterke titels bieden veelal een stimulans om verder te lezen, maar ook afbeeldingen, citaten of opvallende woorden/zinnen in een tekst dragen hieraan bij. Zorg ervoor dat je in de bodycopy van je nieuwsbrief recht op je doel afgaat.

Voorbeeld:

Stel: Je hebt een online webshop. Je biedt een uitgebreid gamma schoenen aan en het is bijna winter. Welke inhoud gebruik je dan om in de kijker te zetten? Indien je bezit over een winterschoenen collectie is dit dé moment bij uitstek om consumenten te overhalen om te kopen.

birkenstock nieuwsbrief

1. Zorg er altijd voor dat je jouw klanten op een leuke, persoonlijke manier aanspreekt.
2. Voorzie visuals die duidelijk maken wat je aanbiedt.
3. Gebruik call-to-actions die ervoor zorgen dat klanten actie ondernemen.
4. Zet belangrijke woorden zoals productnamen of USP’s in de kijker en link naar jouw website.

Eens je de juiste producten hebt gekozen, leuke visuals gevonden hebt, één of meerdere call-to-actions hebt toegevoegd & aantrekkelijke copy hebt voorzien, ben je klaar voor het volgende deel.

Zo kan je in een nieuwsbrief ook verwijzen naar blogs en/of aanbiedingen die op je website staan. Stel: je biedt 10% op de sandalen die je verkoopt. Aarzel dan ook zeker niet om deze troef uit te spelen! Het is geen rocket science om te weten dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. Bijgevolg hebben ze de neiging om sneller tot kopen over te gaan.

birkenshop mail blog

De verschillende onderwerpen die in jouw nieuwsbrief aan bod zullen komen, kan je uiteraard niet zomaar in willekeurige volgorde weergeven. Het is belangrijk structuur aan te brengen en de juiste volgorde te bepalen.

Een gouden regel: de belangrijkste onderwerpen horen bovenaan te staan. Niet elke lezer zal de tijd nemen om de gehele nieuwsbrief te lezen. Dat zou natuurlijk een gemiste kans zijn!

Heeft een bepaalde doelgroep een hoge open-ratio, dan kan je bij deze trouwe lezers in de nieuwsbrief ook uitstekend naar een climax toewerken. Op die manier kan je er voor zorgen dat alle onderwerpen ook daadwerkelijk aan bod komen en de aandacht krijgen die ze verdienen.

Tenslotte het design van jouw nieuwsbrief. Zorg voor een persoonlijke touch die bij jouw producten en website past. Mailchimp biedt je een brede keuze aan content, design en tools die je kan gebruiken. Wees wel consequent bij elke doelgroep zodat de klanten jouw design herkennen. Probeer daarom steeds dezelfde kleuren te gebruiken. Maak je nieuwsbrief zeker niet te bombastisch.

mailchip dashboard

Eens het design en de inhoud juist zitten heb je nog 2 dingen te doen. Een leuke titel & onderwerpregel toevoegen aan je e-mail en verzenden klaar is kees!

Stap 3: Resultaten van je nieuwsbrief

Het is uitermate belangrijk nadat je mail de wijde wereld ingestuurd is om verschillende statistieken bij te houden. Hoe doe je dit? Door gewoonweg via Mailchimp de resultaten te bekijken. Zo kan je zien hoeveel klanten de mail geopend hebben, hoeveel klanten op de mail doorgeklikt hebben en hoeveel aankopen er uit jouw nieuwsbrief zijn voortgekomen. Handig, toch?

Gebruik deze gegevens om een analyse te maken. Op die manier kan je zien welke soort mails het beter doen dan andere of wat werkt en wat niet werkt bij jouw doelgroep. Hier kan je dan bijgevolg op inspelen met het oog op optimalisatie in de toekomst.

mailchimp resultaten

Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief sturen?

Er bestaat geen ideale frequentie voor het versturen van nieuwsbrieven. Het maximum is eens per dag. Het minimum is eens per twee maanden. Je past de frequentie voor het versturen van nieuwsbrieven aan aan de hoeveelheid beschikbare content die je hebt.

Zorg nogmaals alleen voor relevante content. Deze relevantie kan sturend zijn in de juiste frequentie en het juiste verzendmoment. Het is belangrijk om consequent te zijn. Zorg dat je werkt aan vaste distributie momenten. Dat is de beste manier om bij de ontvangers een vast leesmoment te laten ontstaan.

Zit je nog met vragen over Mailchimp of zoek je extra ondersteuning voor het opstellen van een goede nieuwsbrief? Dan kan je ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. Wij helpen je graag verder.

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.