Online marketing uitbesteden aan een bureau: Kosten en voordelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Online marketing uitbesteden aan een bureau: Kosten en voordelen

Je online marketing uitbesteden is een slimme zet anno 2019. Je kan niet in alles goed zijn, daarom outsource je best de zaken waarin je geen expert bent.

Veel zaakvoerders kampen met het probleem dat ze téveel aan hun hoofd hebben.

Dat horen wij wel vaker.

Daarom is het een goed idee om je online marketing uit te besteden, zodat jij je kan focussen op waar je écht goed in bent.

Wat zijn de kosten van je online marketing uit te besteden en wat is de kracht van een samenwerking met een marketingbureau?

Wij lijsten het glashelder voor je op.

Waarom is Online Marketing zo belangrijk?

Vooraleer we van start gaan, is het belangrijk om het belang van online marketing even kort aan te kaarten.

Met de verandering en evolutie van moderne technologieën is het internet de laatste jaren niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar liefst 94% van de Belgische bevolking maakt dagelijks gebruik van het internet. Je zou gek zijn om hier niet op in te spelen.

Wanneer het gaat over het succes van jouw bedrijf speelt online marketing een sleutelrol, maar waarom?

waarom is online marketing belangrijk

1. Online marketing is kosteneffectiever

Online marketing is betaalbaar en heeft in verhouding met de traditionele offline marketing een hoger ROI.

Je kan immers een stuk gerichter te werk gaan, waardoor je niet met een kanon op een mug hoeft te schieten.

Het groot geschut kan je achterwege laten. Traditionele marketing campagnes zoals radiospots, artikels in tijdschriften of flyers zijn immers veelal dure opties die – in verhouding – slechts weinig opbrengen.

De resultaten ervan zijn enigszins vaag en moeilijk te meten. Online marketing daarentegen kan eenvoudig worden gemonitord. Je kan immers alle data analyseren aan de hand van Google Analytics.

Op die manier kan je online campagnes die niet renderen snel uitsluiten en zo je budget efficiënt inzetten voor campagnes die wel succesvol zijn.

2. Online marketing maakt tweerichtingsverkeer mogelijk

Traditionele reclame boodschappen steunen op eenrichtingsverkeer: je stuurt een boodschap uit, maar je creëert geen interactie. Je wacht simpelweg tot er conversies binnenkomen.

Maar wat nu als je publiek vragen of opmerkingen heeft? Wat als ze meer informatie willen over je product of service? Dan wordt het al een pak moeilijker om contact op te nemen.

Door gebruik te maken van online marketing beschik je over de kracht om je klanten te betrekken bij wat je doet. Er ontstaat een wij-verhaal dat op zijn beurt een ons-gevoel creëert.

Denk hierbij onder andere aan het belang van social media zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn.

Bezoekers kunnen enerzijds eenvoudig een vraag stellen of contact opnemen. De feedback die klanten kunnen achterlaten, zowel positief als negatief, is bijzonder waardevol. Anderzijds zorg je ervoor dat consumenten interacteren met jouw bedrijf en met elkaar.

3. Online marketing steunt op gepersonaliseerde targeting

Door in te zetten op traditionele marketing campagnes bereik je hoogstwaarschijnlijk een groot publiek, maar wat als meer dan de helft van dat publiek eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd is in wat jij aanbiedt?

Online marketing stelt je in staat om gepersonaliseerde boodschappen uit te sturen naar een specifiek publiek. Je creëert een op maat gemaakte ervaring die het beste bij hun interesses past.

Het resultaat? Je bereikt uitsluitend leads waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn. Je verspilt geen budgetten aan consumenten die geen koopintentie hebben.

Online marketing helpt je om de juiste leads op het juiste moment te bereiken.

4. Online marketing heeft een groot klantenbereik

Door gebruik te maken van online marketing heb je de mogelijkheid om meer mensen sneller en directer te benaderen.

Met de kennis dat maar liefst 94% van de Belgische bevolking dagelijks gebruik maakt van het internet is het zo goed als ondenkbaar dat jouw doelpubliek niet online aanwezig zou zijn.

Mede het 4G-tijdperk draagt hieraan zijn steentje bij. Consumenten zijn immers altijd en overal online bereikbaar. Onderweg naar het werk zitten we op onze smartphone. Op het werk zijn we bereikbaar via onze laptop of desktop. Wanneer we dan na een lange werkdag thuis de zetel in ploffen, nemen we onze tablet er nog even bij.

Kortom: door op het juiste moment met de juiste boodschap op het juiste apparaat aanwezig te zijn is de kans op conversie groter dan wanneer je een lucratieve marketingboodschap zou uitsturen.

Samenwerken met een Online Marketing bureau

Je bent er van overtuigd dat online marketing zal werken voor je bedrijf, maar hoe begin je daar nu aan?

online marketing bureau

Het is bijzonder moeilijk om vanaf nul te starten aan deze helse opdracht. Het beeld dat je een expert kunt worden in alle facetten van online marketing is echter niet realistisch.

Je kan er steeds voor kiezen om dit ganse proces zelf in handen te nemen, maar dan zal je er vrede mee moeten nemen dat niet alles meteen van een leien dakje zal verlopen en dat dit tijd vraag.

Het is immers niet mogelijk om alle kennis die er bestaat rond online marketing op een paar dagen, weken of maanden te vergaren. Online marketing is een continu proces, aangezien algoritmes, codes en de belangen van jouw klanten dagelijks veranderen.

Het is dus van essentieel belang om hier dagelijks mee bezig te zijn. Laat daar nu net het schoentje wringen. Je kan dus – als je geduld hebt – het online marketing proces perfect zelf in handen nemen.

Iedereen is immers in staat om aan zelfstudie te doen. Je hebt verschillende boeken, whitepapers en blogs die je hierbij vast en zeker zullen helpen, maar het grootste struikelblok voor de meeste bedrijven is veelal tijd.

Als zaakvoerder ben je dag in dag uit bezig. Je hebt ongetwijfeld geen tijd om daarbovenop nog eens full-time bezig te zijn met online marketing.

Je zal als zaakvoerder dus al snel de beslissing nemen om dit uit te besteden, maar aan wie? Doorgaans sta je als zaakvoerder voor twee keuzes: je beslist om een fulltime online marketeer aan te nemen of je gaat in zee met een extern marketingbureau.

Online marketing bureau vs. online marketeer

De knoop is doorgehakt: je hebt beslist om de online marketingactiviteiten van jouw bedrijf uit te besteden.

Beide partijen hebben voor- en nadelen. Het is aan jou om de verschillende voor- en nadelen tegenover elkaar af te wegen.

VOORDEEL – Online marketing bureaus beschikken doorgaans over verschillende werknemers. Verschillende werknemers betekent verschillende visies en expertises. Online marketing is geen eenduidige wetenschap.

Je hebt dus wel degelijk baat bij verschillende strategieën en/of visies. Bovendien bekleedt online marketing een breed spectrum. De verschillende facetten van online marketing vragen een verscheidenheid aan kennis.

online marketing uitbesteden

Een werknemer die net iets minder kennis heeft van nieuwsbrieven bijvoorbeeld, zal er dus alleen voor staan. Wanneer je samenwerkt met een online marketing bureau wordt dit opgevangen door een team van experten die elkaar kunnen aanvullen waar nodig.

NADEEL – Werken met een externe partij betekent wederzijds vertrouwen. Je zal wellicht gevoelige informatie moeten verschaffen aan het online marketing bureau waarmee je samenwerkt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan verkoopcijfers of klantgegevens. Indien je deze informatie liever binnen interne kringen houdt, kan een fulltime werknemer je deze bezorgdheid alvast ontnemen.

VOORDEEL – Samenwerken met een online marketing bureau is doorgaans goedkoper dan wanneer je een fulltime werknemer hiervoor zou inhuren. België kampt al gedurende enkele jaren met hoge loonkosten. In 2017 lag de gemiddelde arbeidskost in ons land nog op 39,6 euro per uur.

In het beste geval kom je er met ongeveer zo’n 40.000 euro/maand vanaf. Des te meer ervaring of diploma’s je verwacht, komt hier uiteraard nog een som geld bij.

kosten werknemer

Wanneer je kiest voor online marketing uitbesteden, ben je gemiddeld gezien goedkoper gesteld. De jaarlijkse prijs die je hiervoor betaalt is uiteraard sterk afhankelijk van het project en het bedrijf, maar doorgaans is dit toch een goedkoper alternatief.

NADEEL – Indien je kiest om in zee te gaan met een online marketing bureau, is het belangrijk om te beseffen dat niet elk marketingbureau even transparant is in zijn communicatie. Maak daarom steeds een weloverwogen keuze.

Wanneer je met een vraag of opmerking zit over een bepaalde campagne kan je snel even naar het bureau lopen van je marketeer. Indien je samenwerkt met een marketingbureau kan dit uiteraard niet zomaar.

Je zal bijgevolg een mail moeten versturen of contact moeten opnemen per telefoon. Dit wil nochtans niet rechtstreeks zeggen dat de communicatie daarom steeds stroef hoeft te verlopen. Goede afspraken maken echter goede vrienden.

Indien je perfect weet hoe en wanneer je het marketingbureau kan bereiken, zullen er zich doorgaans weinig problemen voordoen.

Hoe verloopt de samenwerking met een Online Marketing bureau?

Natuurlijk kan je niet elk marketingbureau over dezelfde kam scheren en heeft elk bedrijf zijn eigen aanpak. Niettemin ben je nieuwsgierig naar hoe zo’n samenwerking doorgaans verloopt.

Dat treft! We nemen het samenwerkingsproces van Kreatix als voorbeeld.

samenwerken online marketing bureau

Eerst en vooral is het van cruciaal belang om opzoekwerk te doen alvorens je een verbintenis aangaat. Een logische stap lijkt ons.

Kijk eens naar de verschillende testimonials en reviews die klanten achterlieten. Neus eens rond op de website. Ga op zoek naar case studies of maak kennis met het team.

Ons buikgevoel zit er niet vaak naast. Vertrouw er dus op! Je zal al snel merken met welke marketingbureaus je een match hebt en met welke niet.

Nadat je een marketingbureau hebt uitgekozen dat het dichtst aanleunt bij jouw visie kan de samenwerking pas echt van start gaan.

Stap 1: Ontdekken

Je organiseert een meeting met het marketingbureau waarvoor je gekozen hebt. Samen bekijken jullie welke doelstelling je voor ogen hebt. Wil je leads of conversies scoren? Wil je meer bezoekers naar je website lokken? Wat doet je concurrentie?

Een online marketingstrategie op poten zetten, vergt een grondige voorbereiding. Al jouw noden en wensen dienen perfect in kaart te worden gebracht.

Het is dus belangrijk om je hier dan ook op voor te bereiden. Toets deze vragen af met verschillende departementen binnen je bedrijf. Wat vindt het salesteam bijvoorbeeld belangrijk? Hoe staat het financieel departement er tegenover?

marketing stap 1

Combineer deze verschillende inzichten om zo tot een concreet voorstel te komen. Des te specifieker je jouw behoeften in kaart kan brengen, des te specifieker het marketingbureau hier mee aan de slag kan gaan.

Stap 2: Plannen

Eens alles op een rijtje is gezet en het voor beide partijen duidelijk is welke doelen ze moeten en willen bereiken, komen we in de planningsfase.

Het marketingbureau zal een duidelijke offerte opstellen en een aansluitende strategie bepalen. Je zal in brede lijnen een uiteenzetting ontvangen die je een beter zicht geeft over de aanpak van jouw project.

Ben je het met een aantal zaken niet eens? Of heb je toch een andere visie? Aarzel dan zeker niet om terug te koppelen. Jouw feedback is belangrijk.

Marketingbureaus kunnen dan wel bouwen op hun expertise, maar de échte expert ben je nog steeds zelf. Jij beschikt immers over de inhouse-expertise. Als bedrijf ken jij je klanten als geen ander.

Stap 3: Bouwen

Wanneer je tevreden bent van hun voorstel en je jouw goedkeuring hebt gegeven, kan het marketingbureau nu effectief aan de slag gaan.

Inmiddels zijn we in de productiefase aanbeland. Deze fase vergt even de tijd, maar heen- en weer overleg is hier zeker van toepassing.

Je wordt op de hoogte gehouden van de stand van zaken en krijgt zicht op de verschillende versies van het project. Uiteraard worden er steeds verschillende feedback momenten voorzien. Je kan een campagne dus ten allen tijde bijsturen waar nodig.

Stap 4: Lanceren

Indien je je zegen hebt gegeven over de finale versie van het project is het tijd om te lanceren. Ready, set, go!

marketing lanceren

Je campagne staat nu ook effectief online. Houdt het hier dan op? Nee, natuurlijk niet. Het marketingbureau houdt je doorgaans maandelijks op de hoogte van de resultaten.

Ben je niet tevreden met het resultaat? Aarzel dan zeker niet om te vragen voor eventuele aanpassingen. Ook tijdens het project kan je ten allen tijde bijsturen.

Nadat het hele proces op zijn einde is gekomen, is het van essentieel belang om gegevens bij te houden. De meeste online marketing bureaus maken hiervoor gebruik van Google Analytics.

Ben je een beetje een controlefreak? Heb je graag de touwtjes zelf in handen? Vraag dan zeker aan jouw externe partner of je ook toegang kan krijgen tot dit Google Analytics account.

Op die manier heb jij op elk moment van de dag toegang tot de cijfers en resultaten van jouw campagnes. Zo kan je ‘s nachts op beide oren slapen.

Kan dit zogezegd niet? Laat je dan niet van de wijs brengen. Het marketingbureau kan je immers toegangsrechten verlenen waarbij je enkel kan lezen & analyseren.

Je kan dus zelf geen aanpassingen doen of instellingen wijzigen. Wij zien alvast geen reden in waarom je marketingbureau hier dus niet mee zou instemmen.

kreatix marketing

Online Marketing uitbesteden: de volgende stap

Na het lezen van dit blog artikel ben je ongetwijfeld al een stuk wijzer geworden. Ben je er nog niet helemaal uit? Zit je nog met vragen?

Dan kan je ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. Wij helpen je graag verder.

Meer bijleren? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Geen spam, wel enkele nieuwsbrieven per jaar vol tips, tricks en nieuws.