fbpx

SEO: De ultieme handleiding om te scoren in Google

SEO houdt iedereen in de ban: van marketeer tot zaakvoerder, van copywriter tot webdeveloper. We willen allemaal hoger scoren in Google, maar begrijpen niet altijd hoe dat kan.

SEO interesse

Hulp nodig bij je SEO-campagnes? Op zoek naar enkele concrete tips? Of heb je nog nooit van SEO gehoord? Deze handleiding gidst je door de do’s en dont’s van zoekmachineoptimalisatie en is een handige leidraad voor zowel beginners als gevorderden.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands beter bekend als zoekmachine-optimalisatie. Samengevat is SEO de noemer voor alle stappen die je onderneemt om jouw website hoger te laten ranken in Google. 

Zoekmachineoptimalisatie is een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van je website met als doel een hogere positie in de zoekresultaten. In minder technische woorden: door te investeren SEO is je website beter vindbaar in Google. 

De rol van zoekmachineoptimalisatie

Om de positie van je website in de zoekmachine te bepalen, werkt Google met een ranking-algoritme. Door rekening te houden met deze ranking-factoren, kan je de positie van jouw website positief beïnvloeden. 

Dat is waar het bij SEO tenslotte om draait: inzetten op ranking-factoren die de positie van je website beïnvloeden. 

Op het eerste zicht lijkt SEO vrij eenvoudig. Toch mag je dit niet onderschatten. Zoekmachine-optimalisatie is namelijk een tweestrijd. Je moet zowel rekening houden met je bezoekers als met Google.

Je kunt dan wel een flitsend en visueel aantrekkelijk design ontwerpen, maar als Google jouw mening daarin niet deelt, ben je de pineut.

Hoe je website bij Google aanmelden?

Vooraleer Google je site kan beoordelen op SEO-vriendelijkheid, moet Google je site natuurlijk eerst wel kunnen vinden. Een heleboel bedrijven stellen zich dan ook de vraag of ze hun website ergens moeten aanmelden. 

Gelukkig is dat niet het geval. Het registreren van jouw website op het web gebeurt doorgaans automatisch, en is volledig gratis.

Google is namelijk een geautomatiseerde zoekmachine die gebruik maakt van zogenaamde web crawlers. Dit zijn bots die het wereldwijde web op een methodische manier doorbladeren. Dat doorbladeren noemen we de indexatie.

Webcrawlers analyseren de verschillende webpagina’s van je site, en controleren waarover ze gaan. Ze doen dit razendsnel. De meeste websites die je in de zoekresultaten ziet, zijn dus niet handmatig toegevoegd, maar werden automatisch gevonden door de Google bots tijdens het crawlen.

Controleren of je site is geïndexeerd

Zoals we je eerder al vertelden, wordt je website dus automatisch geïndexeerd en hoef je hier in principe niets voor te doen. 

Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen, en wil je weten of je website wel degelijk gevonden werd door Google? Dankzij een simpele zoekopdracht kun je makkelijk ontdekken of je website is opgenomen in de Google index.

site:www.jedomeinnaam.be

Zoekopdracht je eigen site

site:kreatix.be

zoekopdracht je eigen site

Hoewel de webcrawlers van Google miljarden websites onderzoeken, blijft de kans bestaan dat je website niet gevonden wordt. Lastig, maar niet onoverkomelijk. 

De voornaamste reden waarom de webcrawlers van Google je site niet hebben geïndexeerd, is omdat Google een error ontving tijdens het crawlen. Een slechte site die niet goed is opgebouwd, kan aan de oorzaak van deze error liggen. 

Uiteraard kan het ook zijn dat Google nog geen tijd heeft gehad om je website te crawlen. In dat geval rest er je niets anders te doen dan wachten. 

Het indexatieproces van Google versnellen

Heb je geen tijd om te wachten? Dan kun je het indexatieproces proberen te versnellen. Dit doe je door gebruik te maken van de Google Search Console: een gratis webservice van Google, waarmee webmasters de indexeringsstatus van hun site kunnen controleren.

Google Search Console

Via de Google Search Console kan je onder andere je sitemap uploaden, bekijken of er crawl-fouten zijn, en je kan manueel vragen aan Google om specifieke pagina’s te indexeren.

Wat zijn de voordelen van SEO?

#1 SEO is gunstig voor je spaarvarken

Wanneer je investeert in SEO, is er geen sprake van advertentiekosten. Je betaalt niet per klik of vertoning. Je kosten zijn niet afhankelijk van het aantal bezoekers dat je aantrekt. De enige investering die zoekmachineoptimalisatie vraagt, is die van tijd en moeite. 

#2 SEO zorgt voor duurzame resultaten op lange termijn

Investeer je in een geoptimaliseerde website, en effectieve content? Dan heb je daar lange tijd profijt van. SEO is dan ook een duurzame investering, die je bestaansrecht in de toekomst verzekert. 

Blogartikels die enkele jaren geleden zijn geschreven, kunnen hun positie bovenaan de zoekresultaten nog steeds vasthouden. Dit geldt uiteraard enkel voor steengoede artikels, die regelmatig worden geüpdatet. 

Organische zoektermen

Je wordt bovendien niet beperkt door budget. Ook wanneer je de geldkraan toedraait, ben je nog steeds vindbaar in zoekmachines. De moeite die je steekt in zoekmachineoptimalisatie, gaat in geen geval verloren. 

#3 Organische zoekresultaten zijn geloofwaardig

Bedrijven die veel geld uitgeven aan (online) reclame boeten een stuk in aan geloofwaardigheid. Sommige consumenten staan nogal argwanend tegenover online advertenties, en denken al snel dat ze het slachtoffer zullen worden van clickbait. 

Organische zoekresultaten

Een nummer één organische plek daarentegen, krijgt doorgaans het blinde vertrouwen van internetsurfers. Niemand stelt zich vragen bij de geloofwaardigheid van je bedrijf, wanneer je op de eerste positie in Google staat. 

SEO vs. SEA: wat is het verschil? 

SEO en SEA zijn tegenpolen, en vullen elkaar naadloos aan, net zoals Yin & Yang dat deden. Zowel organisch als betalend aanwezig zijn op het web versterkt elkaar. Het één hoeft het ander dus niet noodzakelijk uit te sluiten. Een goede mix van beiden is de sleutel tot succes. 

#1 Organisch vs. betalend

SEO richt zich op een hoge positie in het organische deel van de zoekresultaten, terwijl SEA zich richt op een zo rendabel mogelijke positie in de gesponsorde resultaten.

Het optimaliseren van je website met als doel organisch zoekverkeer te genereren is gratis. Reclame maken door advertentieruimte te kopen binnen zoekmachines is betalend.

#2 Lange termijn vs. korte termijn

In tegenstelling tot organische zoekresultaten, hoeven betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd te worden door de zoekmachine van Google.

Organisch verkeer grafiek

Uit ervaring weten we dat het soms maanden kan duren voordat je enig resultaat ziet in je organische zoekresultaten. Je kan je dus inbeelden dat het lastig is om snel – organisch – te schakelen.

#3 Betrouwbaarheid vs. zichtbaarheid

Zichtbaarheid kun je kopen, maar geloofwaardigheid niet. Een website dat zijn plek bovenaan in Google organisch heeft veroverd, wordt sneller als betrouwbaar beschouwd

Rond deze overtuiging is inbound marketing gebaseerd. Deze marketingfilosofie vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant. Het genereren van leads gebeurt organisch

Betaalde advertenties zorgen voor een betere zichtbaarheid, maar wekken bij sommige internetsurfers argwaan op. Organische resultaten daarentegen, krijgen het blinde vertrouwen van consumenten. 

Waarom is SEO belangrijk voor je bedrijf?

Ook online geldt Darwin’s bekende regel survival of the fittest. Des te lager je ranking in Google, des te kleiner de kans dat je website opgemerkt zal worden. Het verschil in klikpercentage tussen de eerste en tweede pagina van de zoekresultaten, bekrachtigt dit uitgangspunt. 

De eerste pagina van de zoekresultaten krijgt namelijk meer dan 95% van de klikken. Voor de wiskundige genieën onder ons betekent dit, jawel: slechts een kans van minder dan 5% dat je website online gevonden wordt, indien je op pagina twee van de zoekresultaten staat. Kun je je inbeelden wat een derde, vierde of vijfde pagina betekent voor je website?

Precies. Je kunt er als bedrijf maar best voor zorgen dat je website goed organisch scoort. Indien dit niet het geval is, zullen mensen je website niet vinden. Zo mis je gigantische opportuniteiten om verkeer naar je website te begeleiden.

Wil je vermijden dat je website een stille dood sterft? Dan is investeren in SEO een must. Het genereren van een continue, organische instroom van verkeer naar je website, biedt alleen maar voordelen. 

De bouwstenen van SEO 

Het beruchte SEO-algoritme is het best bewaarde geheim van Google. Marketeers kunnen dan wel een gokje wagen, maar 100% zeker zijn ze nooit. Wat we wel zeker weten, is dat de kunst van zoekmachineoptimalisatie rust op enkele belangrijke pijlers.

Zoekwoorden 

Hoewel het ranking-algoritme van Google constant verandert, blijft het belang van zoekwoorden een constante. De kracht van een doelgerichte SEO-strategie zit dan ook in het scoren op verschillende zoekwoorden.

Organische zoektermen

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is het niet zomaar eender welke zoekwoorden je mee opneemt in je strategie. Inzetten op populaire zoekwoorden met een aanzienlijk zoekvolume is bijvoorbeeld lastig, aangezien grote ketens hiermee reeds de markt domineren.

Om die reden ligt een uitgebreid zoekwoordonderzoek aan de basis van een succesvol SEO-beleid. Hoe zo’n onderzoek precies in zijn werk gaat, diepen we verder in deze handleiding uit. 

On-page SEO 

Naast het inzetten op relevante zoekwoorden, dragen er ook verschillende andere factoren op je website bij tot een hogere positie in Google. 

Over het algemeen maakt zoekmachineoptimalisatie een belangrijk onderscheid tussen enerzijds on-page factoren, en anderzijds off-page factoren. 

On-page SEO omvat alle factoren op je website zélf die bijdragen aan de zoekmachine optimalisatie van je website, en betreft alles wat de gebruiker ziet en ervaart. Je hebt deze factoren als site-eigenaar volledig zelf in de hand. Gewoonlijk gaat het om zaken als:

  • Meta-titel
  • Headings
  • Meta-beschrijving
  • URL
  • Broodtekst
  • Afbeeldingen
  • Laadtijd
  • Sitemap

Klinkt dit als Chinees? We overlopen ze hieronder even, en bekijken waarom ze belangrijk zijn. Je bent uiteraard niet verplicht om al deze factoren afzonderlijk te optimaliseren, maar samen dragen ze beslist bij tot een hogere ranking.

Meta-titel

De meta-titel of paginatitel is wat internetsurfers meteen te zien krijgen in de zoekresultaten. Het geeft een eerste indruk van jouw bedrijf, hou hier rekening mee! 

Waarom is een meta-titel nu zo belangrijk? De zoekmachine van Google indexeert de verschillende webpagina’s die overeenkomen met de zoektermen die een gebruiker intikt.

Meta-titel

Deze indexatie gebeurt, zoals je eerder al las, aan de hand van spiders die de verschillende webpagina’s analyseren en lezen. Het gebruik van een meta-titel vergemakkelijkt dit zoekproces.

Door deze titel in te lezen kan de zoekmachine van Google namelijk sneller uitvissen waarover de pagina gaat. 

Headings

Heading tags worden gebruikt om structuur aan te brengen aan je webpagina. Vergelijk het met een papieren boek: dat bestaat uit hoofdstukken, titels en paragrafen. Stel je maar eens een boek voor zonder titels of tussentitels. Dat zou een rommeltje zijn, niet?

Heading tags

Je headings zorgen dus voor de structuur van je tekst, voor zowel je bezoekers als voor Google. De rangorde gaat van H1 (grootste) naar H6 (kleinste). Een H1-tag kan trouwens slechts één keer voorkomen per pagina. 

Meta-beschrijving

De meta-titel vertelt ons in één slagzin waarover de webpagina gaat. De meta-beschrijving aan de andere kant, gunt ons iets meer woorden om duidelijk te maken waar de webpagina over gaat.

De meta-beschrijving komt direct onder de paginatitel in de zoekresultaten te staan. Hier zorg je voor een beknopte, maar intrigerende beschrijving van je pagina. 

Meta-beschrijving

Door de meta-beschrijving van een pagina op deze manier te optimaliseren, verhoog je het doorklikpercentage; een belangrijke ranking factor voor Google. 

URL

Je leest het goed! Ook je URL valt onder de optimalisatie-opties. Opnieuw probeer je hier je zoekwoorden (of een variatie ervan) toe te voegen. Net als de titel, is het een soort omschrijving van je pagina. 

Vermijd bovendien underscores in je URL. Underscores maken je URL moeilijk leesbaar voor Google. Opteer in de plaats daarvan voor koppeltekens. 

Broodtekst

Dit omvat het grootste deel van je content. De broodtekst is alle ononderbroken tekst (alinea’s) en is dus de tekst waarnaar je websitebezoeker op zoek is. Schrijf deze teksten op een natuurlijke manier: gebruik variaties van je zoekwoorden. 

Prop zeker niet herhaaldelijk hetzelfde zoekwoord in je tekst. Google straft je hier bovendien voor af. Natuurlijke teksten lezen vlot, en zijn geschreven in een aangename, bevattelijke schrijfstijl. Het doel is om meer interesse bij je bezoeker op te wekken.

Afbeeldingen

Afbeeldingen en alt-tags gaan hand in hand. Een alt-tag (alternative text) zorgt ervoor dat Google jouw afbeelding begrijpt, aangezien de zoekmachine enkel tekst kan lezen. Je benoemt de afbeelding dus best op een relevante manier voor je pagina. 

Laadtijd

Tot slot is het belangrijk om te sleutelen aan de laadtijd van je site. Zoekmachines hechten steeds meer en meer waarde aan pagina’s die snel inladen.

Een gouden regel omtrent de laadtijd van je website: de laadtijd mag niet langer dan 3 seconden zijn. Indien je er niet in slaagt om deze laadtijd te halen, zal dit uiteindelijk resulteren in een nadelige invloed op de positie van je website. 

Sitemaps

Aan de hand van een sitemap geef je een samenvatting aan Google van alle pagina’s die op jouw website staan. Websites die makkelijker en sneller leesbaar zijn voor de webcrawler van Google, worden beloond met een hogere positie in het zoeknetwerk.

Off-page SEO

Ook de populariteit, relevantie en de betrouwbaarheid van je website zijn belangrijke factoren waarmee Google rekening houdt. 

Zulke optimalisaties heb je, in tegenstelling tot on-page optimalisaties, minder in handen. Dit maakt off-page optimalisaties lastiger om aan te pakken. 

Wat je wel kan proberen, is inzetten op linkbuilding. Ook door in te zetten op sociale media, kan je jouw steentje bijdragen. 

Linkbuilding

Bij linkbuilding draait het erom links te genereren vanaf externe webpagina’s naar je website. We noemen deze links ook wel eens backlinks. Bekijk het als een soort referentie. Des te meer backlinks er refereren naar je website, des te meer je daarvoor beloond zal worden door Google.

Deze backlinks verdien je uiteraard niet zomaar. Je kan natuurlijk rondbellen en vragen aan websitebeheerders of ze naar jouw website willen verwijzen, maar wees voorzichtig: niet elke link telt als een geschikte referentie. 

Verwijzende domeinen

Heeft de pagina die naar jou linkt reeds gezag gevestigd op het internet? Dan zal de link zeker bijdragen aan jouw ranking. Is deze pagina ook nog eens relevant voor de producten of diensten die je aanbiedt? Nog beter. 

Wanneer een pagina naar jou verwijst die zelf niet aan de orde is voor jouw topic, of erger nog, gemarkeerd staat bij Google als spam, dan kan dit slecht voor je uitdraaien. Kies je links dus zorgvuldig uit, en kies voor kwaliteit. Niet voor kwantiteit. 

Sociale media

Inzetten op sociale media is één van de meest voor de hand liggende methodes om verwijzingen naar jouw website te genereren. Social media krijgt stilaan meer en meer impact op de zoekresultaten in Google. 

Een logische ontwikkeling, want wanneer iemand je website via social media aanbeveelt aan zijn connecties is dat een extra populariteitsindicator voor Google om te meten.

Facebook Kreatix

Reviews, check-ins, reacties en social media shares zijn belangrijk voor de ranking van je website. Het draagt bovendien bij aan de social proof van je bedrijf. 

SEO in de praktijk: hoe zet je de eerste stappen? 

Je kent nu de belangrijkste fundamenten van SEO. Tijd om deze theorie om te zetten in de praktijk. Hoe zet je concreet de eerste stappen om je website te optimaliseren voor Google? 

Investeren in content marketing 

Zoals we al eerder zeiden, zit de kracht van een doelgerichte SEO-strategie in het scoren op verschillende zoekwoorden. Content marketing staat hier onlosmakelijk aan verbonden. Hoe dat in elkaar zit, leg ik je met plezier uit.

Het concrete doel van SEO is om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan, wanneer men trefwoorden invoert via Google die aan je product of dienst zijn gerelateerd. Juist? 

Wel, alvorens je dit doel kan behalen, is het noodzakelijk om relevante content te produceren omtrent deze zoektermen. Blogartikels zijn hier een perfect voorbeeld van. Regelmatig nieuwe content publiceren op je website zet Google in de eerste plaats aan om regelmatig opnieuw langs te komen. 

Bovendien triggert een blogartikel in het beste geval verschillende zoektermen die gerelateerd zijn aan jouw business, en lok je op die manier – via deze artikels – meer verkeer naar je site. 

Neem nu het blogartikel dat we schreven over een Wix website als voorbeeld. Een deel van onze doelgroep laat zijn site laten bouwen op dat platform. Jammer genoeg is de software van Wix niet erg sterk, en willen wij professionals hiervoor waarschuwen.

Zoektermen

De afgelopen maanden steeg het artikel organisch op allerlei zoektermen die verwant zijn aan de zoekterm Wix. Wanneer potentiële leads informatie willen inwinnen over het laten bouwen van hun website in Wix, botsen ze op ons blogartikel. Dit zijn websitebezoekers die we anders niet hadden kunnen verwelkomen.

De aanwezigheid van blogs heeft dus een sterke invloed op de vindbaarheid van je website. Benieuwd hoe je concreet aan de slag gaat met SEO-bloggen? Lees dan zeker verder.

Stap 1: doe een zoekwoord-onderzoek

Waar jij je in de eerste plaats op moet focussen, is het uitkiezen van zoekwoorden. Door in te zetten op de juiste zoekwoorden, is het waarschijnlijker dat je site hoog scoort in de zoekresultaten. 

Maar hoe kies je de juiste zoekwoorden? Simpel; aan de hand van een  zoekwoordonderzoek. Alleen op die manier kun je de meest waardevolle zoekwoorden achterhalen.

Het lijkt misschien tijdrovend, maar de beste manier om ideeën op te doen is brainstormen. Schrijf alles (maar dan ook echt alles) neer wat in je opkomt waarvan je denkt dat het relevant is voor jouw bedrijf.

Heb je een grove selectie gemaakt? Dan kan je beroep doen op een aantal waardevolle keyword tools. Deze tools geven je inzicht in enkele interessante statistieken, en geven je een beeld van onder andere zoekvolumes, en concurrentiesterkte.  

Zoekwoordonderzoek

Sommige tools adviseren ook suggesties. De zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken, zijn misschien niet altijd dezelfde als diegene die jij in het hoofd had. Zoekwoordsuggesties zijn daarom van onmisbare waarde. 

Tot slot is het ook belangrijk om eens te kijken naar wat de concurrentie doet. Googel eens naar zoekwoorden waarvoor jij zou willen ranken. De namen die bovenaan de lijst prijken, domineren de markt. Zijn dit grote spelers zoals Zalando of Amazon, dan kan je beter voor andere zoekwoorden kiezen. 

Zijn de namen jou minder bekend? Dan heb je een goed zoekwoord gevonden! Deze methode is handig om met weinig tools veel te weten te komen. 

Stap 2: stel een buyer persona op 

Alvorens je relevante content kan publiceren die scoort in Google, is het noodzakelijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te kunnen omschrijven. Het opstellen van een buyer persona kan hierbij helpen. Het is een gedetailleerd profiel van je belangrijkste klant.

Het is belangrijk om in de huid te kunnen kruipen van potentiële klanten, om zo op zoek te gaan naar onderwerpen die leven bij jouw doelgroep. Een blogartikel schrijven dat inzet op zoekwoorden die relevant zijn aan je business is belangrijk, maar het onderwerp waarover je schrijft moet je doelgroep natuurlijk ook aanbelangen. 

Een veelgemaakte fout tijdens het opstellen van een buyer persona, is dat een heleboel mensen zich blind staren op het definiëren van demografische gegevens. Nochtans is dit niet de belangrijkste kwestie. 

Welke moeilijkheden ervaart jouw buyer persona? Kan je pijnpunten detecteren? Met welke vragen zitten ze? Dat zijn vragen die er toe doen. 

Denk je de antwoorden op deze vragen niet te weten, dan ben je mis. Vaak weet je meer dan je denkt. Graaf diep in je databases, maar praat vooral ook met de verschillende departementen binnen je bedrijf. 

De drie belangrijkste departementen zijn in dit geval sales, marketing & customer support. Combineer deze drie krachten om meer te weten te komen van je huidige klanten, en dit zodoende te vertalen naar je nieuwe doelgroep.

Stap 3: ga aan de slag met schrijven 

Het is tijd om je pen boven te halen. Op basis van zoekwoordvolumes, concurrentieanalyses, en een gefundeerd persona onderzoek kan je aan de slag gaan met schrijven. 

Focus je hierbij vooral op het schrijven van long-form content. Uitgebreide artikels tonen in eerste instantie aan dat je als merk je tijd hebt genomen om te schrijven over een onderwerp dat je doelpubliek aanbelangt. Bovendien bevordert long-form content simpelweg je ranking in Google. 

Long-form content

Het klopt dat je enkele jaren geleden de zoekmachines van Google tevreden kon stellen door een blogartikel te schrijven tussen de 500 en 750 woorden. Het was een koud kunstje om met je blogartikel te verschijnen op de eerste pagina, en dat ging aan niemands neus voorbij. 

Het gevolg hiervan? Zoekmachines raakten na verloop van tijd gevuld met korte, en dikwijls onvolledige blogberichten. Daarop besloot Google de contentkwaliteit mee op te nemen als rankingsfactor. Deze kwaliteit wordt onder meer bepaald door de dwell time

Des te langer de dwell time van een artikel, des te hoger de kwaliteitsbeoordeling ervan. Het spreekt voor zich dat long-form content bezoekers langer op je pagina houdt, aangezien het langer duurt om dergelijke artikels door te lezen. 

Het logisch gevolg hiervan is dat de dwell time bij long-form content gemiddeld hoger ligt dan bij short-form content, waardoor long-form content dikwijls beloond wordt met een hogere positie in Google. Wil je dus goed scoren in zoekmachines? Dan geldt de regel kwaliteit over kwantiteit.

Je site optimaliseren voor Google 

Stap 1: voorzie alle pagina’s op je site van meta-tags

Meta-tags vormen de basis van zoekmachineoptimalisatie. Onder meta-tags verstaan we de meta-titel en meta-beschrijving van elke pagina. 

meta titel

De eerste regel die je in acht moet houden, is om de zoekwoorden die je eerder hebt vastgelegd, mee te verwerken in de titel. De beste lengte voor de titel is tussen de 35 en 65 karakters. Maak de titel tags beknopt en gebruik de meest belangrijke keywords.

meta titel met zoekwoorden

Van je meta-beschrijving maak je een beknopte, maar intrigerende omschrijving van jouw pagina, waardoor surfers daadwerkelijk doorklikken. De beste lengte voor de beschrijving is tussen de 70 en 320 karakters.

meta beschrijving met zoekwoorden

Stap 1: voeg alt-tags toe aan jouw afbeeldingen

In combinatie met het gebruik van een meta-titel en meta-beschrijving, vervolledigt het gebruik van een alt-tag de basis van on-page optimalisatie. 

Alt teksten

In de meeste content management systemen kan je makkelijk een alt-tag toevoegen aan je afbeeldingen. Wij gebruiken doorgaans WordPress, en daar kan je de alt-tag probleemloos invullen in de media-bibliotheek. 

Stap 2: upload je sitemap naar de Google Search Console

Doorgaans pikt Google je sitemap automatisch op, indien je die hebt. Dit kan echter wel een tijdje duren. Om de wachttijd hiervan in te korten, kan je jouw sitemap indienen bij Google zelf. Dit kan via de Google Search Console. 

Sitemap

Stap 3: kort permalinks in

Zoals je wellicht eerder in deze handleiding hebt gelezen, is het aangewezen om je belangrijkste zoekwoord mee te verwerken in de URL van je pagina. Ook underscores zijn uit den boze. Tot slot is het ook nuttig om je permalinks (of URL) in te korten

Wanneer je een permalink niet inkort, dan krijg je doorgaans een lange en complexe URL te zien. Denk bij een blogartikel bijvoorbeeld aan: 

www.jouwwebsite.be/blog/categorie/nieuwbouw/energiezuinig-bouwen-volgens-de regels-van-de-kunst. 

Echter is dit verwarrend en veel te lang. We hebben positieve resultaten gemerkt door onze permalinks in te korten, en raden je dan ook aan om dit te proberen: 

www.jouwwebsite.be/blog/categorie/nieuwbouw/energiezuinig-bouwen. 

Stap 5: maak gebruik van caching 

We kunnen het cachegeheugen beschouwen als het werkend brein van jouw internetbrowser. Net zoals het menselijk geheugen, is het cachegeheugen een opslagplaats van gegevens.

Door gebruik te maken van caching, kan de website een stuk sneller geladen worden. Het zorgt ervoor dat bepaalde bestandstypen zoals HTML, CSS en afbeeldingen bij het eerste bezoek aan een site worden opgeslagen in de browser van je gebruikers. 

De volgende keer dat je de website bezoekt, zal de laadtijd hiervan veel sneller zijn dan de eerste keer. Het cachegeheugen van je browser heeft de gegevens van deze site immers al opgeslagen, en hoeft deze dus niet opnieuw te verzamelen. 

Dat is aangenaam voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Google is dol op sites die snel inladen, en zal deze dan ook belonen met een hogere positie tussen de zoekresultaten.  

Stap 6: comprimeer je afbeeldingen

Wil je de laadsnelheid van je site optimaliseren? Dan is naast caching, ook het comprimeren van je afbeeldingen een must. Wanneer je een bestand comprimeert, verklein je de bestandsgrootte zonder dat je aan kwaliteit hoeft in te boeten. Het is een belangrijke stap die je niet mag overslaan. 

Content grootte per content type

Niet-gecomprimeerde afbeeldingen zijn namelijk doorgaans de allergrootste oorzaak van langzame websites. Logisch, want gemiddeld zijn afbeeldingen meer dan twee derde van de totale omvang die ingeladen moet worden.

Stap 7: verzamel kwalitatieve backlinks

Er bestaan een hele hoop methoden om backlinks te genereren. Zo kun je je bijvoorbeeld aanmelden bij online webgidsen, actief participeren op weblogs of kun je productbeoordelingen laten schrijven door bloggers.

Backlinks

De valkuilen van SEO 

In elk spel zijn er valsspelers. Backlinks worden gekocht en sociale media gemanipuleerd. Doe je aan fairplay? Dan volg je het white hat principe. Probeer je de zoekmachine van Google te omzeilen door vals te spelen? Dan doe je aan black hat SEO. Vergis je echter niet: Google neemt de nodige maatregelen maatregelen om black hat SEO te bestraffen. Lees hier wat je beter niet doet.

Keyword stuffing: overmatig gebruik van zoekwoorden

Google verwacht dat je op een natuurlijke manier je zoekwoorden integreert. Wanneer Google op een pagina 50 maal hetzelfde zoekwoord gebruikt, zal dit als verdacht aangeduid worden. In het ergste geval ziet Google jouw website als spam en zal hij bijgevolg zeker niet op de eerste pagina voorgesteld worden.

Cloaking: verbergen van tekst

Cloaking is een techniek, waarbij de inhoud van de website die gepresenteerd wordt aan de zoekmachine van Google verschilt van de inhoud die bezoekers te zien krijgen. Door middel van cloaking kan men de zoekmachine dus eigenlijk foppen, aangezien hetgeen Google leest, niet overeenkomt met de realiteit.

Een veelgebruikte truc is om in dezelfde kleur als je achtergrond je volledige pagina vol te spammen met zoekwoorden. De tekst is op die manier onzichtbaar voor je bezoeker, maar wel leesbaar voor zoekmachines. Google is echter niet van gisteren. Ook niet van eergisteren. Wie zijn billen brandt, zal dus op de blaren moeten zitten.

Gedupliceerde content: herhaling van tekst

Wanneer je de inhoud van andere websites overneemt of je meerdere pagina’s op je website inricht met exact dezelfde content zal Google je bestraffen met een lagere positie. Misleidende praktijken zoals deze kunnen namelijk leiden tot een slechte gebruikerservaring wanneer een gebruiker grotendeels dezelfde content ziet in een reeks zoekresultaten.

Link uitwisselingsprogramma’s: kopen van backlinks

Net zoals andere producten worden ook backlinks te koop gesteld op de zwarte markt. Zo bestaan er netwerken van websites die onderling naar elkaar doorlinken om zo de zoekresultaten in Google te manipuleren. 

Links die zijn bedoeld om de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, worden opgespoord en afgekeurd door Google.

Bovendien lag vroeger de focus vooral op de kwantiteit van backlinks, minder op de kwantiteit. Vandaag de dag is dat niet meer het geval. Het kopen van backlinks is dus in geen geval meer van deze tijd. 

Gratis SEO-tools om hoger te scoren in Google 

Heb je geïnvesteerd in een website? Mooi zo. Dat is alvast een eerste stap om online gevonden te worden. Wat je nu enkel nog rest, zijn websitebezoekers. Helaas komen deze niet uit de lucht gevallen. 

Om je website vindbaar te maken in zoekmachines, moet je investeren in SEO. Een positie op de eerste pagina van Google (of Bing) word je namelijk niet zomaar in de schoot geworpen. 

In ruil voor een prominent plaatsje op de resultatenpagina van Google, zal je de inhoud of content van je website moeten optimaliseren voor zoekmachines. Doe je dit niet, dan zal je site een (organische) stille dood sterven. 

Je weet wat ze zeggen: de beste plek om een lijk te verbergen, is op pagina twee van de zoekresultaten in Google. 

Pagina twee van de zoekresultaten

We begrijpen dat SEO geen koud kunstje is, integendeel. Een helpende hand kan dan ook nooit kwaad. We staken in ons team de koppen bij elkaar, en verzamelden – wat ons betreft – de beste, gratis SEO tools in één blogartikel. 

Disclaimer: SEO tools zijn handig. Ook bij Kreatix maken we dikwijls gebruik van onderstaande tools. Hou er echter rekening mee dat tools slechts een hulpmiddel zijn. Geen enkele tool kan voor jou die SEO-noot kraken. Ook niet tegen betaling. Uiteindelijk ligt de oplossing dus nog steeds bij jezelf. 

Zullen we? 

Zoekwoordonderzoek 

Het creëren van goede content is een kostenefficiënte manier om nieuwe leads binnen te halen & is een belangrijke factor voor de vindbaarheid in Google. 

Een zoekwoordonderzoek staat dan ook aan de basis van elk goed blogartikel of contentstuk. Je wil namelijk gevonden worden op zoektermen die relevant zijn voor jouw business. Sla je de bal hier mis, dan lok je waardeloze verkeersstromen naar je site. 

#1 Answer The Public

Het systeem achter de site van Answer The Public verzamelt alle zoekopdrachten van Google in bulk, en verdeelt ze in verschillende lijsten. 

Dit is erg handig, wanneer je wilt weten welke vragen surfers aan Google stellen over een bepaald onderwerp. 

Beantwoord je doelgroep

Wanneer we bijvoorbeeld data opvragen over het zoekwoord SEO zien we dat men voornamelijk op het internet zoekt naar de betekenis van deze zoekterm en hoe je SEO in de praktijk toepast. 

#2 Ahrefs Keyword Generator 

Met de gratis Keyword Generator Tool van Ahrefs kan je tot tien zoekopdrachten gratis aftoetsen aan de hand van hun data. 

De database van Ahrefs toont je op basis van clickstream-gegevens schattingen van maandelijkse zoekvolumes en andere geavanceerde SEO-metrieken, zoals de KD of Keyword Difficulty van een zoekwoord.

keyword generator tool van ahrefs

Op basis van de zoekopdracht die je ingeeft, schotelt de Keyword Generator van Ahrefs je gerelateerde zoekwoordsuggesties voor of gaat de tool op zoek naar veelgestelde vragen daarrond. 

#3 Google Trends 

Google Trends is een dienst van Google die aan de hand van grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google.

Google trends

Om meer naar de toekomst van zoekvolumes rondom bepaalde zoekwoorden te kijken, is Google Trends een goede optie.

In het geval dat Mariah Carey ooit aan geheugenverlies zou lijden, kan ze gelukkig nog steeds rekenen op de data van Google Trends om te voorspellen wanneer ze opnieuw geld aan royalty’s kan innen. 

#4 Ubersuggest 

Ubersuggest beschikt over een heleboel functies die meestal alleen worden prijsgegeven in premium SEO tools, maar toch is het 100% gratis. 

Typ een trefwoord in waarvoor je wilt ranken in Google, en Ubersuggest geeft je in ruil gedetailleerde informatie over onder andere de moeilijkheidsgraad van dat trefwoord, en het maandelijkse zoekvolume. 

Ubersuggest

Bovendien krijg je een lijst met voorgestelde trefwoorden die gebaseerd zijn op het trefwoord dat je hebt ingetypt, en krijg je inzicht in een heleboel andere interessante statistieken.

#5 Moz Keyword Explorer 

Deze handige keyword tool geeft je inzicht in een aantal interessante statistieken.

Het enige wat je hoeft te doen is een zoekwoord intypen en klaar is kees. Je krijgt een volledige analyse voorgeschoteld, gratis en voor niets.

De tool geeft je onder andere een beeld van zoekvolumes, adviseert zoekwoordsuggesties, neemt concurrenten onder de loep en nog zoveel meer.

Moz Keyword Explorer

Met een gratis account geniet je van 10 gratis zoekwoordanalyses per maand.

Content marketing

Zoals eerder in het blogartikel vermeld, vormt content marketing een belangrijk onderdeel van SEO. Je kunt echter niet zomaar wat schrijven. De content die je publiceert, moet wel degelijk een toegevoegde waarde hebben. 

Sterker nog: de content die je publiceert, moet relevant zijn voor jouw doelpubliek. Welke moeilijkheden ervaart jouw doelgroep? Kan je pijnpunten detecteren? Met welke vragen zitten ze?

Om een antwoord op deze vragen te krijgen, moet je proberen om in het hoofd te kruipen van je klanten. Om dat te kunnen doen, moet je je soms voordoen als een wolf in schaapskleren.

Begrijp je wat ik bedoel? Meng je onder je doelpubliek, en treed aan tot communities die relevant zijn voor je sector. Je zal zien dat mensen maar al te graag hun vragen en interesses blootleggen.

#6 Quora 

Het forum van Quora is een goudmijn wat betreft vragen. Het is een platform om vragen te stellen en verbinding te maken met mensen die unieke inzichten en kwaliteitsvolle antwoorden geven. 

Quora

Met andere woorden: Quora is je go-to tool wanneer je te weten wilt komen met welke vragen je doelpubliek zit. 

#7 Reddit 

Reddit is een community van gemeenschappen, gebaseerd op de interesses van mensen. Voor marketeers is Reddit een gigantisch, boeiend forum. Over bijna elk onderwerp dat je je kunt voorstellen, wordt er op Reddit gediscussieerd.  

Zie je de link al? Reddit is een handig hulpmiddel om te zien waar je doelpubliek over praat, en kan je brainstorm naar relevante onderwerpen dan ook makkelijk een boost geven. 

Reddit

Typ het onderwerp in waarover je wilt bloggen, en de ideeën bieden zich vrijwel vanzelf aan. 

SEO optimalisaties (on-page)

On-page SEO omvat alle factoren op je website zélf die bijdragen aan de zoekmachine optimalisatie van je website. 

Concreet betreft on-page SEO alles wat de gebruiker ziet en ervaart. Denk hierbij aan de laadsnelheid, responsiviteit, en structuur van je site. 

#8 Woorank SEO & Website Tool 

De online SEO tool van Woorank geeft je bruikbare inzichten en helpt je bij het optimaliseren van je website. Hoe het werkt? Simpel. Plak de URL van je site in de zoekbalk, en laat het systeem van Woorank zijn werk doen. In no-time ontvang je een gebundelde lijst van enkele handige SEO-optimalisaties. 

Woorank SEO tool

Naast een online tool, beschikt Woorank ook over een Chrome-extensie die je kan activeren terwijl je op een bepaalde site surft. 

De extensie neemt de website waar je actief op surft onder de loep en deelt dezelfde informatie mee dan de online tool, maar dan in een notendop. 

Woorank

#9 Google’s Mobile Friendly Test

Is je webpagina geschikt voor mobiele apparaten? Met de mobielvriendelijke test van Google itself kom je het snel te weten. 

Google's Mobile Friendly Test

Test hoe gemakkelijk een bezoeker je pagina kan gebruiken op een mobiel apparaat, door de pagina-URL van je website op te geven. 

#10 Sitechecker

Het concept van Sitechecker lijkt sterk op dat van Woorank. De tool maakt een SEO-audit van je site, en vertelt je waar er ruimte voor verbetering is. 

Het is een goed idee om de resultaten van de Sitechecker tool af te toetsen tegenover de resultaten van de Woorank SEO tool. Beide tools durven er soms wel eens naast te zitten – het zijn en blijven tools – waardoor je de foutenmarge hierop voor een groot deel kan minimaliseren. 

Sitechecker

#11 PageSpeed Insights

Hoe zit het met de laadtijd van je website? Die kun je makkelijk meten aan de hand van de PageSpeed Insights tool

#12 SEO Analyzer 

De SEO Analyzer van Neil Patel – een gekende online marketing guru – biedt je een gratis, gepersonaliseerd SEO rapport aan. 

De analyse resulteert in een lijst van fouten die je site hinderen bij het bereiken van zijn toppositie in Google. 

SEO Analyzer

Vertrouw echter niet blind op deze SEO analyse – en ook niet op de analyses van Woorank of Sitechecker. 

Zo vindt de SEO Analyzer van Neil Patel bijvoorbeeld geen sitemap op onze site. Die is in realiteit – uiteraard – wel gewoon aanwezig

#13 Pingdom

Een andere tool die we dikwijls gebruiken om de laadsnelheid van websites te achterhalen, is de Pingdom tool. Deze tool legt bovendien ook je bottlenecks bloot. 

Je zal merken dat de resultaten van de Pingdom tool verschillen van de resultaten van de PageSpeed Insights tool. Dit komt omdat beide tools op een andere manier de snelheid van je site meten. 

Pingdom

De PageSpeed Insights tool is over het algemeen strenger, terwijl de criteria van de Pingdom tool wat soepeler zijn. Het is dan ook een goed idee om altijd een ‘second opinion’ op zak te hebben. 

#14 Google Search Console

Krijg SEO-hulp rechtstreeks van de bron!

In tegenstelling tot elke andere SEO tool op de markt – waarvan we de resultaten steeds met een korrel zout moeten nemen – zijn de gegevens van de Google Search Console vrij accuraat. 

Google Search Console

Aan de hand van de Google Search Console tool, raadpleeg je verschillende rapporten om de prestaties van je site te meten. 

Je krijgt onder andere inzicht in het zoekverkeer, de snelheid en de responsiviteit van je website. Je kan elk rapport afzonderlijk openen, en nagaan waar er zich bottlenecks voordoen. 

Linkbuilding (off-page)

In tegenstelling tot on page SEO, heeft off page SEO betrekking op alle zaken die buiten de website ondernomen worden.

Off page SEO optimaliseert de populariteit, relevantie en de betrouwbaarheid van je website, en vindt plaats achter de schermen.

Linkbuilding is één van de belangrijkste bouwstenen van off-page SEO, en daarmee ook één van de belangrijkste ranking factoren in Google. 

Bij linkbuilding draait het erom links te genereren vanaf externe webpagina’s naar je website. Deze links worden backlinks genoemd.

Vergis je echter niet. Onderstaande tools helpen je niet om backlinks te genereren. Vind je een tool die dit wel doet? Dan is er iets niet pluis. 

Deze zogenaamde linkuitwisselingsprogramma’s zijn een veelgebruikte techniek van black hat SEO. Je probeert in dat geval de zoekmachine van Google te omzeilen door vals te spelen. 

Het resultaat van black hat SEO kan op korte termijn veelbelovend lijken, maar op lange termijn zal je zien dat deze vorm van SEO niet werkt.

Bovendien bestraft Google valsspelers door hun site te verbannen van het internet. Dat wil je niet meemaken, toch? 

#15 Mozbar

Deze Google Chrome-extensie biedt in feite een all-in-one pakket, maar waarderen wij toch het meest om zijn waardevolle informatie die je kunt gebruiken bij het linkbuilden. 

Mozbar

Zo krijg je bijvoorbeeld per website de zogenaamde autoriteitsscore die Moz aan de pagina en aan het domein geeft. 

Tip: de autoriteitsscore (of domain authority) is een indicator die de kans aangeeft of een website een goede ranking krijgt op de zoekresultatenpagina van Google.

Een lage autoriteitsscore wilt zeggen dat Google je site beschouwt als weinig belangrijk, terwijl een hoge autoriteitsscore betekent dat je site – volgens Google – over een bepaald aanzien beschikt. 

Je zou dus kunnen stellen dat hoe hoger de autoriteitsscore van jouw website is, des te groter de kans is dat jouw website een goede ranking krijgt

Deze indicator is voornamelijk interessant om jouw site te vergelijken met die van concurrenten. Zie je dat jouw concurrenten een hogere autoriteitsscore hebben? Dan weet je dat je een extra tandje moet bijsteken. 

#16 Ahrefs Backlink Checker

De gratis Backlink Checker van Ahrefs toont de top 100 backlinks  naar je website, en onthult ook de best presterende pagina’s op basis van hun backlinks. 

Ahrefs Backlink Checker

Handig indien je wilt weten welke pagina’s het goed doen, en welke pagina’s nog een duwtje in de rug kunnen gebruiken. 

#17 Link Explorer

De Link Explorer van Moz werkt in feite hetzelfde als de Mozbar. Het enige verschil is dat de Link Explorer een online tool is, en de Mozbar een Google Chrome-extensie. Verder kun je via deze tool ook wat dieper graven in rapporten en analyses. 

Link Explorer

Besluit 

Inzetten op SEO is – en blijft – onontbeerlijk voor je website. Bovendien is het een gratis manier om meer verkeer naar je website te leiden. Als je alle stappen goed uitvoert, tilt dit je website (letterlijk) naar nieuwe hoogtes. Hier volgen nog enkele puntjes om in het achterhoofd te houden: 

  • Wees geduldig! SEO verbeteren levert niet van de ene op de andere dag resultaten op. 
  • Update je website en je data continu. Zo ben je altijd voorbereid en kan je flexibel omgaan met nieuwe trends.
  • Hou je bezoeker steeds in het achterhoofd. Je site aanpassen aan de zoekmachines is belangrijk, maar de bezoekers zelf zijn prioriteit!
  • Last but not least: probeer zelf op de hoogte te blijven van de SEO trends. School jezelf regelmatig bij en zo zal je een beter zicht krijgen op de zorg die jouw website nodig heeft.

Heb je nog vragen of zoek je extra ondersteuning voor het opzetten van jouw project? Je kan ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. Wij helpen je graag verder.

Eline Vanassche
Eline Vanassche
Eline zorgt voor de sfeer op kantoor. Steeds goedlachs, altijd grappige verhalen. Deze lijn trekt ze ook door in de communicatie naar klanten toe. Het is altijd leuk samenwerken met Eline!

Boeiende blog?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte als we weer iets publiceren

Scroll to Top