SEO vs. SEA: alle verschillen op een rij (2019)

SEO vs. SEA: alle verschillen op een rij (2019)

SEO, SEA, SEM,..

Je hebt er ongetwijfeld al wel eens van gehoord.

Je weet dat ze een belangrijke rol spelen in de wereld van online marketing, maar wat betekenen deze nietszeggende afkortingen nu eigenlijk?

Op SEM kan ik je alvast het antwoord geven zonder dat je verder hoeft te lezen: SEM is de afkorting van Search Engine Marketing. Ook wel eens zoekmachine marketing genoemd.

Online zoekmachines zoals Google of Bing kunnen de zichtbaarheid, vindbaarheid en het online succes van je bedrijf een enorme boost geven.

Des te meer je opvalt in Google, des te meer klanten je kan aantrekken. Opvallen in Google kan vervolgens op twee verschillende manieren: enerzijds aan de hand van SEA & anderzijds aan de hand van SEO.

Dat treft! In dit blogartikel ontdek je namelijk de grote verschillen tussen beiden, wat de voor- en nadelen zijn & hoe deze twee componenten tegelijkertijd ook nauw samenwerken.

Wat is SEA? (Search Engine Advertising)

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. Aan de hand van zoekmachine-advertenties kan je adverteren in het zoeknetwerk van Google.

SEA verhoogt het online verkeer naar je website aan de hand van betalende, digitale advertenties.

Zulke advertenties worden weergegeven in het gebied boven de andere (organische) zoekresultaten of rechts van de normale zoekresultaten.

voorbeeld advertentie kreatix

Telkens wanneer een bezoeker op je advertentie klikt- afhankelijk van de biedstrategie – betaalt de adverteerder (jij) een bedrag aan de uitgever (Google).

In feite koop je als adverteerder advertentieruimte binnen zoekmachines.

Concreet: aan de hand van SEA kun je jouw producten of diensten promoten in de zoekresultaten van Google.

Online adverteren doe je overigens via Google Ads (voorheen Google Adwords).

Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven online reclame kunnen maken aan de hand van verschillende soorten advertenties.

Het is tevens de grootste inkomstenbron van Google.

Adverteren op Google is een efficiënte en effectieve manier om je bedrijf te laten groeien, mits een juiste toepassing ervan.

Hoe werkt dit nu in de praktijk?

Stel, je bent op zoek naar Birkenstocks. Je surft op het internet naar de zoekterm birkenstocks kopen.

Alle bedrijven die adverteren op dit zoekwoord, zullen mee opgenomen worden in een veiling.

Advertenties worden pas weergegeven wanneer hun advertentie-rangschikking hoog genoeg is.

Deze advertentie-rangschikking is een combinatie van onder andere de biedingen en de advertentie-kwaliteit.

Sommige adverteerders vallen bij deze veiling af. De advertenties die deze veiling wel haalden – dit zijn er maximum 4 per zoekopdracht – worden wél mee opgenomen in de zoekresultaten.

Hiermee is de kous nog niet volledig af. De advertentiepositie onderling wordt vervolgens verdeeld op basis van relevantie.

Enkel de beste, meest relevante advertentie voor jouw zoekopdracht prijkt bovenaan.

birkenstock seo en sea

De voordelen van SEA

#1 Snelle en meetbare resultaten

SEA oefent vrijwel meteen een invloed uit. Zodra je begint te adverteren, zul je het verkeer op je website zien toenemen. Je kan er dus vandaag mee aan de slag gaan en morgen de vruchten ervan plukken.

SEA is daarom perfect indien je snel je zichtbaarheid en naamsbekendheid wil vergroten.

Heb je een tijdelijke actie lopen die slechts geldt tot eind het einde van de maand? Dan biedt SEA uitgebreidere mogelijkheden dan SEO.

#2 Doelgerichte communicatie

De verschillende targeting mogelijkheden die SEA biedt, stellen je in staat om doelgericht te communiceren.

Dé grote troef van Google Ads is zijn doelgerichtheid. Met SEA kun je enorm ver gaan in het specificeren van jouw doelpubliek.

Google Ads biedt tal van targeting methodes aan. Zo kun je onder andere adverteren op basis van locatie, taal, geslacht of leeftijd.

targeting

Bezorg je als online leverdienst enkel pizza’s in het Antwerpse? Dan kun je er perfect voor zorgen dat je advertenties uitsluitend getoond worden aan potentiële klanten uit de buurt.

#3 Gegarandeerde zichtbaarheid

Indien je beslist om te investeren in SEA ben je gegarandeerd zeker van je plaatsje bovenaan in Google.

Met een betaalde advertentie sta je namelijk altijd boven de organische zoekresultaten – mits je de advertentieveiling hebt gewonnen uiteraard.

Ongeacht welke positie je inneemt door middel van SEO, toch overstijgen de betaalde advertenties jouw organische positie.

De nadelen van SEA

#1 SEA kost geld

SEA werkt niet zonder dat je ervoor betaalt. Doorgaans betaal je een bepaald bedrag telkens wanneer iemand op één van je advertenties klikt.

Zodra de geldkraan wordt dichtgedraaid, verdwijnen alle (nieuwe) website bezoekers. Je online zichtbaarheid en vaste positie bovenaan in het zoeknetwerk ben je kwijt.

Bovendien kan experimenteren met Google Ads veel geld kosten. Er is dus wel een zekere kennis van zaken vereist.

#2 SEA is een kortetermijnstrategie

Online adverteren biedt geen duurzame resultaten.

Indien je de geldkraan toedraait, verdwijnen je advertenties en ben je plots niet meer zichtbaar in de betaalde zoekresultaten.

klok

Wat is SEO? (Search Engine Optimization)

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization.

SEO omvat alle activiteiten die bijdragen tot het optimaliseren van jouw website, met als doel een betere positie in de zoekmachine van Google.

In tegenstelling tot SEA focust SEO zich op de organische zoekresultaten.

De organische zoekresultaten van Google zijn de zoekresultaten die niet gesponsord of betalend zijn.

SEO heeft invloed op de zoekresultaten die automatisch of organisch uit het zoekalgoritme van Google rollen.

De zogenaamde SEO-factoren spelen een grote rol in de ranking van de website.

seo ranking

Een goede ranking van je website is belangrijk. Des te hoger je organisch scoort in de zoekmachine van Google, des te beter je online vindbaarheid.

Een kledingwinkel in een verlaten buurt ontvangt toch ook minder bezoekers dan wanneer deze een vestiging zou hebben in een drukke winkelstraat?

Online geldt net dezelfde regel. Er is namelijk een merkwaardig verschil tussen het klikpercentage op de eerste pagina van de zoekresultaten en de tweede pagina.

De eerste pagina van de zoekresultaten krijgt meer dan 95% van de kliks.

Staat je website op de tweede pagina? Dan heb je slechts 5% kans dat online surfers je website bezoeken.

De mens is een lui beestje, dus je kan er als bedrijf maar best voor zorgen dat je website goed (organisch) scoort.

Hoe wordt deze positie in het zoeknetwerk van Google nu bepaald?

Om de positie van een website in de zoekmachine te bepalen, werkt Google met een ranking-algoritme.

Verschillende factoren spelen dan een grote rol bij het bepalen van de positie van jouw website.

Door rekening te houden met deze ranking-factoren, kan je de positie van jouw website positief beïnvloeden (SEO).

kreatix seo en sea

De voordelen van SEO

#1 SEO is gunstig voor je spaarvarken

Met zoekmachine optimalisatie betaal je geen advertentiekosten. Je betaalt namelijk in de vorm van tijd en moeite.

Je betaalt dus niet per klik of vertoning. Je kosten zijn niet afhankelijk van het aantal bezoekers dat je aantrekt.

spaarvarken

Heb je weinig middelen, maar wel een overschot aan tijd? Dan is SEO de juiste keuze voor jouw bedrijf.

#2 Duurzame resultaten op lange termijn

SEO is een duurzame investering dewelke nog lang zal renderen.

De grootste investering hierbij is doorgaans het behalen van een toppositie. Eens je deze toppositie hebt behaald, is de kous nog niet af.

Positie in Google: laatste kolom

Het kost je alleszins wel een pak minder tijd om deze toppositie te behouden.

Bovendien duurt het een tijd vooraleer Google jouw website heeft geïndexeerd. Je zal dus merken dat je je positie nog maandenlang zal kunnen vasthouden.

#2 SEO is geloofwaardig

Des te hoger je scoort in Google, des te hoger je zichtbaarheid. SEA kreeg hiervan het leeuwendeel.

Zichtbaarheid kun je kopen, maar geloofwaardigheid niet.

Consumenten zijn argwanig. Doorgaans kopen klanten daarom ook liever van een betrouwbaar bedrijf dat zijn plek bovenaan in het zoeknetwerk eerlijk heeft verdiend.

Bedrijven die veel geld uitgeven aan (online) reclame boeten bijgevolg een stuk in aan geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.

De nadelen van SEO

#1 Kennis is vereist

De basis van SEO mag dan wel eenvoudig zijn, maar de voortdurende optimalisatie van je website is een stuk minder eenvoudig.

Zoekmachines passen hun algoritmes bovendien voortdurend aan, dus je moet constant bij de pinken blijven.

Inzetten op SEO is gratis, maar vergis je niet: de nodige kennis van zaken hebben is ook een must.

Geen paniek! We schreven een aantal leerrijke blogs over SEO

#2 SEO werkt op lange termijn

SEO is een langetermijnstrategie. Dat vertelden we jou al eerder. Dit heeft zowel zijn voordeel als zijn nadeel.

Het kan namelijk enkele weken tot maanden duren vooraleer je de vruchten kan plukken van de tijd en moeite die je geïnvesteerd hebt in optimalisatie.

Je moet dus geduld hebben. Doorgaans reken je best op een 4 tot 6 maanden voordat je resultaten kan beginnen opmerken.

#3 Resultaten zijn moeilijker te meten

Enerzijds laten de resultaten bij SEO op zich wachten. Anderzijds is de impact ervan ook moeilijker te kwantificeren.

Je kan na verloop van tijd dan wel meer websiteverkeer opmerken, maar aan wat heb je deze bezoekers exact te danken?

Misschien doet heel jouw sector het wel beter of misschien heb je te maken met een seizoensgebonden resultaat.

Google Analytics kan je hierbij gelukkig wel helpen. Het is de geschikte tool om de statistieken van jouw website te analyseren.

Google Analytics statistieken

Op die manier kom je al een heel eind verder en kan je dit probleem al sneller tackelen.

SEO vs. SEA

Je kent inmiddels de voor- en nadelen van zowel SEO als SEA. Hoog tijd om deze twee componenten tegenover elkaar te zetten. Waar zitten de verschillen?

Wat men echter vaak vergeet is dat tegenpolen elkaar kunnen aanvullen. Net zoals Yin & Yang vervolledigen SEO & SEA elkaar perfect.

Zodoende werken SEO & SEA dan ook vaak samen wanneer het online marketing betreft. We leggen daarom ook graag de nadruk op het belang van deze samenwerking.

De verschillen tussen SEO & SEA

verschil seo en sea

#1 Organisch vs. betalend

SEO richt zich op een hoge positie in het organische deel van de zoekresultaten, terwijl SEA zich richt op een zo rendabel mogelijke positie in de gesponsorde resultaten.

Het optimaliseren van je website met als doel organisch zoekverkeer te genereren is gratis. (SEO)

Reclame maken door advertentieruimte te kopen binnen zoekmachines is betalend. (SEA)

#2 Lange termijn vs. korte termijn

In tegenstelling tot organische zoekresultaten, hoeven betaalde zoekresultaten niet geïndexeerd te worden door de zoekmachine van Google.

Uit ervaring weten we dat het soms maanden kan duren voordat je enig resultaat ziet in je organische zoekresultaten.

Je kan je dus al inbeelden dat het lastig is om snel – organisch – te schakelen.

#3 Betrouwbaarheid vs. zichtbaarheid

Daar SEA vooral impact heeft op de zichtbaarheid van je bedrijf, beïnvloedt SEO voornamelijk de betrouwbaarheid.

Betaalde advertenties brengen een grotere zichtbaarheid op binnen de zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie aan de andere hand zorgt er vooral voor dat je het vertrouwen van consumenten wint.

SEO & SEA gaan hand in hand

Idem SEO als SEA hebben alles te maken met de online vindbaarheid van jouw website in zoekmachines.

SEO + SEA = SEM

SEO & SEA gaan daarom ook hand in hand. Zowel organisch als betalend aanwezig zijn op het web versterkt elkaar.

Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde inzichten uit je SEA-campagne meenemen naar je SEO-campagne.

Je kan de prestaties van verschillende betaalde zoekwoorden snel meten. Merk je dat bepaalde zoekwoorden erg populair zijn? Dan kan je op basis van deze resultaten eventueel overwegen om organisch in te zetten op deze zoekwoorden.

Een concreet voorbeeld: als online marketingbureau nemen we het zoekwoord inbound marketing mee op in onze SEA-campagne.

We merken al snel dat dit zoekwoord erg veel klikken ontvangt en willen dit organisch ook mee opnemen in onze SEO-campagne.

Het idee? We schreven een blogartikel rond dit thema. Op die manier proberen we aan de hand van dit artikel zo hoog mogelijk te ranken op het organische zoekwoord inbound marketing.

inbound marketing blog

Hoewel ze in elkaars vaarwater lijken te zitten, zijn SEO en SEA geen vijanden. Integendeel.

Door te investeren in zowel SEO als SEA creëer je een opvangnet dat de nadelen van beiden compenseert.

En de winnaar is..

Niemand. In feite hangt dit af van bedrijf tot bedrijf. Zowel SEA als SEO heeft zijn voor- en nadelen.

Je hoeft niet per se een afweging te maken tussen SEO of SEA. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

SEO & SEA activiteiten kunnen perfect naast elkaar uitgerold worden.

Eens praten over Google Ads of zit je nog met vragen over SEO? Dan kan je ons altijd vrijblijvend contacteren voor een toffe babbel. Wij helpen je graag verder.

Oliver Op de Beeck
Oliver Op de Beeck
Oprichter van Kreatix. Dagdagelijks bezig met online marketing, SEO en Google Ads.

Meer inspiratie opdoen?