Skip links

Wat is SKAG: Scoren in Google Ads (Verlaag je kosten!)

Ondertussen mag het duidelijk zijn dat adverteren een belangrijke vorm is van reclame maken. Het is vaak een goedkoper en doeltreffender alternatief voor traditionele reclame.

Toch kunnen we deze uitspraak met een klein korreltje keukenzout nemen. Ja, het is een goedkoper alternatief, maar ermee experimenteren kan behoorlijk wat geld kosten.

Het is uiteraard de bedoeling dat de geïnvesteerde kosten zichzelf terugverdienen. Dat kan alleen maar met kwaliteitsvolle advertenties die hoog scoren in Google. Net hier ligt het pijnpunt: advertenties die scoren.

Gebruik maken van SKAG’s (Single Keyword Ad Groups) kan hierbij wel eens de remedie bieden. Wat is dat: Single Keyword Ad Groups? We geven het antwoord in deze blog graag weg.

Single keyword ad group

Wat voor een beest is dat: SKAG?

We horen het je al zeggen: wat in hemelsnaam betekent SKAG? De afkorting SKAG staat voor Single Keyword Ad Groups.

Zoals de voluit geschreven versie al verklapt, zijn SKAG’s advertentiegroepen die bestaan uit louter één zoekwoord. Lekker eenvoudig te onthouden.

We beginnen het SKAG-verhaal met een simpele vergelijking. Wat is een advertentie die 100.000 vertoningen krijgt per maand?

Eerst en vooral: een veelbekeken advertentie. Nu even alle gekheid op een stokje. Vertoningen zeggen niets over de prestatie van je advertentie, tenzij deze puur en alleen gericht is op branding natuurlijk.

Zelfs het aantal klikken kunnen we nuanceren. Wat écht telt zijn conversies, acties. Een advertentie die 100.000 bekeken wordt per maand, 10.000 kliks heeft, maar geen enkele conversie binnenhaalt, is dan van weinig nut.

‘Oké, maar waar wil je nu naartoe gaan?’ denk je nu.

Het is geen rocket science om te weten dat een opgesplitste campagne beter presteert. Kijk maar naar het belang van long tail zoekwoorden, bijvoorbeeld. Deze zoekwoorden beamen deze stelling ten sterkste.

Tijdens het adverteren geldt er maar één belangrijke regel: des te specifieker de advertentie, des te hoger de kans dat de waarnemer ervan actie zal ondernemen.

Een actie, een conversie.. Dat is tenslotte de jongens (of meisjes) droom van elke online marketeer, toch?

Door te werken met Single Keyword Ad Groups creëer je opgesplitste & specifieke campagnes die hoger zullen scoren in Google.

Met je specifieke advertentie-teksten en zoekwoorden, verhoog je de relevantie en je kwaliteitsscore.

Door dus gebruik te maken van SKAG’s minimaliseer je je kosten. 

Te ingewikkeld? Hier komen we later nog wel op terug.

skagHoe werkt het?

Zoals eerder gezegd, koppelen we steeds maar één zoekwoord aan een advertentiegroep.

Ook aan deze uitspraak voegen we een tegenstelling toe. SKAG’s bestaan inderdaad uit één zoekwoord, maar het is wel toegestaan om meerdere zoekwoordtypes van dat zoekwoord toe te voegen.

Dat gezegd zijnde. Hoe werken SKAG’s nu eigenlijk? Uit ervaring weten we dat een theoretische aanpak weinig tot geen impact heeft op ons vermogen om te onthouden.

Daarom proberen we de manier van werken dan ook te kaderen in een praktisch voorbeeld.

Stel je voor dat je een verkoper bent van speelgoed. Met andere woorden: je bent een speelgoedfabrikant.

Eén van je advertentiegroepen gaat over gezelschapsspellen voor kinderen. De advertentiegroep ‘gezelschapsspellen kinderen’ bestaat dan SKAG-gewijs uit de volgende zoekwoorden:

  • [gezelschapsspellen kinderen]
  • +gezelschapsspellen +kinderen
  • “gezelschapsspellen kinderen”

Eens je deze zoekwoorden bepaald hebt, begint het leuke deel: advertenties maken. De bedoeling is dan om je advertentie zo specifiek mogelijk af te stemmen op je zoekwoorden.

Hoe doe je dat? Belangrijk is om het zoekwoord in elk geval letterlijk te gebruiken in één van de koppen. Bij voorkeur in de eerste kop.

Vervolgens is het belangrijk om je zoekwoord terug te laten komen in je URL. Dat kan je doen door het weergavepad van de URL handmatig in te vullen.

Tenslotte, last but not least: de ad copy van je advertentie. Misschien wel het belangrijkste deel van de hele advertentie.

Zorg ervoor dat je het zoekwoord nog eens herhaalt in de tekst van je advertentie.

Voorzie tegelijkertijd ook een aantrekkelijke advertentietekst die de lezer ervan overtuigt om op de advertentie te klikken.

De ideale advertentietekst is informatief duidelijk, gelinkt aan het zoekwoord en bevat voldoende voordelen die de klant over de streep trekken.

Je advertentie zou er dan ongeveer zo moeten uitzien:Schermafbeelding 2018 12 07 om 16.25.41

single keyword ad groupsHoe maak je het?

Je weet al wat een SKAG is en hoe het gebruikt wordt. Nu rest er zich alleen nog de praktische uitleg.

Om te beginnen is het interessant om te kijken naar je diensten en/of producten. Een gebruikelijke manier is om je campagnes op te delen volgens producten/diensten.

Verkoop je als snoepwinkel zowel snoep als chocolade? Maak dan twee verschillende campagnes aan: snoep & chocolade.

Vervolgens ga je bepalen op welke zoekwoorden je wilt bieden. Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor je snoep campagne?

We geven hieronder een kort voorbeeld:

  • Suikervrije snoep
  • Snoepdoos
  • Glutenvrije snoep

Uit deze drie zoekwoorden zouden we dan drie verschillende advertentiegroepen kunnen samenstellen.

Zoals al eerder vermeld, zullen deze advertentiegroepen dezelfde naam dragen als het zoekwoord dat daaraan gekoppeld werd.

Zoek ook eveneens naar enkele synoniemen van zoekwoorden om je SKAG’s uit te breiden. Zo kan je snoepdoos makkelijk vervangen door snoepbox, bijvoorbeeld.

Ziezo, de advertentiegroepen zijn gemaakt, de zoekwoorden werden bepaald. Hoe zou dit resultaat er nu moeten uitzien?

Schermafbeelding 2018 12 10 om 11.17.53

Schermafbeelding 2018 12 10 om 11.18.49

Schermafbeelding 2018 12 10 om 11.19.42

Als je advertentiegroepen er zo uitzien, dan ben je op de goede weg. Nu volgt alleen nog de laatste stap: het schrijven van de advertenties. Per advertentiegroep raden we aan om minstens een 3-tal advertenties te schrijven.

We spreken hier de bekende stelling ‘less is more’ tegen. Des te meer opties je Google geeft, des te groter de kans dat één van je advertenties gezien wordt & goed scoort.

skag voordelenWaarom wel vs. waarom niet

Eindigen doen we met de belangrijkste vraag. Waarom zou ik zoveel moeite stoppen in een advertentiecampagne? Een kritische vraag die wij graag van antwoord dienen.

Om het je makkelijk te maken geven we een korte oplijsting van de ‘redenen waarom wel’ en de ‘redenen waarom niet’. Aan jou om dan uit te maken welk kamp deze strijd heeft gewonnen.

Waarom wel..

De verschillende redenen ‘waarom wel’ vallen als dominostenen op elkaar.

Om te beginnen is er de verbeterde CTR. Door het discrepantiepercentage tussen zoektermen en zoekwoorden te verlagen, zullen bezoekers meer geneigd zijn te klikken op je advertenties.

Waarom? De zoekterm waar zij op zoeken wordt namelijk perfect beantwoordt door je advertenties. Deze exacte overeenkomst zorgt daardoor voor een hogere klikfrequentie.

In feite legt een verbeterde CTR een basis voor alle andere voordelen. Wanneer je klikfrequentie betere resultaten boekt, gebeuren er namelijk magische dingen.

Een hogere klikfrequentie, zorgt er namelijk voor dat de kwaliteitsscores die aan je zoekwoorden worden gegeven, ook verbeteren. Je kwaliteitsscores zullen er als volgt uitzien:

Schermafbeelding 2018 12 10 om 14.30.52

Waarom is dit zo belangrijk? Om te beginnen zorgen verbeterde kwaliteitsscores ervoor dat je geld kan besparen. Deze score beïnvloedt namelijk de PPC of pay per click.

Des te hoger deze score, des te minder je zult betalen per klik. Een beloning van Google ter ere van je hoge kwaliteitsscores.

Dit is het kantelpunt waarop je concurrenten zal overtreffen, zelfs wanneer je zoekwoordbod lager is.

Google hecht namelijk veel waarde aan bezoekerservaring. En wat vormt nu de basis van een bezoekerservaring? Juist, de kwaliteitsscores. Ding ding, we hebben een winnaar.

Daar houdt het immers niet op. Ook de gemiddelde positie van je advertentie zal stijgen met als gevolg een groter vertoningsaandeel.

Door de hoge relevantie en het lage discrepantiepercentage tussen zoektermen en zoekwoorden, zal je bovendien minder geld verspillen. Er wordt minder geklikt op de advertentie, zonder dat er een actie ondernomen wordt.

Met andere woorden: het conversiepercentage zal hoger liggen, terwijl het bouncepercentage zich zal terugschroeven.

Tenslotte zorgt het gebruik van single keyword adgroups ervoor dat mogelijke diagnoses makkelijker te stellen zijn.

Doordat de advertentiegroepen zodanig opgesplitst zijn, is het eenvoudiger om de oorzaak te identificeren van een minder goed presterende advertentiegroep.

Waarom niet..

Nu is het moment aangebroken, waarop we kleine kanttekeningen maken bij het gebruik van SKAG’s.

Het meest voordehandliggende argument waarom je geen gebruik zou maken van SKAG’s is de moeite en tijd die je genoodzaakt bent om erin te stoppen.

Ja, het hanteren van SKAG’s vraagt meer moeite en tijd. Het heeft immers geen nut om hier doekjes rond te winden. Het is geen mysterie.

Is dat het daarom ook niet waard? Dat is een andere vraag natuurlijk.

Al begrijpen we wel dat het een flinke investering van tijd en moeite vraagt, want wat als dan zou blijken dat deze aanpak toch helemaal niet effectief is?

De snelste manier om over deze angst heen te geraken, is door langzaam te beginnen. Test de SKAG-aanpak op je top vijf zoekwoorden.

Vervolgens kan je de statistieken van deze zoekwoorden na verloop van tijd vergelijken met dezelfde zoekwoorden die niet gebruikt werden in een SKAG.

Als de SKAG-zoekwoorden beter blijken te presteren, heeft u het bewijs om dit verder uit te breiden.

Tenslotte is het zo dat het langer kan duren om advertenties te testen. Doordat je steeds meer advertentiegroepen maakt, verdunnen we eigenlijk onze data.

Het zal dus langer duren om advertenties te testen, omdat je geen gecomprimeerd klikniveau ontvangt van meerdere zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep.

Een mogelijke oplossing hiervoor is het maken van SKAG’s voor uitsluitend zoekwoorden die veel verkeer genereren.

Zoekwoorden die dan beschikken over een laag zoekvolume, kan je behouden in de bredere advertentiegroepen.

skag overzichtEn de winnaar is..

Iets wat je voor jezelf moet uitmaken. Wegen de minpuntjes op tegen de vele pluspunten die SKAG kent?

Het is alvast een leuke manier om je campagnes nieuw leven in te blazen. Je hebt tenslotte niets te verliezen.

Als je genoeg kliks per maand hebt, is het een goed idee om wat tijd te steken in Single Keyword Ad Groups. Heb je maar een budget van €50/maand dan kan je je tijd nuttiger besteden.

Hulp nodig met de uitwerking? Contacteer ons!