A/B test

Laatst aangepast: 28 juni 2019

Ben je geïnteresseerd in conversie optimalisatie? Dan kan deze wiki wel eens interessant zijn voor jou. 

Een A/B test is een gerandomiseerd onderzoek, waarbij twee varianten (een A & een B variant) met elkaar vergeleken worden. Veelal wordt de traditionele versie aangeduid met de letter A, terwijl de variant ervan wordt aangeduid met de letter B. 

In de praktijk krijgt dus 50% van de bezoekers variant A te zien en de andere 50% ziet variant B.

Wat is nu de meerwaarde van een A/B test? Deze vorm van splittesten wordt gebruikt met het oog op conversie optimalisatie. In beide gevallen wordt het conversiepercentage berekend. Nadien kan je perfect aflezen welke variant nu beter werkte. 

Ben je niet zeker van de juiste call to action? Twijfel je over de indeling van jouw website? De oplossing is eenvoudig: zet een A/B test op. 

Voordat je aan de slag gaat, geven we je graag nog een gouden tip mee: hou er steeds rekening mee dat je maximaal één aanpassing per test doorvoert. Indien je namelijk meerdere zaken tegelijk aanpast, zal je nooit te weten komen waar het verschil in conversie nu eigenlijk aan te wijten viel. 

Handig, nu hoef je nooit meer te twijfelen. Vaarwel keuzestress!

Weergaven: 26