Above-the-fold

Laatst aangepast: 22 juli 2020

Oorspronkelijk is de term above-the-fold afkomstig uit de krantenindustrie. Aangezien kranten bij hun losse verkoop in twee zijn gevouwen, is enkel het deel boven de vouw zichtbaar voor voorbijgangers.

De krantenindustrie kwam er al snel achter dat omstreden krantenkoppen boven de vouw zorgden voor meer aandacht van voorbijgangers.

Om die reden plaatste de redactie steevast het belangrijkste nieuws telkens op de bovenste helft van de voorpagina. 

Het resultaat? Het above-the-fold gedeelte trekt de aandacht, en zorgt ervoor dat voorbijgangers de moeite nemen om te stoppen en te lezen.

Dezelfde filosofie geldt voor webdesign: het gedeelte van de website dat zichtbaar is zonder te scrollen, bevindt zich above-the-fold.

De kans dat bezoekers helemaal tot beneden scrollen om te achterhalen wat het doel van je pagina is, is klein. 

Het is daarom belangrijk om de aandacht van je bezoekers meteen vast te houden, door je verhaal zo snel en boeiend mogelijk te vertellen. 

Pas wanneer er voldoende interesse is, zullen bezoekers de moeite nemen om verder naar beneden te scrollen, en je pagina uit te kammen.

Tip: zet je USP’s prominent in beeld door ze bovenaan in de top header vast te pinnen. Dit is een veelgebruikte tactiek bij webshops. 

Voornamelijk bij het opmaken van een landingspagina, is het belangrijk om hiermee rekening te houden. 

Je stuurt bezoekers namelijk rechtstreeks naar deze bestemming via een marketingcampagne, en hebt dan ook een specifiek doel voor ogen. 

Is het voor bezoekers van je landingspagina niet meteen duidelijk waar je pagina op doelt, dan zullen ze afhaken, en dat zou jammer zijn.  

Weergaven: 52
Scroll to Top