Advertentieveiling

Laatst aangepast: 1 oktober 2019

Google Ads is een geniaal platform dat, mits een juiste toepassing ervan, een effectief marketinginstrument kan zijn. 

Vele adverteerders dromen van een plekje bovenaan in het betaalde zoeknetwerk Google, maar daar is niet altijd sprake van. 

Je advertentiepositie is namelijk afhankelijk van het veilingsysteem dat Google Ads hanteert. 

Deze zogenaamde advertentieveiling bepaalt of je advertenties al dan niet getoond worden in de zoekresultaten

Telkens wanneer een Google Ads-advertentie geschikt is voor weergave bij een zoekopdracht, doet deze mee aan de advertentieveiling. 

De veiling bepaalt dan op basis van verschillende factoren op welke advertentiepositie de advertentie wordt weergegeven. 

Het doel van zo’n advertentieveiling is om de Ad Rank te bepalen van advertenties. Deze Ad Rank bepaalt feitelijk de positie van je advertentie. 

De Ad Rank wordt bepaald aan de hand van een simpele formule die gebaseerd is op twee factoren: enerzijds het maximum bod en anderzijds de kwaliteitsscore.

Het resultaat van deze vermenigvuldiging noemen we bijgevolg de Ad Rank. Des te hoger je Ad Rank, des te hoger je advertentiepositie. 

Merk vooral op dat, in tegenstelling tot wat velen denken, niet enkel je bod of maximum CPC van invloed is op je advertentiepositie. 

Indien je dus dacht dat je met een hoog budget een eerste positie kon afkopen, dan heb je het goed mis

De moraal van het verhaal: des te meer tijd je besteedt aan het optimaliseren van je advertenties en landingspagina’s, des te meer geld je bespaart.

Weergaven: 11