Affiliate marketing

Laatst aangepast: 25 maart 2020

Alvorens we kunnen doordringen tot de concrete betekenis van affiliate marketing, gaan we eerst even dieper in op de term: affiliate. 

Een affiliate is iemand die bezoekers doorverwijst op het web. Doorgaans is een affiliate geen specifiek persoon, maar is het een site. 

Affiliate marketing is dan ook een vorm van online marketing, waarbij je als zogenaamde affiliate, bezoekers doorverwijst. In de meeste gevallen word je doorverwezen naar een e-commerce website. 

Indien je dus als e-commerce handelaar een bredere basis van internetgebruikers en shoppers wil bereiken, kan je een affiliate inhuren. De gehuurde affiliate promoot op zijn beurt de producten die op het e-commerce platform worden aangeboden. Dit kan in de vorm van banneradvertenties, tekstadvertenties of links. 

Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites of reviewsites. Onderstaand voorbeeld, vanuit het oogpunt van de affiliate, zal het systeem van affiliate marketing concreet verduidelijken:  

Je bent eigenaar van een website waar regelmatig blogs op worden geplaatst. In een welbepaald blogartikel heb je het over een nieuwe laptop. Je neemt de functionaliteiten van deze laptop onder de loep, en vergelijkt hem met soortgenoten. Onder het blogartikel staat een knop waarmee je jouw websitebezoekers naar de webshop van Coolblue stuurt. Wanneer diezelfde mensen uiteindelijk een product bij Coolblue kopen via jouw link, krijg jij een stukje van de winst.

Websites waar je naar doorverwijst moeten natuurlijk ook wel weten wie jij bent, alvorens ze je gaan uitbetalen voor je vermelding. Daarom is het noodzakelijk dat je je eerst lid maakt van het affiliate platform van deze webshops. 

Weergaven: 33
Scroll to Top