fbpx

Alt-tag

Laatst aangepast: 20 november 2018

In combinatie met het gebruik van een meta-titel en meta-beschrijving, vervolledigt het gebruik van een alt-tag de basis optimalisatie. Deze drie eenvoudige maatregelen zijn de beginselen van website optimalisatie.

Wat is nu een alt-tag? Het gebruik van een alt-tag geeft een soort label aan afbeeldingen, waarin een omschrijving kan gebruikt worden om te beschrijven wat er op de afbeelding te zien is.

Waarom zouden we afbeeldingen voorzien van een alt-tag? Veel webpagina’s bevatten afbeeldingen. Het is visueel aangenaam en maakt de website vaak sterker. Bij het indexeren van in Google, leest de zoekmachine tekst in. Op deze manier bepaalt deze waarover de webpagina gaat. Afbeeldingen kan de zoekmachine van Google echter niet lezen. Bijgevolg weet de zoekmachine dus ook niet wat de inhoud van deze afbeelding is. De alt-tag helpt Google hiermee en maakt afbeeldingen leesbaar.

Het gebruik van de alt-tag is dus nuttig voor website optimalisatie. De zoekmachine van Google hecht namelijk een groot belang aan het juiste gebruik ervan. Des te relevanter de alt-tag is, des te meer waarde Google aan deze afbeelding zal hechten. Daarenboven is het mogelijk om door het juiste gebruik van alt-tags, resultaten ook te tonen in Google Afbeeldingen. Wederom is het belangrijk afbeeldingen te voorzien van een zo relevant mogelijke alt-tag.

Bijvoorbeeld: wanneer je een afbeelding hebt geplaatst van een rode paprika, benoem deze alt-tag dan als “rode paprika” en niet gewoonweg als “groente”.

Tenslotte geeft de alt-tag de kans om het belangrijkste zoekwoord te laten terugkomen. Zoekwoorden zijn namelijk ook een interessant gegeven inzake SEO.

Weergaven: 23