Ankertekst

Laatst aangepast: 10 januari 2019

In de meeste gevallen zegt een term vaak iets over de betekenis ervan. Het valt dan makkelijk af te leiden waarover het gaat.

Bij een ankertekst is dat niet het geval, want wat in godsnaam betekent een ankertekst? Dat zal ik je hier en nu even vertellen.

De logische benaming voor ankertekst is eigenlijk linktekst. Waarom maken we het onszelf toch zo moeilijk? Wel, net zoals bij een hele hoop marketingtermen, wordt de term afgeleid van de Engelse versie “anchor text”.

De tekst op je webpagina die aanklikbaar is, noemen we de ankertekst. Bezoekers van je website kunnen dan op deze tekst of link klikken en worden doorgelinkt naar een andere webpagina.

Al onze wiki-termen bevatten ankerteksten, trouwens. Door ankerteksten te gebruiken, linken we verschillende termen die met elkaar in verband staan.

Ankerteksten kunnen linken naar andere pagina’s op je eigen website of ze kunnen linken naar externe webpagina’s.

Het gebruik van ankerteksten heeft wel degelijk een doel, anders zouden we het uiteraard niet gebruiken en ook niet bespreken.

Ankerteksten worden gewaardeerd door de zoekmachines en spelen een grote rol in je online vindbaarheid. Voor SEO-doeleinden is dit dus van groot belang.

Maar.. Dit geldt natuurlijk niet voor zomaar elke ankertekst. Ze worden door de zoekmachine gezien als een indicatie van het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Willekeurige ankerteksten creëren over marketing termen die doorlinken naar een webpagina met puppy’s is dus weinig relevant.

Schattig is het wel, maar Google zal deze irrelevante ankertekst niet waarderen. Ankerteksten zijn, net zoals backlinks, best zo relevant mogelijk voor de pagina waarnaar je zal doorlinken.

Tenslotte geven we je nog een laatste gouden raad mee in verband met de relevantie van ankerteksten: vermijd ankerteksten die nietszeggend zijn. De zoekmachines zullen er bijgevolg minder waarde aan hechten.

Ankerteksten zoals ‘klik hier’ of ‘deze link’ zeggen niet veel over wat je lezer zal vinden op de pagina waarnaar er gelinkt wordt. Gevolg? Een boze zoekmachine.

Weergaven: 28
Meer omzet uit je Google Ads-campagnes halenGratis whitepaper
Nu downloaden