fbpx

Behavioral targeting

Laatst aangepast: 30 november 2018

Behavioral targeting is een vorm van targeting waarbij het bezoekersgedrag van surfers op het internet wordt vastgelegd.

Het voornaamste doel van behavioral targeting is een poging doen tot het bepalen van de interesses van deze surfers. Op die manier kan een adverteerder de content van zijn advertenties hierop afstemmen. Vanaf het moment dat een bezoeker een willekeurige website bezoekt, kunnen er gegevens verzameld worden. De pagina’s die deze bezoeker dan heeft bezocht kunnen geregistreerd worden door middel van tracking cookies.

By the way: tracking cookies kunnen niet opgegeten worden.

Het lijkt misschien een enge gedachte, maar er is helemaal niets om bang voor te zijn. Tenslotte heb je de beslissing nog steeds zelf in handen om deze koekjes te accepteren of niet.

Door deze kennis te gebruiken kan de adverteerder vervolgens reclame tonen die is afgestemd op de interesses van de gebruiker. Ook adverteerders zijn enorm gelukkig met het bestaan van behavioral targeting. Het stelt hen namelijk in staat om een hogere CTR te behalen op hun advertenties. De kans op een conversie is bovendien ook hoger. Advertenties die nauw aansluiten bij de interesses van de gebruiker, hebben nu eenmaal een grotere kans op conversie.

Zoals je ziet, biedt behavioral targeting voordelen voor beiden partijen, een win-win situatie dus!

Weergaven: 8