Skip links

Black hat SEO

Laatst aangepast: 17 december 2018

Wanneer we spreken over SEO, kunnen we deze indelen volgens twee verschillende principes. Beiden zijn uitersten van elkaar. Aan het ene uiteinde vinden we black hat terug. Aan het andere uiteinde bevindt zich dan white hat.

Beiden verschillen, net zoals zwart en wit, hard van elkaar. De manier waarop we aan SEO doen, bepaalt het principe. Doe je aan fairplay? Dan volg je het white hat principe. Probeer je de zoekmachine van Google te omzeilen door vals te spelen? Dan doe je aan black hat SEO.

Wat betekent black hat SEO nu concreet? Black hat SEO wordt gedefinieerd als een afgekeurde praktijk, waarbij men tracht de positie van een pagina in de zoekmachine van Google te verhogen op onnatuurlijke wijze. Deze praktijken druisen echter in tegen de regels van Google en kunnen we daarom beschouwen als een vorm van valsspelen.

Zoals in elk klassiek gezelschapsspel worden valsspelers bestraft. Zo kan Google er bijvoorbeeld voor zorgen dat de website wordt verbannen.

Black hat SEO kent vele technieken, maar we sommen even kort de meest accurate technieken voor je op:

  • Linkuitwisselingsprogramma’s: door middel van een programma geautomatiseerde backlinks genereren.
  • Cloaking: menselijke gebruikers krijgen andere content te zien dan de zoekmachines.
  • Verbogen tekst en links: Google houdt er ook niet van als je tekst of links verbergt op je pagina’s om zoekmachines te misleiden.
  • Keyword stuffing: overmatig gebruik van zoekwoorden.
  • Gedupliceerde content: wanneer je de inhoud van andere websites overneemt of je meerdere pagina’s op je website inricht met exact dezelfde content.

Afsluiten doen we met deze wijze conclusie: het resultaat van black hat SEO kan op korte termijn veelbelovend lijken, maar op lange termijn zal je zien dat deze vorm van SEO niet werkt.

 

Weergaven: 23