fbpx

Bounce rate

Laatst aangepast: 21 november 2018

Bounce rate, bounce ratio, bouncepercentage,.. Verschillende termen, maar toch betekenen ze hetzelfde. Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van de website werd geladen. Verder wordt er geen actie meer ondernomen door de bezoeker. Men opent dus één pagina op de website en vervolgens verlaat men de website zonder deze sessie te voltooien.

In tegenstelling tot het doorklikpercentage, ben je maar best tevreden met een laag bouncepercentage. We kunnen dit percentage in zekere zin vergelijken met het alcoholpercentage tijdens een ademtest. Des te lager dit percentage, des te positiever het resultaat zal zijn.

De berekening van het bouncepercentage is simpel. We delen gewoon het aantal sessies waarbij slechts één pagina werd geladen door het totaal aantal sessies. Geen rocket science, wel een interessante invalshoek.

Wat kan nu de reden zijn van een hoog bouncepercentage? Als een specifiek kanaal een hoog bouncepercentage vertoont, is het mogelijk dat de content (inhoud) niet genoeg is afgestemd op dit kanaal.

In het kader van Google Ads kan een irrelevante advertentie hierop van toepassing zijn. Een advertentie die niet exact is afgestemd op de landingspagina, kan een hoog bouncepercentage veroorzaken. De landingspagina is niet relevant genoeg, waardoor de bezoeker niet meteen vindt waar hij naar zocht met als gevolg dat deze de website zal verlaten. Zorg er dus altijd voor dat de landingspagina van de advertentie zo exact en specifiek mogelijk is afgestemd op de boodschap van de advertentie.

Weergaven: 9