Canonical URL

Laatst aangepast: 10 december 2019

Naarmate een website groter wordt, is het vaak moeilijk te voorkomen dat pagina’s elkaar dupliceren of bijna dupliceren. 

Wanneer je twee gelijkaardige pagina’s hebt – en ze komen allebei in aanmerking om te rangschikken voor een bepaalde sleutelzin – dan weet de zoekmachine van Google niet naar welke pagina hij het zoekverkeer moet sturen. 

Om dit probleem op te lossen, kun je een gewenste URL of pagina selecteren, dit noemen we de canonieke URL. Je vertelt Google dus in feite welke pagina of URL bij een zoekresultaat vertoond moet worden. 

Er kunnen meerdere redenen zijn voor het opzettelijk aanmaken van meerdere versies van een pagina. Het testen van verschillende versies van een landingspagina is hier een concreet voorbeeld van. In het geval van een A/B test maak je dus best een canonieke URL aan. 

Waarom is dit belangrijk? Wanneer Google denkt dat je gedupliceerde content op je pagina hebt staan, zal dit een negatief effect hebben op je PageRank. 

Pagina’s die een gelijkaardige inhoud lijken te hebben, zijn voor Google namelijk minder waardevol. 

Hoewel de canonical tag een erg handig instrument is, is het aanbevolen om je pagina’s in eerste instantie te voorzien van zoveel mogelijk unieke content.

Weergaven: 19
Scroll to Top