Marketing case study

Laatst aangepast: 31 juli 2019

Een case study of gevalsstudie heeft verschillende betekenissen. 

In het onderwijs is een case study een vorm van kwalitatief onderzoek, waarbij studenten een casus voorgelegd krijgen die een probleemsituatie uitbeeldt. 

De opgave van de studenten is dan om een oplossing voor het probleem uit te werken. 

Een case study kan onder meer ook deel uitmaken van een werving- en selectieprocedure tijdens een assessment, bijvoorbeeld. 

Toch is dit niet de case study die we bedoelen. 

Bij een marketing case study komt het erop neer dat je als bedrijf een specifieke situatie of een specifiek project illustreert en de daarbij horende resultaten. 

Case studies maken deel uit van de social proof van je bedrijf. Je laat projecten kennismaken met de projecten die je voor andere bedrijven hebt gerealiseerd. 

Op die manier weten potentiële klanten enerzijds perfect wat ze kunnen verwachten. Anderzijds versterkt het de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je merk. 

Stel: een potentiële klant is op zoek naar een marketing bureau. Na lang wikken en wegen, weerhoudt de klant twee potentiële marketing bureaus. 

Beiden bieden een gelijkaardige service aan en hebben een gelijke ervaring. Marketing bureau X heeft een aantal case studies die op de website te lezen staan. 

Deze case studies illustreren één voor één de behaalde resultaten van verschillende gerealiseerde projecten: een omzetstijging van 105% voor klant A, een conversieratio van 10% voor klant B enzovoort.

Marketing bureau Y heeft geen case study. 

Welk marketing bureau zou je het meest vertrouwen in dit geval? Exact. 

PS: heb je onze case studies al eens doorgenomen? 😉
Weergaven: 19