CLV (Customer Lifetime Value)

Laatst aangepast: 26 september 2019

CLV is de afkorting die staat voor customer lifetime value. 

In de marketingsector betekent deze waarde een voorspelling van de nettowinst die aan de gehele toekomstige relatie met een klant wordt toegerekend. 

De CLV is dan het bedrag dat een klant gedurende de gehele looptijd van de relatie uitgeeft aan je bedrijf. 

Je berekent in feite de waarde van je klant. Op die manier kun je meten hoe lang het duurt om de investering terug te verdienen die nodig is geweest om een nieuwe klant aan boord te trekken. Denk hierbij aan kosten van verkoop- en marketing. 

Wat betekent dit concreet? 

Indien een klant bijvoorbeeld 10 jaar lang producten of diensten van je bedrijf aankoopt en daarbij 70 euro per jaar uitgeeft, dan komt de klant levenswaarde (CLV) van deze klant neer op zo’n 700 euro. 

Hiervan kun je dan de kosten aftrekken die je bedrijf heeft uitgegeven om deze klant te werven. Dit is doorgaans moeilijker te berekenen, maar is wel mogelijk. 

De CLV van de klant is belangrijk. Hoe hoger dit getal, hoe beter. 

Logisch, want telkens nieuwe klanten aanwerven is een kostelijke zaak. Een bestaande klant behouden kost geld, maar een nieuwe klant werven kost vijf keer zoveel. 

Het is daarom belangrijk om te investeren in langdurige samenwerkingen of relaties met je klanten. 

Weergaven: 8