Cold calling

Laatst aangepast: 30 oktober 2019

Cold calling is een snelle manier om aan nieuwe leads te komen. Het succes ervan is afwisselend. 

Onder cold calling valt het telefoneren van potentiële kopers die nooit eerder contact hebben gehad met de verkoper aan de andere kant van de lijn. 

Men benadert in feite personen die nog geen relatie met de onderneming hebben. 

Contactgegevens voor cold calling worden meestal verzameld door marketing- en verkoop professionals. 

De effectiviteit van cold calling wordt vaak in twijfel getrokken, omdat de praktijk over het algemeen tijdrovend is en negatieve reacties uitlokt. 

Dit maakt cold calling voor veel marketeers een onaangename en lastige bezigheid. 

Naast cold calling is ook cold mailing nog steeds een veelvoorkomend fenomeen. Cold mailing hanteert logischerwijs dezelfde strategie als cold calling. 

Zowel cold calling als cold mailing zijn een goed voorbeeld van outbound marketing

Deze marketingstrategie wil zijn merk- en productboodschappen zo breed mogelijk bij een grote massa krijgen. 

Outbound marketing (en aldus cold calling) staat dan ook in schril contrast met inbound marketing, waarbij men vertrekt vanuit de oprechte interesse van de potentiële klant.

Weergaven: 5