fbpx

Contextual targeting

Laatst aangepast: 30 november 2018

Contextual targeting is een vorm van targeting waarbij advertenties worden geplaatst op basis van de inhoud van een website.

Deze targetingmethode baseert zich op de zoekopdrachten van gebruikers om zo advertenties te kunnen afstemmen op relevante websites. De adverteerder koppelt deze zoekwoorden aan zijn advertenties om te bepalen bij welke onderwerpen zijn advertentie wordt getoond. Er worden dus advertenties getoond die passen bij de content van de betreffende pagina.

Dat biedt voordelen. Advertenties hebben hierdoor een grotere kans om relevant te zijn voor de bezoekers van die pagina. Iedere marketeer weet tenslotte dat gericht adverteren beter werkt dan ongericht adverteren.

Er bestaan een tal van mogelijkheden om contextueel te adverteren. Zo kan je adverteren op relevante fora, blogs, websites en sociale media kanalen.

Een voorbeeld: je bent in het bezit van een webshop met beveiligingscamera’s en alarmsystemen. Op een bekende nieuwssite verschijnt een bericht waarin staat dat de inbraakcijfers zijn gestegen het afgelopen jaar. Het is dan mogelijk om een advertentie te laten verschijnen bij dit artikel. Dat is contextual targeting. De kans dat de lezers van dit artikel interesse tonen in je advertentie, zal groter zijn dan indien je gewoon in het zoeknetwerk zou adverteren.

Weergaven: 7