CPA (Cost Per Acquisition)

Laatst aangepast: 23 augustus 2019

De CPA of cost per acquisition is de kostprijs die je betaalt per actie of conversie. Het is één van de vele prijsmodellen die Google Ads hanteert. 

De biedstrategie die hiermee verbonden is, heet doel-CPA. Het is een slim bieden strategie, waarbij machine learning wordt toegepast.

Bij deze biedstrategie stel je een gemiddeld bedrag in dat je wilt betalen voor een conversie.

Hoeveel is een lead of conversie jou waard? De doel-CPA verschilt sterk per bedrijf. 

Zo zal bijvoorbeeld de doel-CPA bij een renovatie aannemer hoger liggen dan bij een chocoladefabrikant. 

Logisch. Een renovatieproject kost al snel enkele duizenden euro’s, terwijl een doos pralines maximum 10 euro kan kosten.  

Je begrijpt dus wel dat een lead in het geval van de renovatie aannemer meer geld waard is. Dat maakt aldus een hogere doel-CPA mogelijk. 

Hoe werkt doel-CPA nu feitelijk? Je biedingen worden zo ingesteld dat je advertenties zoveel mogelijk conversies genereren tegen of onder de doelkosten per actie die je hebt opgegeven. 

Indien je bijvoorbeeld kiest voor een doel-CPA van €10 zal Google Ads proberen om zo veel mogelijk conversies te genereren tegen een gemiddelde van €10. 

Net zoals bij de CPC zul je opmerken dat je vooropgesteld doel-CPA bedrag niet elke dag gerespecteerd wordt. 

De ene dag ligt je kost per conversie hoger, de andere dag ligt je kost per conversie lager. Dit komt omdat Google Ads je budget gespreid uitgeeft. 

Het komt er uiteindelijk op neer dat je kost per conversie op maandbasis ongeveer overeenkomt met het doel-CPA bedrag dat jij hebt ingesteld. 

Last but not least: hou rekening met je winstmarges tijdens het bepalen van een doel-CPA. 

Het zou namelijk onlogisch zijn om een doel-CPA in te stellen van €20 terwijl je verkopen slechts €10 opleveren. In dat geval maak je verlies op je advertenties. 

Het meest gangbare prijsmodel is het cost per click (CPC) model, waarbij je betaalt per klik op een advertentie. 
Weergaven: 31