CPC (Cost Per Click)

Laatst aangepast: 17 juli 2019

De CPC of kost per klik één van de vele advertentiemodellen voor het online adverteren. 

Het is het bedrag dat je betaalt aan Google Ads telkens wanneer iemand op één van je advertenties klikt. 

Tijdens het aanmaken van een Google Ads campagne zal je gevraagd worden een biedstrategie te kiezen. 

Je hebt hierbij de keuze om je te richten op klikken, conversies of vertoningen.

Indien je beslist om te bieden op basis van het aantal klikken, kan je ervoor kiezen om een maximumbod op basis van kosten per klik in te stellen. Met een bod limiet geef je het maximumbedrag aan dat je bereid bent per klik te betalen.

Voor elke klik betaal je dan maximum het bedrag dat je hebt ingesteld. Je kan hier echter wel mee experimenteren. 

Heb je een goed idee van de waarde van jouw zoekwoorden? Dan kan je een maximumbod instellen bij aanvang van je campagne. 

Heb je hier weinig zicht op? Dan kan je ervoor kiezen om aan de slag te gaan met een biedstrategie die geen maximum CPC oplegt. 

Het is belangrijk om je gemiddelde CPC in dat geval nauwlettend in het oog te houden. Je zal al snel merken dat de gemiddelde CPC van populaire zoekwoorden de pan uit kunnen swingen. 

Het is verstandig om dan een maximum CPC bod op te leggen. 

PS: de CPC (kost per klik) kan beïnvloedt worden door de kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore kan immers leiden tot lagere kosten. Het is een beloning van Google in ruil voor relevante advertenties.
Weergaven: 30