Cross selling

Laatst aangepast: 23 december 2019

Beschik je over een webwinkel? Spits dan goed je oren, want cross-selling is dé manier bij uitstek om meer omzet te halen uit je webshop. 

Bij vele online shoppers klinken de zinnen: ‘klanten die dit product kochten, kochten ook’ of ‘bij product x kochten veel mensen ook product y’ wellicht bekend in de oren. 

Het is een veel gebruikte & succesvolle online verkooptechniek. Amazon gaf aan dat maar liefst 35% van zijn omzet komt uit cross-selling. 

Het doel van cross-selling bestaat erin om het gemiddelde orderbedrag van een klant te verhogen. 

Om die reden is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het extra product of de extra dienst die aan de klant(en) wordt verkocht, de waarde voor de klant verhoogt.

Je kunt bovendien op twee verschillende manieren aan cross-selling doen: je kunt er enerzijds voor kiezen om gerelateerde producten te tonen of je kunt er anderzijds voor kiezen om een productcombinatie te promoten

“Klanten die interesse hebben in dit product, kopen ook..”

“Dit product wordt vaak in combinatie gekocht met..”

Verwar cross-selling echter niet met up-selling. Beiden hebben hetzelfde doel, maar beschikken over een andere aanpak.

Weergaven: 12