CTR (Click-through rate)

Laatst aangepast: 12 november 2019

De afkorting CTR staat voor Click Through Rate. De nederlandse vertaling hiervan is de klikfrequentie.

Nu we weten wat een vertoning & een klik inhouden, kunnen we verder gaan met het berekenen en analyseren van de CTR. Dit verhoudingscijfer geeft aan hoe vaak mensen op de advertentie klikken nadat ze deze hebben bekeken.

Concreet bereken je de CTR als volgt:

Stel: je hebt 150 kliks en 8000 weergaven.

Wanneer je vervolgens het aantal kliks deelt door het aantal weergaven en dit getal vermenigvuldigt met 100, kom je op een percentage van 1,87%. Dit geeft aan dat 1,87% van de mensen die je advertentie bekeken, effectief heeft doorgeklikt. Een beetje verder zullen we zien dat dit onder de algemene richtlijn ligt. 

De CTR is bovendien een goede maatstaf om te meten hoe goed de zoekwoorden en advertenties presteren.

Des te hoger de CTR, des te nuttiger en relevanter de advertenties worden bevonden door gebruikers.

Het is daarom ook belangrijk om deze resultaten nauwlettend op te volgen en te analyseren.

Hoe wordt deze CTR nu concreet berekend? Je hoeft geen wiskundig genie te zijn om de klikfrequentie van je advertenties te berekenen.

Om te beginnen zou dit in de eerste plaats vrij nutteloos zijn, aangezien Google Adwords dit automatisch voor jou berekent.

Anderzijds is de berekening vrij eenvoudig zelf te maken. De CTR is namelijk gewoon het aantal klikken op de advertentie gedeeld door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven. Simpel! 

wereldwijd wordt een algemene richtlijn van 2% als doorklikratio aangehouden.
Weergaven: 67