Dwell time

Laatst aangepast: 24 december 2019

De dwell time geeft de tijd aan die een gebruiker besteedt aan het bekijken van een pagina na het klikken op een link binnen het SERP. 

Concreet is de dwell time de tijd tussen het moment dat een gebruiker op een zoekresultaat klikt en het moment dat de gebruiker de pagina weer verlaat.

Hoe langer de dwell time op je pagina, hoe beter dat is voor SEO-doeleinden. 

Zoekmachines gaan er namelijk van uit dat wanneer bezoekers langer op je pagina blijven, de inhoud ervan relevant en kwalitatief is. 

De dwell time is dan ook een belangrijk element dat mee wordt verrekend in de contentkwaliteit van een pagina; een rankingsfactor van Google. 

Verwar de dwell time echter niet met de zogenaamde time on page metriek. 

Beiden meten de verblijfsduur van bezoekers op je pagina of website, maar het grote verschil is dat de dwell time uitsluitend op het SERP gebaseerd is. Links via andere kanalen zijn hier dus niet mee in opgenomen.

Weergaven: 69
Scroll to Top