E-mailmarketing

Laatst aangepast: 28 juni 2019

De eerste e-mail werd in 1971 verzonden. Gek genoeg is dat nog niet zo lang geleden. Het duurde echter wel een tijd voordat de e-mail aan populariteit won. Eens het internet meer toegankelijk werd, nam de populariteit van e-mails toe. 

Logisch, want in vergelijking met de veel tragere briefpost scoorde de e-mail heel wat punten. Communiceren werd makkelijker dan ooit en de communicatiesector kreeg een enorme boost.

Bijgevolg ontstond al snel de term e-mailmarketing: een vorm van direct marketing die e-mails als medium gebruiken om een commerciële boodschap naar een bepaalde doelgroep te verzenden. Het is de ideale manier om snel & efficiënt potentiële klanten te bereiken en een duurzame relatie met hen op te bouwen. 

Merkwaardig als je er bij nadenkt. Anno 2019 worden we immers gebombardeerd met e-mails. Onze inbox barst uit zijn voegen. Toch blijft e-mailmarketing een extreem doeltreffend instrument. 

Hoe dan? Een goede aanpak is hierin het heilmiddel. E-mailmarketing biedt een tal van voordelen en opportuniteiten. Denk maar aan targeting en remarketing, bijvoorbeeld. Kreatix zou Kreatix uiteraard niet zijn indien we je geen kleine rugzak met tips zouden meegeven. We zetten ze daarom even kort voor jou op een rijtje:

  • Bulkacties zijn uit den boze: des te groter de volumes, des te slechter de resultaten. Massa verzendingen naar je hele bestand zijn contraproductief. Maak daarentegen gebruik van de verschillende targeting mogelijkheden. Kies voor de juiste boodschap naar de juiste persoon en op het juiste moment. Less is more!
  • Zorg ervoor dat je opvalt: per seconde worden er wereldwijd maar liefst 2 miljoen e-mails verstuurd. Je mag dan hopen dat jouw e-mail genoeg opvalt. Zorg dus voor een eyecatcher. Gepersonaliseerde onderwerpregels hebben overduidelijk een positieve invloed hierop.
  • Ken je doelpubliek: definieer eerst duidelijk je doelpubliek alvorens een e-mailmarketing strategie op te zetten. Niet iedereen kan je immers op dezelfde manier aanspreken. 
  • Zorg voor een duidelijke call to action: een sterke call to action spoort lezers aan om een actie te ondernemen die aansluit bij het doel van jouw e-mail. 
  • Overdrijf niet: zorg ervoor dat je regelmatig e-mails verstuurd, maar overdrijf niet. Nogmaals: less is more. Je wil immers niet dat mensen zich uitschrijven, omdat je hen te veel lastig valt. Kies bij voorkeur voor een vast schema waarbij je bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks een e-mail verstuurd. 
Weetje: gemiddeld krijgen we om de 6 minuten een nieuwe mail binnen
Weergaven: 17