Eye-tracking

Laatst aangepast: 25 maart 2020

Eye-tracking verwijst naar het proces van meten waar we naar kijken, tijdens het uitvoeren van bepaalde handelingen. 

Deze metingen worden uitgevoerd door een zogenaamde eye-tracker, die de positie van de ogen en de bewegingen die ze maken registreert.

Hoewel er veel verschillende eye-trackers zijn, maken we een onderscheid tussen twee hoofdtypen: screen-based trackers en trackers in de vorm van een bril. 

Eye-trackers worden in verschillende onderzoeksgebieden gebruikt, maar de manier waarop ze worden gebruikt en de gegevens die ze opleveren kunnen erg verschillen.

Zo wordt eye-tracking weleens gebruikt om te achterhalen waar mensen naar kijken tijdens het (fysiek) winkelen. 

Wat mensen doen of negeren kan namelijk cruciaal zijn voor het implementeren van een optimaal verpakkingsontwerp of winkelinrichting. 

Maar ook online kunnen eye-trackinggegevens waardevolle inzichten opleveren. 

Onder andere het bestuderen van de kijkpatronen van websitebezoekers is een populaire toepassing. De tool Hotjar maakt hier bijvoorbeeld gebruik van. 

Onderzoekers kunnen zich dan afvragen waar websitebezoekers naar kijken, hoe lang het duurt om een specifiek product op de site te vinden, welk soort visuele informatie ze negeren enz.

Deze informatie kan erg nuttig zijn voor het optimaliseren van je website of webshop.

Gezien het gemak van de toepassing en het meten, is het geen wonder dat de eye-trackingtechnologie enorm populair is.

Weergaven: 5