Facebook Ads

Laatst aangepast: 5 november 2019

Google Ads & Facebook Ads vormen samen een sterk team en scheppen de basis voor PPC advertenties.

Dankzij het enorme aantal gebruikers, is het platform van Facebook inmiddels een erg effectief marketingmiddel. 

Het grote verschil tussen Google Ads en Facebook Ads is dat Google advertenties zich doorgaans richten op specifieke trefwoorden. 

De advertenties van Google verschijnen logischerwijs bovenaan de zoekresultaten in het zoeknetwerk.

Facebook advertenties daarentegen, worden weergegeven in het nieuwsoverzicht van Facebook en zijn gericht zijn op demografische- en gedragsinformatie.

Aangezien Facebook-gebruikers geen actief onderzoek doen aan de hand van zoekwoorden, compenseert het platform van Facebook dit door adverteerders uitgebreide targetingopties te geven.

Zo kun je als adverteerder specifieke doelgroepen aanspreken op basis van demografische gegevens en interesses, maar ook op basis van gedrag en zelfs op het gedrag van vrienden. 

Om het meeste uit Facebook Ads te halen, kun je er dus maar best voor zorgen dat je advertenties enkel getoond worden aan doelgroepen die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. 

In feite kun je Facebook advertenties het best vergelijken met de display advertenties van Google. 

De advertenties van Facebook komen, net zoals Google advertenties, in verschillende indelingen voor. 

Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om te adverteren aan de hand van een afbeelding, video, diavoorstelling of een carrousel. 

Tip: zorg er steeds voor dat je een Facebook Pixel op je website hebt geïnstalleerd. Deze tool houdt namelijk nauwkeurig bij wie welke pagina’s op je website bekeek. 

Op basis van deze gegevens kan je nadien bijvoorbeeld een remarketing campagne op poten zetten via Facebook Ads.  

Weergaven: 9