Google Trends

Laatst aangepast: 14 november 2019

Google Trends is een gratis dienst van Google die aan de hand van grafieken laat zien hoe vaak een bepaalde zoekterm wordt ingevoerd in de zoekmachine. 

De grafiek laat relatieve resultaten zien en geen absolute resultaten. Dit betekent dat het zoekvolume van een specifiek zoekwoord wordt weergegeven in verhouding tot het totale zoekvolume over een bepaalde periode. 

Het aantal mogelijke zoekopdrachten wordt op een schaal van 0 tot 100 geplaatst. Een score van 100 betekent de piek populariteit van een zoekterm. Een score van 50 betekent dan dat de term half zo populair is op dat moment. 

Het voordeel van Google trends is dat je trends in complete markten kunt analyseren. Zo kun je verschillende onderwerpen met elkaar vergelijken om te zien welke onderwerpen er opkomen over een bepaalde periode. 

Ook verschillende regio’s kun je makkelijk met elkaar vergelijken. Handig wanneer je zowel een Belgische als Nederlandse afzetmarkt bedient, aangezien zoektermen vaak kunnen verschillen van elkaar omwille van het taalverschil. 

Een voorbeeld:

Je hebt een bedrijf dat zich specialiseert in gezonde voeding. Je schrijft regelmatig blog artikelen over diëten en gezonde voeding en gaat daarom op zoek naar de meest recente trends. In Google Trends test je de populariteit van volgende zoekwoorden: suikervrij, vetvrij, superfood & koolhydraatarm.

Het valt je op dat men tegenwoordig steeds minder zoekt op informatie rondom vet- en suikervrij leven. In verhouding (daarom relatief) merk je dat een nieuwe hype in opkomst is: koolhydraatarm. 

Wanneer je een nieuwe trend spot, is het raadzaam om meer over dat onderwerp te gaan schrijven. Op die manier schrijf je niet zomaar over willekeurige onderwerpen, maar baseer je je op statistieken.

Weergaven: 28