Google Zoeknetwerk

Laatst aangepast: 12 juli 2019

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, impliceert het zoeknetwerk niet enkel Google Zoeken. Nee, het zoeknetwerk is meer dan dat. Het zoeknetwerk omvat ook zoekpartners van Google. Dit zijn zoek gerelateerde websites in het zoeknetwerk die samenwerken met Google. 

Zoekpartners breiden het bereik van Google-zoekadvertenties uit naar honderden niet-Google-websites, evenals YouTube en andere Google-sites. Het zijn websites die niet onder de naam Google vallen, maar wel een samenwerking ermee hebben. 

Indien je ervoor kiest om in het Google Zoeknetwerk te adverteren, zullen je advertenties enerzijds worden weergegeven op Google Zoeken. Dit zijn de effectieve zoekresultaten van Google. Anderzijds zullen je advertenties worden weergegeven op partner websites van Google. Wie deze partner websites precies zijn, weet niemand. Google Ads biedt bovendien geen informatie over de website waarop jouw advertentie wordt weergegeven in het zoeknetwerk.

Wanneer je een campagne voor het zoeknetwerk maakt, worden zoekpartners standaard mee opgenomen in deze campagne. Indien je dit niet wilt, zal je dit dus manueel moeten afvinken. 

Toch kan je er best voor kiezen om zoekpartners mee op te nemen bij de opstart van een nieuwe campagne. Je hebt immers nog geen data verzameld. Het is daarom een interessant & leerrijk experiment. 

Zo is het namelijk mogelijk dat de gemiddelde CPC of de kost/conversie in het netwerk van zoekpartners hoger of lager ligt dan bij de gewone zoekresultaten. Aan de hand van deze resultaten kan je op gegronde basis dan beslissen of je zoekpartners mee opneemt of net uitsluit van je campagne

Weergaven: 30