Heatmap

Laatst aangepast: 29 augustus 2019

Ben je van plan om een aantal A/B testen uit te voeren? Een heatmap is het perfecte meetinstrument hiervoor. 

Een heatmap wordt doorgaans gebruikt om het gedrag van een gebruiker op specifieke webpagina’s te analyseren. 

Een heatmap-tool zoals Hotjar kan bijvoorbeeld laten zien waar gebruikers op uw pagina hebben geklikt, in hoeverre ze naar beneden zijn gescrold of waarop de blik van de klant het langste bleef rusten

Aan de hand van deze informatie kan je bijgevolg makkelijk de resultaten van een A/B test vergelijken met een gegronde optimalisatie als gevolg. 

Een heatmap bestaat uit kleurschakeringen en de resultaten worden getoond alsof het een temperatuurmeting betreft. 

Rood betekent veel aandacht van de bezoeker. Geel betekent minder aandacht & blauw staat voor weinig aandacht. Je zal opmerken dat er zich doorgaans een geleidelijke kleurovergang voordoet. 

Twijfel je over de opbouw van je pagina? Probeer dan eens te experimenteren aan de hand van een A/B test. Je kan bijvoorbeeld ervoor kiezen om een button hoger te plaatsen op de pagina. 

Achteraf kan je deze resultaten dan perfect analyseren aan de hand van jouw heatmap. Wordt er opmerkelijk meer geklikt op je button indien je deze hoger plaatst? Dan kan je dit optimaliseren naar de toekomst toe.

Weergaven: 18