Long-form content

Laatst aangepast: 12 maart 2020

De algemene wijsheid is dat we het collectief enorm druk hebben, en dat we een erg korte aandachtsspanne hebben. 

Je marketingboodschappen moeten daarom zo beknopt mogelijk zijn, toch? Nee, dat klopt niet. Enter: long form content.

Hoewel je het woord ‘long form content’ vrij letterlijk mag vertalen, is het nuttig om te verduidelijken wat we hier nu exact onder verstaan. 

Het klopt dat je enkele jaren geleden de zoekmachines van Google tevreden kon stellen door een blogartikel te schrijven tussen de 500 en 750 woorden. 

Het was een koud kunstje om met je blogartikel te verschijnen op de eerste pagina, en dat ging aan niemands neus voorbij. 

Het gevolg hiervan? Zoekmachines raakten na verloop van tijd gevuld met korte, en dikwijls onvolledige blogberichten. 

Daarop besloot Google de contentkwaliteit mee op te nemen als rankingsfactor. Deze kwaliteit wordt onder meer bepaald door de dwell time. 

Des te langer de dwell time van een artikel, des te hoger de kwaliteitsbeoordeling ervan. 

Het spreekt voor zich dat long-form content bezoekers langer op je pagina houdt, aangezien het langer duurt om dergelijke artikels door te lezen. 

Het logisch gevolg hiervan is dat de dwell time bij long-form content gemiddeld hoger ligt dan bij short-form content, waardoor long-form content dikwijls beloond wordt met een hogere positie in Google. 

Wil je dus goed scoren in zoekmachines? Dan geldt de regel kwaliteit over kwantiteit.

Weergaven: 8