fbpx

Long tail zoekwoorden

Laatst aangepast: 23 november 2018

In tegenstelling tot short tail zoekwoorden, bestaan long tail zoekwoorden uit meer dan 3 zoektermen (woorden). Een zoekopdracht die bestaat uit long tail zoekwoorden is meer specifiek.

Het gebruik van long tail zoekwoorden is een must, want maar liefst 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekwoorden. De overige 30% bestaat dan uiteraard uit short tail zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden vullen de lege gaten op die short tail zoekwoorden vertonen. Ze vullen elkaar daarom ook perfect aan zoals een goed gebalanceerde Ying & Yang. Short tail zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume, maar daartegenover staat een hoge concurrentie. Long tail zoekwoorden daarentegen hebben eerder een laag zoekvolume, aangezien ze zo specifiek zijn. Ze hebben dan ook te maken met een lage concurrentie. De kans dat je advertentie getoond wordt bij een long tail zoekwoord is veel groter dan dat deze getoond wordt bij een short tail zoekwoord omwille van het concurrentieverschil. Bovendien leiden long tail zoekwoorden vaker tot een conversie, aangezien de zoekopdracht meer specifiek is. 

Bijvoorbeeld: iemand die als zoekopdracht “rode damesfiets decathlon kopen” ingeeft, is vrijwel zeker geïnteresseerd in het aankopen van een rode damesfiets van het merk Decathlon. De kans dat de gebruiker deze zoekterm gebruikte voor andere doeleinden is klein.

Het mag duidelijk zijn dat het interessant is om te focussen op long tail zoekwoorden. Ze scoren makkelijker in de zoekresultaten omwille van de lage concurrentie en zorgen voor een hogere conversie.

Weergaven: 21