Opt-in

Laatst aangepast: 5 december 2019

Een opt-in is een marketingaanpak, waarbij je als marketeer een potentiële klant om toestemming vraagt om hem/haar promotionele inhoud over een merk te sturen. 

Het staat ook bekend als ‘permission marketing’ en kan zowel single opt-in als double opt-in zijn.

Bij een (single) opt-in heeft de eigenaar van een e-mailadres toestemming gegeven om op een mailinglijst terecht te komen, en dus nieuwsbrieven te ontvangen. 

De toestemming voor dit gebruik moet uitdrukkelijk gebeuren, bijvoorbeeld door een vakje aan te vinken en vervolgens een e-mailadres in te vullen. 

Op deze manier zorgen marketeers ervoor dat de ontvanger er zich ten volle van bewust is dat hij of zij op een later tijdstip aanvullende informatie zal krijgen, waardoor een ongewenste verrassing vermeden wordt.

Toch is dit niet volledig onweerlegbaar, omdat het bij deze vorm nog erg makkelijk is om een e-mailadres van iemand anders, of een niet-bestaand e-mailadres in te vullen. 

Om dit te vermijden bestaat er zoiets als een dubbele opt-in. Hierbij dient de eigenaar van het e-mailadres zijn toestemming dubbel te bevestigen. 

Dit kan bijvoorbeeld door na het invullen van het e-mailadres, de inschrijving nogmaals te bevestigen via een link in je mailbox. 

Deze dubbele opt-in leidt doorgaans tot een mailinglijst van goede kwaliteit, een laag uitstappercentage, een betere CTR en aldus meer conversies

Weergaven: 19
Scroll to Top