Outbound marketing

Laatst aangepast: 26 juli 2019

Outbound marketing of traditionele marketing is het tegenovergestelde van inbound marketing. Klinkt logisch, toch? 

Onder outbound wordt elke vorm van marketing verstaan, waarbij bedrijven boodschappen uitsturen naar een grote massa met als doel zo snel en zoveel mogelijk mensen te bereiken. 

Outbound marketing steunt dan ook op het push principe, waarbij marketinginspanningen vertrekken vanuit de producent. 

Traditionele outbound kanalen zijn onder meer radio- en televisiespots, gedrukte advertenties of flyers.

Outbound marketing is over het algemeen moeilijker te meten en is minder winstgevend dan inbound marketing.

Ironisch genoeg geven organisaties gemiddeld nog steeds 90% van hun marketingbudgetten uit aan outbound marketing.

Samengevat: het effect van outbound marketing is sneller en groter, maar minder duurzaam. 

Je verstuurt je merkboodschap namelijk naar zoveel mogelijk mensen in de hoop dat er zoveel mogelijk ingaan op je aanbod. 

Merk hier het grote verschil op met inbound marketing, waarbij je marketingboodschap vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant. 

Het hoofddoel van outbound marketing is producten verkopen. De focus ligt minder op hoe je de klant kan helpen. 

Hoef je outbound marketing daarom meteen af te schrijven? Nee, tuurlijk niet. 

Outbound- en inbound marketing kunnen gerust met elkaar door één deur. Indien je marketing budget dit toelaat, kun je altijd opteren voor een goede mix van deze twee marketing strategieën. 

Hou er echter wel rekening mee dat het marketinglandschap blijft innoveren en dat de consument stilaan genoeg heeft gehad van reclame. 

Leg daarom je focus eerder op inbound marketing dan op outbound marketing.

Weergaven: 29