fbpx

Pagerank

Laatst aangepast: 6 december 2018

Eenieder is gelukkig met een hoge score. Studenten zijn gelukkig met goede examenpunten, online marketeers krijgen een glimlach op het gezicht van een hoge PageRank score.

Wat is dat nu zo’n PageRank? Het woord verklapt het eigenlijk al grotendeels zelf. De PageRank is een methode om webpagina’s om het internet te beoordelen. Het is het cijfer dat Google aan je website toekent. Een goed, hoog cijfer betekent meestal een hoge positie in de zoekresultaten van Google.

Hoe wordt deze PageRank nu bepaald? Je website wordt beoordeeld op basis van het aantal backlinks dat ernaar leiden. Hoe meer backlinks, hoe belangrijker een pagina wordt geacht.

Opgelet: de kwaliteit van de backlinks zijn ook van groot belang bij het bepalen van je positie in Google.

Webpagina’s met de beste PageRank zullen dan bovenaan prijken in Google. Webpagina’s met een slechte PageRank daarentegen, zullen onderaan de zoekresultaten bengelen. Toch geldt deze redenering niet voor 100%. Een hoge PageRank staat echter niet altijd gelijk aan een hoge positie. Zoals daarnet reeds aangehaald, houdt Google ook rekening met de kwaliteit van backlinks.

Wist je dat de term ‘PageRank’ eigenlijk vernoemd is naar één van de oprichters van Google? In feite kent deze term zijn oorsprong bij Larry Page en niet bij de Engelse vertaling van het woord ‘pagina’ in tegenstelling tot wat velen denken.

Tenslotte willen we hier nog wel een kleine sidenote aan toevoegen: anno 2018 (bijna 2019) wordt de PageRank steeds minder relevant. Doorheen de jaren heeft de PageRank behoorlijk wat fraude gekend. Het verhandelen van backlinks werd een booming business en regels werden omzeild. Toch is de PageRank niet helemaal dood. URL rating & domain rating hebben deze functie zo goed als overgenomen. Backlinks blijven dus nog steeds een belangrijke parameter voor het bepalen van de kwaliteit van je website.

Weergaven: 4